Gjest Den tredje Skrevet 6. mars 2020 #61 Del Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan jeg finne disse bøkene? Er det fint å lese dem sammen? Finnes de på norsk? Anonymkode: 25f02...1f4 Bøkene til gottman er fine å lese sammen. 12 rules of life er nok en bok som diskuteres, ikke leses sammen. fant bøkene her på kjøpesenteret i begge bok butikkene. Det er ganske populære bøker lett å finne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #62 Del Skrevet 6. mars 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei mann. Er du en mann eller en MANN? Er du det du som bestemmer hvem som er mann og MANN? Anonymkode: 6809d...309 Har jeg noen gang bestemt hvem som er mann? Jeg sier ut fra mitt synspunkt. Merk (mitt) synspunkt. men ja, jeg bestemmer. Godt observert..ehh, kvinne? Skjønner ikke at jeg gidder å svare på dette engang. 😂 Anonymkode: 541e8...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den tredje Skrevet 6. mars 2020 #63 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 3 timer siden, Fjeud skrev: Dette er det dummeste jeg har lest i hele dag. Du bruker ikke sanseapparatene dine for å finne meningen med livet, og det finnes ingen empirisk belegg for å hevde at menn har færre nervebaner mellom hjernen og sanseapparatene. Tror du på det du selv skriver eller legger du bare ut en ufiltrert tankestrøm av ting som kommer opp i hodet ditt? Ok, jeg skal ikke motbevise det du sier. Men jeg kan ta et dagligdags eksempel. Så en ferdighet en får ved å ha færre nervebaner tilkoblet hørsel feks. Er at det er lettere å luke ut lyder en ikke ønsker å lytte på. Det kan være veldig nyttig i yrker som snekring, platearbeider osv. Hvor en har repetetiv bankelyder. Da er det greit å ha ferdigheten til å kunne blokkere slike lyder ute. Problemet som kanskje mange opplever er at når kona prøver å spørre om hjelp for ørtende gang om å få hjelp til å vaske. Så blir en ignorert. Fordi hjernen er bare god til å ignorere repetetiv lyd. Hehe Endret 6. mars 2020 av Den tredje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6. mars 2020 #64 Del Skrevet 6. mars 2020 1 hour ago, Fjeud said: Dette er det dummeste jeg har lest i hele dag. Du bruker ikke sanseapparatene dine for å finne meningen med livet, og det finnes ingen empirisk belegg for å hevde at menn har færre nervebaner mellom hjernen og sanseapparatene. Tror du på det du selv skriver eller legger du bare ut en ufiltrert tankestrøm av ting som kommer opp i hodet ditt? Jeg ble nysgjerrig og googlet. https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/surprising-ways-men-women-sense-things-differently/story%3fid=30125578 Noen indikasjoner på at - kvinner er bedre på å skille farger - kvinner er bedre på å skille lukter - kvinner er bedre på å skille smaker Så selv om den posten du besvarte nok drar det vel langt med egne, anekdotiske betraktninger kan det virke å være (generelt) forskjeller mellom hvordan menn og kvinner sanser verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 6. mars 2020 #65 Del Skrevet 6. mars 2020 11 minutter siden, Epictetus skrev: Jeg ble nysgjerrig og googlet. https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/surprising-ways-men-women-sense-things-differently/story%3fid=30125578 Noen indikasjoner på at - kvinner er bedre på å skille farger - kvinner er bedre på å skille lukter - kvinner er bedre på å skille smaker Så selv om den posten du besvarte nok drar det vel langt med egne, anekdotiske betraktninger kan det virke å være (generelt) forskjeller mellom hvordan menn og kvinner sanser verden. ABCnews er jo en kilde med høy troverdighet, som helt sikkert har gjennomgått forskningslitteraturen og kommet frem til hva det er empirisk belegg for å hevde. /S Og uavhengig av gyldigheten av forskjell i sanseoppfatning vil du slite med å finne en anerkjent filosof, psykolog, lege eller annen person med legitimitet som vil påstå at det utgjør grunnlaget for å finne meningen med livet, og at en forskjell i det vil føre til en substansiell ulikhet i denne søken blant kjønnene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #66 Del Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er 100% riktig. Så korrekt og nøyaktig slik jeg opplever det. Skjønner ikke hva alle "kjefter" på meg for da. Anonymkode: 25f02...1f4 De skjønner vel ikke hva du egentlig har skrevet. Jeg tenkte da jeg så svarene her at jeg var helt på jordet, men godt at jeg traff. Anonymkode: 2e852...