solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 (endret) For det første: denne serien synes jeg er utrolig morsom! 😊 Men blir nesten sprø av en ting: hovedpersonen heter Jonis. Men 99% av alle kaller ham ikke det. De kaller ham Jørnis. Hvor kommer ø-en fra, og ikke minst (dette er det som topper irritasjonen min), hvor kommer r-en fra? Dette satte seg i hodet i går kveld og fulgte meg til og med i drømme. Jeg blir sprø. HVORFOR?? Hvis det faktisk var kallenavnet hans så ville de vel tekstet det slik også da? Endret 6. mars 2020 av solmåneogstjerner 1
Maskopi Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 (endret) Han heter Jonis i virkeligheten, foreldrene er fra Somalia og det uttales Jørnis 😁 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/jonis-josef_-kongen-av-gulset-1.14432984 Endret 6. mars 2020 av Maskopi 9
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, Maskopi skrev: Han heter Jonis i virkeligheten, foreldrene er fra Somalia og det uttales Jørnis 😁 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/jonis-josef_-kongen-av-gulset-1.14432984 Men hvorfor? Dette irriterer meg 😂
Maskopi Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Men hvorfor? Dette irriterer meg 😂 Tipper gjerne de har den uttalen på somalisk, akkurat som at tortilla uttales tortija på spansk 😅 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, solmåneogstjerner said: Men hvorfor? Dette irriterer meg 😂 Vi er mange innvandrere i Norge som har navn som skrives litt feil i forhold til hvordan det uttales ganske enkelt fordi da foreldrene våre kom til Norge kunne de ikke skrive norsk og myndighetene valgte en omtrentelig norsk skrivemåte for fremmede navn. Ikke uvanlig å endre på skrivemåte etterhvert som man lærer bedre norsk. Anonymkode: d1c93...114 2
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2020 Ok, så det er en forklaring. Spørs om jeg klarer å la være å plages likevel 😂 takk for svar 😊
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2020 (endret) Forresten, kom på noe mer. Navnet på stedet også. Uttales som Gurset, der har det også sneket seg inn den jævla r-en. Det har jo ikke noe med påvirkning av andre kulturer/språk å gjøre, det er jo slik dialekten er og har vært. Men det også irriterer meg. Jeg er opprinnelig fra Gulset selv, men har aldri sagt GuRset. Lurer på om jeg må til terapi mot språkirritasjon 😂😅 Endret 6. mars 2020 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Forresten, kom på noe mer. Navnet på stedet også. Uttales som Gurset, der har det også sneket seg inn den jævla r-en. Det har jo ikke noe med påvirkning av andre kulturer/språk å gjøre, det er jo slik dialekten er og har vært. Men det også irriterer meg. Jeg er opprinnelig fra Gulset selv, men har aldri sagt GuRset. Lurer på om jeg må til terapi mot språkirritasjon 😂😅 Gjør det! Anonymkode: 7ef4e...b17 3
MarianneE Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Forresten, kom på noe mer. Navnet på stedet også. Uttales som Gurset, der har det også sneket seg inn den jævla r-en. Det har jo ikke noe med påvirkning av andre kulturer/språk å gjøre, det er jo slik dialekten er og har vært. Men det også irriterer meg. Jeg er opprinnelig fra Gulset selv, men har aldri sagt GuRset. Lurer på om jeg må til terapi mot språkirritasjon 😂😅 Det er da ingen i Grenland som sier Gulset? Vi sier jo Gjemsø og, men skriver jo Gimsøy. Det er egentlig snodig... 3
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, MarianneE skrev: Det er da ingen i Grenland som sier Gulset? Vi sier jo Gjemsø og, men skriver jo Gimsøy. Det er egentlig snodig... De fleste sier gurset ja. Men ikke jeg! Har aldri snakket dialekten da. Sier gjemsø 😊
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør det! Anonymkode: 7ef4e...b17 Haha. Ja må vel kanskje det 😊
minister-mio Skrevet 6. mars 2020 #12 Skrevet 6. mars 2020 Hvordan er din språkforståelse generelt? 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #13 Skrevet 6. mars 2020 12 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Forresten, kom på noe mer. Navnet på stedet også. Uttales som Gurset, der har det også sneket seg inn den jævla r-en. Det har jo ikke noe med påvirkning av andre kulturer/språk å gjøre, det er jo slik dialekten er og har vært. Men det også irriterer meg. Jeg er opprinnelig fra Gulset selv, men har aldri sagt GuRset. Lurer på om jeg må til terapi mot språkirritasjon 😂😅 Ingen som er født og oppvokst i grenland sier Gulset, så enkelt er det bare. Anonymkode: fe0a8...985 1
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, minister-mio skrev: Hvordan er din språkforståelse generelt? Godt over snittet ihvertfall 😊
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen som er født og oppvokst i grenland sier Gulset, så enkelt er det bare. Anonymkode: fe0a8...985 Jo, jeg gjør det! Men har aldri snakket dialekten, hjemme hos oss snakket vi mer standardisert østlandsk.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 11 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Jo, jeg gjør det! Men har aldri snakket dialekten, hjemme hos oss snakket vi mer standardisert østlandsk. Er foreldrene dine født og oppvokst her? Anonymkode: fe0a8...985
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Skrevet 7. mars 2020 11 hours ago, solmåneogstjerner said: Godt over snittet ihvertfall 😊 Er du helt sikker på det? 😛 Anonymkode: 85fae...e98 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #18 Skrevet 7. mars 2020 13 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Godt over snittet ihvertfall 😊 Tviler. Vet du at lyder og uttale er forskjellig fra språk til språk? At f. Eks de som heter Ahmed kan uttale det Akkmet. Anonymkode: 7e717...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 Dessverre blir det ingen avsluttende sesong av Kongen av Gulset på grunn av korona og kuttene NRK måtte gjøre 😔 Synes det er trist, han hadde fortjent å få fullført serien! Anonymkode: 00a7d...091 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 On 3/6/2020 at 8:46 AM, solmåneogstjerner said: Jeg er opprinnelig fra Gulset selv, men har aldri sagt GuRset. Heter du Jan? T? Anonymkode: 1b186...a02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå