Gå til innhold

Barn og besøk, rundt middagsbordet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 9 år har ofte venninner med hjem fra skolen, og da spiser de middag her. Den ene venninna har en tendens til å drive med mye rart ved middagsbordet. Hun finner på mye rart med maten, spiser ikke pent hele tiden liksom. Mye fnising og hun hvisker til datteren min hele tiden og det blir mye fnising av det. Hun skal liksom tulle og tøyse hele tiden. Vi er 6 stk til sammen ved bordet når det er besøk, og søsknene hennes syns det er plagsom når de sitter og fniser hele tiden. 

Hvor går grensen ved matbordet når deres barn har besøk? Hvor strenge er dere? Og hva ville dere sagt/gjort i mitt tilfelle?

Anonymkode: cd660...1d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er streng ved middagsbordet, og generelt i alle situasjoner der barnas venner ikke oppfører seg. Ved fnising og hvisking, som jo er ganske uskyldig, ville jeg ikke vært streng, men spurt (HVER gang det ble hvisket) om hun ikke ville si det høyt så vi alle kan delta i samtalen. Hvis dette er et gjentakende problem, ville jeg passet på å ikke latt de to jentene sitte i nærheten av hverandre ved middagsbordet.

Anonymkode: bb005...834

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme regler for barn på besøk som for mine egne.

Dvs at prat og latter er lov, men vi spiser pent og leker ikke med maten. Hvis det er noe de ikke liker, kan de smake også la det ligge hvis de fremdeles ikke liker det. Jeg syns det er viktig at middagen er et hyggelig samlingspunkt der vi kan snakke om dagen og andre ting, at det er koselig med fellesmiddag:) Barna må sitte ved bordet til alle barna er ferdige å spise og deretter skylle tallerken og sette den i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: e59ab...11e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stebarnet inviterer på eget initiativ venner til middag, syns det er vanskelig å gi beskjed til de, jeg regner jo bare mat til familien, ikke hennes to venner og

Anonymkode: daad0...38b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har har ikke strenge grenser for besøk, fnising og slikt er ok, men hvis det er plagsomt, sier vi jo ifra på en hyggelig måte. Som regel oppfører besøket seg bedre enn våre barn, som gjerne tøffer seg litt når de har egne gjester.

Anonymkode: e8bba...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...