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #67 Del Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, jeg er glad jeg ikke er sammen med deg TS. Kanskje du bør reflektere over deg selv i stedet for han. Ofte ligger problemet der. Anonymkode: 1089c...f02 Sånn tenkte jeg om meg selv og, som ble kontrollerende drittkjerring sammen med en dott av en "mann." Så fort jeg fant en som var som meg så er jeg egentlig veldig empatisk og omsorgsfull. Når ingen tar styringen i det hele tatt slik at man MÅ ta den rollen, så blir man ansett som en bitch. Helt vanlig situasjon kan være ferier, hvis jeg ikke planla noe så ble det ingen ferie. Hvis jeg ikke planla, handlet eller gjorde i stand middag så skjedde ikke det. Han tok seg bare noen brødskiver og tenkte ikke tanken på å kunne finne på middag til oss. Samme var det med alt av huslige sysler. Tok jeg ikke tak i å rydde kjøkken, vaske klær, eller lignende, så ble alt liggende. Han kjøpte seg nye sokker eller brukte gamle sokker i en evighet i stedet. Så fort jeg tok tak så var han alltid med, alltid enig, men jeg fikk aldri ut en eneste ordentlig mening fra han. Jeg ble sur og tverr fordi jeg ble sliten av å ha kontroll på alt, til og med felles økonomi. Utslitt av år med alt på mine skuldre. Hvordan hadde du selv håndtert et slikt liv? Anonymkode: 2e852...f27 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 6. mars 2020 #68 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skjønner vel ikke hva du egentlig har skrevet. Jeg tenkte da jeg så svarene her at jeg var helt på jordet, men godt at jeg traff. Anonymkode: 2e852...f27 Jeg er en av dem som har reagert på det ts skriver, og jeg har forstått det hun skriver. Men synes bare hele greia er så gjennomsyret selvsentrert og egoistisk fra ts sin side at jeg mangler ord. Mannen er 100% god på alle måter, men mangler egne meninger. Men når mannen ikke gjør som ts mener (feks førerkort), så er han tafatt og hun vurderer å forlate han. Likevel savner ts at mannen har egne meninger. Og hun omtaler relasjonen deres med «etterkomme krav» akkurat som om at hun er arbeidsgiveren som stiller krav til arbeidstakeren. Mannen må jobbe med det ene og det andre for å tilpasse seg ts slik at hun ikke forlater han. Ts styrer skuta, og her gjelder det å innrette seg etter beskjedene man får. Ikke rart mannen ikke tør mene noe... Han får jo faktisk ikke lov til å være uenig. Og er han enig er det også galt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #69 Del Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sagt til han utallige ganger at dersom han på en eller annen måte har verdier eller et livssyn som tilsier at han ikke har behov eller et ønske for lappen - så må han fortelle meg det. Dersom han heller ønsker å prioritere å bruke pengene sine annerledes, f.eks spare til neste år med å ta lappen, så må han snakke med meg. Vi er et team, jeg er ikke kapteinen. Jeg trenger at han setter seg ned med meg og sier "kjære, jeg har tenkt over en ting - og vil gjerne snakke med deg om det". Dele sine tanker og refleksjoner med meg. For vi er et team. Vi er ikke team TS (meg). Vi er team TS og Erik (han). TS Anonymkode: 25f02...1f4 Han kommer aldri til å si sin mening til deg, mest sannsynlig fordi han ikke har noen. Alt ordner seg for han hele tiden, alt faller bare på plass, det sa eksen min en gang. Eksen gadd ikke søke seg jobber, han hadde vært uten jobb i over 1 år. Gjelden hans hopet seg opp, pappa'n hans betalte huslånet, mamman fylte kjøleskapet. Når politiet kom på døra pga gjeld så betalte mamma det hun måtte. Så han var vant til at alt ordnet seg. Han hadde ingen mening om noe fordi det sikkert var slitsomt eller noe. Han fikk seg ikke jobber, han måtte faktisk ut å søke jobb. Presset han i mange timer til å ringe på en