Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått inntrykk av at det er mange forskjellige meninger rundt dette.

Når skal betjeningen komme bort og tilby hjelp/skal de det i det hele tatt?

Skal de stå utenfor prøverommet/komme bort og spørre hvordan det går?

Hva foretrekker dere?

Jeg må innrømme at jeg er litt delt... Kommer helt an på dagsformen. Noen ganger er jeg helt i villrede og kan trenge hjelp, andre ganger vil jeg være i fred.

Men uavhengig av dårlig humør, jeg provoseres voldsomt av skravling i telefonen, avbrutt av "du, jeg ringer deg opp om et par minutter, kom en damer her skjønner du". Åja, jeg skal bare være her i fem minutter jeg da...?

Videre irriterer jeg meg grønn over de som henger etter deg for å bidra, men når du spør om noe så svarer de "ja, nei, jeg vet ikke jeg"... Neivel, da har du kanskje ikke så mye å gjøre her du da?

Når det er sagt, venninner og mamma blir lett flaue når de er på shopping med meg. Jeg har det nemlig med å ikke være sånn veldig hyggelig, jeg svarer kort osv. "Ja", "Nei", ikke sånn "Nei takk du, jeg bare titter litt jeg". Bare "Nei". Jeg skal da ikke bli bestevenninne med klesselgersken? :ler: Ok, jeg er sær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan gjerne spørre om jeg trenger hjelp, men sier jeg nei forventer jeg å ikke se mer til dem annet enn om jeg selv går bort og spør. Jeg kan ikke fordra masete betjening som står og følger med på hva du gjør og rett som det er hopper inn med kommentarer og hjelp, og de som står trippende utenfor prøverommet er de verste. Og jeg liker heller ikke betjening som står sammen og skravler og ser totalt uinteressert ut når jeg ber om hjelp.

Gjest Seleena
Skrevet

Eg veit kva eg er på jakt etter, så eg vil kun ha effektiv og god service ved kassa :)

Fordrar ikkje når dei kjem hoppande på meg i døra på veg inn. Eg må jo få kikke litt.

(Når kunden står litt spørrande i lufta og har kikka litt lenge er det jo på tide å spørje om dei treng hjelp. Men ikkje før det)

Gjest gjest1
Skrevet

Det værste jeg vet er masete betjening som henger over meg, står å venter utenfor prøverommet osv. Da forsvinner jeg fort ut av butikken igjen.

Nesten like irriterende er de som er for opptatt med å snakke med hverandre/i telefonen til at de registrerer at det er kunder i butikken. Et lite smil eller noe når en kommer inn i butikken er kjekt, da vet en at de har registrert at du er der og det er lettere å gå bort til dem å spørre om noe. Det er ikke noe hyggelig å måtte avbryte en privat samtale for å spørre om noe.

Best liker jeg at de kommer bort å spør om jeg trenger hjelp etter at jeg har fått kikket litt på egenhånd. Hvis jeg sier nei forventer jeg at de holder seg unna til jeg eventuelt spør om hjelp selv.

Skrevet

de skal være blide og høflige, spør meg gjerne rimelig raskt etter jeg kommer inn i butikken, om jeg trenger hjelp.

sier jeg "nei takk, jeg titter litt!" så er det nok, da kan de fortelle meg at jeg bare må spør om hjelp dersom det er noe, og thats it.

da vil jeg ikke ha noen fler forespørsler om hjelp eller kommentarer om klær så lenge jeg ikke faktisk spør om det.

har jeg spurt om hjelp, så er det greit at de følger opp underveis i prøverommet. Har jeg ikke spurt om hjelp, så vil jeg helst klare meg selv.

er jeg høflig, så forventer jeg at de er høflige.

opplevde ei i en skobutikk som var så slitsom at hadde det ikke vært for at de faktisk hadde endel sko som var interessante der, og jeg hadde løpt rundt og ikke funnet noe andre steder, så hadde jeg vært ute av døra kjapt.

hun fulgte etter meg og spurte og grov og maste fem seks ganger.... når jeg hadde en sko i hånden og gikk litt rundt og tittet, så kom hun etter og lurte på om jeg hadde funnet det jeg skulle ha.... jeg hadde da allerede svart flere ganger at jeg klarte meg selv.

måtte svare skarpt at "NEI, jeg er ikke ferdig enda!!!!!!" :roll:

virkelig masedame, hadde aldri kjøpt av henne om jeg hadde hatt ett annet valg. og hadde hun ikke løpt etter meg og maset, så hadde jeg kunnet kjøpt flere par, fordi det var ett par til der som var fine, men det ble til slutt sånn at det bare ble om å gjøre å ta ett valg så jeg kunne komme meg vekk fortest mulig!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er mange som ikke klarer å "lese" kunden. Kommer jeg inn i en butikk og øynene går på kryss og tvers rundt i lokale, er litt heseblesende osv., går det jo an å koble at jeg trenger litt bistand

Skrevet

enig, og når du har en kunde som har sagt nei takk to ganger og prøver desperat å unngå deg og ihvertfall IKKE se på deg, så kanskje man skal la kunden være. :ler:

Skrevet
de skal være blide og høflige, spør meg gjerne rimelig raskt etter jeg kommer inn i butikken, om jeg trenger hjelp.

sier jeg "nei takk, jeg titter litt!" så er det nok, da kan de fortelle meg at jeg bare må spør om hjelp dersom det er noe, og thats it.

da vil jeg ikke ha noen fler forespørsler om hjelp eller kommentarer om klær så lenge jeg ikke faktisk spør om det.

har jeg spurt om hjelp, så er det greit at de følger opp underveis i prøverommet. Har jeg ikke spurt om hjelp, så vil jeg helst klare meg selv.

er jeg høflig, så forventer jeg at de er høflige.

akkurat sånn vil jeg også ha det :)

Skrevet

:ler: morsomt å lese.

Jeg jobber i butikk, og det er ikke alltid like lett å lese mennesker. Noen ser totalt forvirret ut, men vil likevel ikke ha hjelp. Noen ser ut som om de vil gå i fred, men blir sure fordi jeg ikke spør. Husk at butikkbetjening bare er mennesker vi også. Ja, noen ganger snakker jeg med kollegaene mine, men er aldri uhøflig mot kunder, og hjelper så godt jeg kan hvis noen ber om hjelp.

Man bør jo være litt obs på hvor man handler også, man kan ikke forvente like mye hjelp i en stor kjedebutikk som i en liten butikk.

Jeg vil helst ikke bli snakket til i det hele tatt jeg da, vil ikke ha hjelp før jeg spør.

Skrevet

jeg har jobbet i butikk selv, og skjønner godt at du kan bli litt forvirret over alle kundene, arwen :) det er ikke ikke alltid så lett å lese på folks ansikter hva de er ute etter. men en ting er sikkert; det er utrolig mye dårlig service rundt omkring, samtidig som noen butikker så til de grader overdriver og har misforstått betydningen av god service(FOR god service blir for meg dårlig service). poenget er vel at hvis man er normalt høflig og legger service-lista midt på treet, blir flertallet av kundene fornøyde :)

Gjest Gjest
Skrevet

:ler: Har jobbet i butikk selv, vet endel kan være uspiselige.

Husker vi hadde en fin frue på besøk, med gull og diamaner som glitret om kapp med de blekede tennene hennes. Var endel å gjøre (kjedebutikk) og da raknet det fullstendig for damen. Vi skulle nemlig være med henne rundt i butikken og bære klærne for henne etc. Min kollega svarte henne såpass at hun styrtet ut.

Forøvrig liker jeg at de viser at de har sett meg, "hei", et nikk eller et smil. Så skal de la meg være til jeg ber om noe/ser helt panisk og stressa ut

Skrevet

Husker vi hadde en fin frue på besøk, med gull og diamaner som glitret om kapp med de blekede tennene hennes. Var endel å gjøre (kjedebutikk) og da raknet det fullstendig for damen. Vi skulle nemlig være med henne rundt i butikken og bære klærne for henne etc. Min kollega svarte henne såpass at hun styrtet ut.

mulig den fine fruen var av det økonomiske slaget, men jeg har alltid forundret meg over "fine" fruer med gull og diamanter som velger å handle/blir nødt til å handle i kjedebutikker.... jeg handler i kjedebutikker selv, jeg - ikke no galt i det - men jeg føler de avslører seg litt...?? :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Irriterende noen ganger av de butikkfolka som henger over deg uansett om du har sagt nei til hjelp, så må jeg bare si, ta det rolig, skal ikke stjele noe. Det er bare så møkkairriterende når de henger over deg.

Vil jeg ha hjelp, så spør jeg.

Gjest Jennifer_C
Skrevet

Det jeg ikke liker er når betjening nærmest komme inn i prøverommet og spør meg om alt går bra. Dette opplever jeg stadig på Bik bok. Jeg synst egentlgi det er greit at jeg komme til dem når jeg vil ha hjelp. På parfymerier sånn som på glassmagasinet i Oslo er de på med en gang og blir nesten sinte når jeg sier jeg bare ser litt. Også går de rundt og nærmest vokter over meg hele tiden, det takler jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Pappa og jeg var i Bogstadveien i en veldig dyr butikk (jeg måtte si fra til pappa at det skjørtet han syntes jeg ville ha kledd kostet 7500 og var fra D&G)...

Men uansett, i sånne butikker kan jo damene sakene sine. Hadde en utrolig flink dame som hjalp til, hun kunne stoffene, fargene, merkene, trendene. Det er klart hun ville selge, men hun var dyktig.

Var rundt oss hele tiden, men på en behagelig måte, ikke påtrengende. Jeg virret rundt og fant ingenting, mens hun bare så på meg og så hentet hun frem noe hun mente kunne funke - og det gjorde det. Fantastisk øyemål - også føler man seg jo som 100 000 dollars når man står i en Valetinokjole og D&G-sko da :wink:

Skrevet

Kommer an på butikktype og dagsform.

I billigbutikker forventer jeg å handle alene, men at det er mulig å kontakte betjeningen hvis jeg lurer på noe. Jeg forventer ikke at noen hjelper meg i prøverommet på H&M.

Men hvis jeg skal shoppe dyre ting, da vil jeg gjerne ha litt mer hjelp. Jeg kan godt oppsøke den selv, særlig hvis jeg får tid til å titte litt først selv, men jeg vil at den som kan hjelpe faktisk later som om jeg er en viktig kunde. Ikke måler meg med blikket og er litt for sen hele tiden. Det skjer ikke ofte, de fleste som jobber i de dyre butikkene har peil nok til å vite at selv damer som ser ut som takras faktisk har et MasterCard på lur. ;)

Og jeg er skikkelig lett å lure, hvis en ansatt er hyggelig og hjelpsom. Jeg har god nok råd til å ta med et par ekstra sko eller en bluse, hvis de bare legger seg litt i selen. Noen er flinke selgere, andre ikke. Jeg kommer stadig tilbake til enkelte butikker, fordi jeg får god service, selv om de strengt tatt er dyrere enn andre. Og jeg boikotter glatt andre butikker, fordi de har dårlige selgere.

Catzy

Skrevet

Nå er det jo også forskjell på hvilken type service butikken har lagt seg på også.

HM feks. er en selvvalgs butikk. Det er meningen at kunden selv skal finne det de skal ha. Selvfølgelig kan de spørre om hjelp, og vi gjør så godt vi kan etter hvor travelt det er. Men de kan ikke forvente at man skal ha tid til å være en personal-shopper kl. to en lørdag. Mandag morgen derimot, da har vi gjerne litt bedre tid :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Eg veit kva eg er på jakt etter, så eg vil kun ha effektiv og god service ved kassa :)

Fordrar ikkje når dei kjem hoppande på meg i døra på veg inn. Eg må jo få kikke litt.

(Når kunden står litt spørrande i lufta og har kikka litt lenge er det jo på tide å spørje om dei treng hjelp. Men ikkje før det)

Underskriver på denne.

Gjest gjest1
Skrevet

På parfymerier er de jo helt kriminelle, får man jo nesten ikke kommet inn før de spør om du skal ha hjelp... Og de tar ikke et nei for et nei når du sier du ikke trenger hjelp...Slitsomt :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg handler helst på ukedager på dagtid. Da kan man unngå endel teite fjortiser og ekstrahjelper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...