jobb. Husker det vanvittig sinte blikket, som om jeg var så jævelig mot han. Han måtte jobbe for å få seg ny jobb, men han var absolutt ikke vant til det. Fordi alle alltid har ordnet opp for han. Så lenge du bare kjører på med hva du syns, mener og føler så trenger ikke han å mene noe. Med tiden han kan bli sint på deg fordi du er så kontrollerende. Han kommer ikke til å se at du måtte være det fordi han er en dott da, selvfølgelig ser han kun seg selv som et offer. Alle rundt dere kommer til å se på deg som kontrollerende dame. Når han oppdager dette vil han mest sannsynlig spille litt på det utenat du merker det. Min eks gjorde det, så hans venner likte ikke meg. Du blir en kontrollerende og dårlig versjon av deg selv om du skal fortsette å være sammen med en som ikke eier egne meninger. For hans del gjør han ikke det fordi det er trygt, konfliksky og lett. Anonymkode: 2e852...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6. mars 2020 #70 Del Skrevet 6. mars 2020 17 minutter siden, Fjeud said: ABCnews er jo en kilde med høy troverdighet, som helt sikkert har gjennomgått forskningslitteraturen og kommet frem til hva det er empirisk belegg for å hevde. /S Og uavhengig av gyldigheten av forskjell i sanseoppfatning vil du slite med å finne en anerkjent filosof, psykolog, lege eller annen person med legitimitet som vil påstå at det utgjør grunnlaget for å finne meningen med livet, og at en forskjell i det vil føre til en substansiell ulikhet i denne søken blant kjønnene. Jeg er helt enig med siste avsnittet ditt. Hva gjelder det første avsnittet: abcnews er en nyhetsside, ikke en forskningsside. Men her rapporterer den på faktisk, publisert, empirisk forskning som er lett å finne frem basert på infoen gitt. (Kan sikkert legge inn noe sarkasme om hvordan du ikke forstår dette her, men gidder ikke) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #71 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, Pinkpashion skrev: Jeg er en av dem som har reagert på det ts skriver, og jeg har forstått det hun skriver. Men synes bare hele greia er så gjennomsyret selvsentrert og egoistisk fra ts sin side at jeg mangler ord. Mannen er 100% god på alle måter, men mangler egne meninger. Men når mannen ikke gjør som ts mener (feks førerkort), så er han tafatt og hun vurderer å forlate han. Likevel savner ts at mannen har egne meninger. Og hun omtaler relasjonen deres med «etterkomme krav» akkurat som om at hun er arbeidsgiveren som stiller krav til arbeidstakeren. Mannen må jobbe med det ene og det andre for å tilpasse seg ts slik at hun ikke forlater han. Ts styrer skuta, og her gjelder det å innrette seg etter beskjedene man får. Ikke rart mannen ikke tør mene noe... Han får jo faktisk ikke lov til å være uenig. Og er han enig er det også galt. Jeg har også fått høre at jeg er kravstor og dominerende, men for meg var ting jeg krevde helt vanlige ting. For meg kunne jeg ikke krevd mindre. Så jeg fant meg en ny fyr. Han er dominerende og kravstor, han har høye forventninger til meg og sier alltid meningen sin. Det er så deilig. Jeg kan lene meg tilbake å bare være en flott kjæreste. Han når mine mål og jeg når hans. Vi har samtaler, krangler, diskusjoner og han kan argumentere for meningene sine. Hvis jeg ikke tar tak i ting så gjør han det. Det er akkurat det jeg trengte. Det jeg tror ts er ute etter da er et argument eller en grunn til at han i en alder av 30 ikke tar lappen. Så kan hun svare han tilbake med sin mening om saken, han kan svare igjen og stå sterkt for meningen sin. Mens hennes fyr bare jatter med henne hele tiden, sikkert alltid enig med den siste han pratet med. Men likevel for lat til å sette ting i bevegelse. Man blir sliten av sånt! Anonymkode: 2e852...f27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 6. mars 2020 #72 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, Epictetus skrev: Jeg er helt enig med siste avsnittet ditt. Hva gjelder det første avsnittet: abcnews er en nyhetsside, ikke en forskningsside. Men her rapporterer den på faktisk, publisert, empirisk forskning som er lett å finne frem basert på infoen gitt. (Kan sikkert legge inn noe sarkasme om hvordan du ikke forstår dette her, men gidder ikke) Det er ironisk at du hevder jeg ikke forstår dette, for om du ser hva de baserer artikkelen på er det én enkeltstudie, ikke en reviewstudie som tar for seg forskningsgrunnlaget som foreligger. Det er åpenbart at dette er noe som går langt over hodet ditt, men forklart for femåringer er det slik at det ikke utgjør et tilstrekkelig grunnlag å uttale seg på. Du skal derimot ha kudos for at du evner å innse at jeg har helt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #73 Del Skrevet 6. mars 2020 Det er ikke noe verre enn at ts trenger en mann som står sterkere psykisk. Mulig hun er veldig tydelig og sterk, så han ikke måler seg med henne. Det betyr ikke at det er noe galt med henne. De bare passer ikke sammen. Den ene kan ikke forandre den andre og sånn er det. Hun trenger en sterkere, tøffere og mer dominerende mann. Anonymkode: 2e852...f27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6. mars 2020 #74 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Fjeud said: Det er ironisk at du hevder jeg ikke forstår dette, for om du ser hva de baserer artikkelen på er det én enkeltstudie, ikke en reviewstudie som tar for seg forskningsgrunnlaget som foreligger. Det er åpenbart at dette er noe som går langt over hodet ditt, men forklart for femåringer er det slik at det ikke utgjør et tilstrekkelig grunnlag å uttale seg på. Du skal derimot ha kudos for at du evner å innse at jeg har helt rett. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6381007/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6. mars 2020 #75 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, Fjeud said: Det er ironisk at du hevder jeg ikke forstår dette, for om du ser hva de baserer artikkelen på er det én enkeltstudie, ikke en reviewstudie som tar for seg forskningsgrunnlaget som foreligger. Det er åpenbart at dette er noe som går langt over hodet ditt, men forklart for femåringer er det slik at det ikke utgjør et tilstrekkelig grunnlag å uttale seg på. Du skal derimot ha kudos for at du evner å innse at jeg har helt rett. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0111733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #76 Del Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er 30 år. Da er det ikke urimelig å kreve lappen. Synes du det er greit å være en familie på fem uten bil? Anonymkode: 25f02...1f4 Finnes da mange uten lappen, går helt fint Anonymkode: fe95f...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #77 Del Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tvinger ingen. Ikke putt ord i munnen min. Jeg stiller krav, og det er opp til han å etterkomme kravet eller ikke. Et krav om lappen før familieliv er ikke urimelig. Anonymkode: 25f02...1f4 Jo det er urimelig Anonymkode: fe95f...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #78 Del Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, Epictetus skrev: Ta en lytt til "Hos Peder", den siste sesongen. Reflekter over dynamikken som presenteres, i et forhold hvor hun er vant til å få viljen sin. Dette hadde jeg tenkt å foreslå også. Får veldige assosiasjoner til Christian og Sofia. Anonymkode: b260c...6fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #79 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes da mange uten lappen, går helt fint Anonymkode: fe95f...29c Men det er hennes krav og forventning. Da funker det ikke om de ikke har samme mål, verdier og holdninger. Anonymkode: 2e852...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #80 Del Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er urimelig Anonymkode: fe95f...29c Så ts må alltid kjøre til alt barnet skal på enten aktiviteter, til venner, legetimer, etc. Fordi mannen ikke gidder å ta lappen. Og eneste grunnlaget for å ikke ta det er fordi mange ikke har det. Dette blir som med alt annet man skal dele likt når man er en familie. Her må ts alltid dra lasset da, kun fordi mannen er lat. Da er det lov å si nei til mannen også. Anonymkode: 2e852...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå