AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Jeg har begynt å vurdere og kjøpe inn det meste til babyen brukt. Om jeg har blitt påvirket av media eller hvor dette kommer fra vet jeg ikke helt. Men uansett, jeg har jo aldri handlet noe brukt før. Jeg skjønner jo at Finn.no er det som gjelder, men hvordan unngår jeg å bli lurt? Hvordan vet jeg hva som er «rett» pris, og kan man egentlig prute? Og ennå verre, dette vil vel ta mye mer tid enn å bare kjøre på butikken og få det hele fixet.....? Ville blitt veldig glad for råd fra noen som er litt mer erfaren en meg på å kjøpe brukt:) Anonymkode: 4c37c...261 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Jeg er ikke noen typisk bruktkjøp person heller, utenom vintage klær, men ble helt avhengig av Finn når jeg skulle kjøpe inn til baby, synes det var mer gøy en å gå i butikker så selv om det var mye kjøring rundt så var det egentlig bare koselig. Det beste tipset mitt er vel egentlig å følge litt med før du slår til, da ser du fort hvor prisnivået ligger og det er lettere å se om det er et godt tilbud eller ikke. Det er en del ting som jeg vil si folk tar seg for godt betalt for, feks var jeg nære å kjøpe ny barnevogn fordi bruktprisene bare la seg et par-tre tusen under nypris (produsenten hadde redusert nyprisen, men folk priser gjerne etter hva de selv har betalt og ikke markedspris) men jeg hadde på autosøk (gull verdt) på akkurat den modellen og plutselig fant jeg en til halv pris. Litt tålmodighet må til. Du kan absolutt også prute men igjen kommer det litt an på hvor raskt ting selger og prisnivå. Du ser raskt hvor lenge en annonse har ligget ute så da er det jo større sjanse for fleksibilitet på pris. Ellers går det også an å bruke Facebook marketplace og Tise, masse bra der og. Jeg endte vel opp med å kjøpe det aller meste brukt, vogn, tripp trapp, babynest, bedside crib, dyne/sengetøy, leker, klær (spesielt ull) og ammepute, men jeg kjøpte ny bilstol og madrass, som anbefalt. Ellers har jeg arvet litt og kjøpt resten på salg. Det tar litt tid men jeg ble litt hekta så det var mest gøy. Kommer definitivt til å fortsette å kjøpe brukt når baby kommer og blir større, masse fint å få tak i! Anonymkode: df9d8...0ae 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Vi kjøpte alt nytt, er ikke glad i brukt til meg selv så da gjorde jeg det ikke til baby heller. Da vet jeg også at tilstanden er som den skal være og hvis det er noe kan jeg bytte. Anonymkode: 8ab44...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Vi har kjøpt seng, bilstolpose, vognpose og Tripp-trapp-tilbehør brukt, fra finn. Det meste har ligget på halvpris eller litt under halvpris. Bortsett fra en strøken vognposen fra Easygrow (kjøpt for 1500 kr, nypris 2500). Har i tillegg arvet mengder med klær fra bekjente, samt flasker, trille, Reima-dresser, støvler, leker, gåvogn, nisseklær. Helt fantastisk spør du meg! Og det meste er svært lite brukt og helt unødvendig å kjøpe nytt! 😁 Anonymkode: 4e6a2...536 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 Jeg var helt imot å kjøpe ting brukt, men så at venninnen kjøpte alt brukt og hun hadde bare gode erfaring med sine kjøp. De fleste tingene er såvidt brukt, så vi endte opp med å kjøpe noe brukt. Det er jo ikke slik at du kjøper den usett. Det går an å spørre om å få se varen før man kjøper den. Det gjør jeg alltid. Anonymkode: fea6b...14c 3
Gjest Jeeeeeeea Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 Jeg venter mitt første barn og tenkte først at jeg skulle kjøpe alt nytt. Men det blir vannvittig dyrt! Det eneste som er anbefalt å kjøpe nytt er bilstol og madrass - disse tingene bør du absolutt ikke kjøpe brukt. Ellers kan vel alt annet kjøpes brukt. Jeg har kjøpt sprinkelseng, bedsidecrib, badebalje med nyfødtstøtte brukt. Jeg har også kjøpt en del klær i str 56 og 62 brukt, dette er størrelser som barnet ikke bruker så lenge og dermed blir ikke klærne så slitt. De har feks en egen gruppe på Facebook hvor folk bare selger Newbie-klær, ett merke jeg synes har mange fine klær. Her kan du kjøpe body for 30 kr, mot 120 kr i butikk. Jeg har også kjøpt en ulldress fra Lillelam på Finn til 100 kr, ny koster den 600 kr. Vi valgte å kjøpe ny vogn da jeg synes bruktprisen på de vognene vi så for oss var ganske nære nypris i butikk. Vi skal ha flere barn og kan da bruke denne vognen til nestemann. Obs at det gjerne ikke er garanti på vognen dersom noe skulle skje. Selvom du kjøper en vogn som er brukt 1 mnd faller garantien bort ved ny eier på noen merker (Stokke blant annet). Bortsett fra vogn har jeg ikke kjøpt noe til fullpris. Dyne, sengetøy, håndklær, kluter osv kjøpte jeg feks på Kid når de hadde 40% på barnevarer (lurer på om de har det enda?). Av klær har jeg funnet en del på salg og også fått mye. Melder du deg inn i apotek1 sin kundeklubb får du 100 kr for 6 pk tørre stellekompresser, 100 kr for 6 pk våtservietter. Farmasiet (nettbutikk) har ofte tilbud 20-30%. Sparer småbeløp hver gang, men det vil utgjøre en del etterhvert. Jeg følger med på tilbud. Når det gjelder pris på bruktvarer tenker jeg at ca halvpris av nypris fra butikk burde man forvente. Det kommer selvsagt an på alder og slitasje også, så litt skjønn. Om en vare koster ny 1000 kr og jeg "bare" kan spare 200 kr på å kjøpe brukt vil jeg nok heller kjøpe nytt mtp garanti.
Splittbinders Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 Følg litt med på finn/Facebook før du skal handle, så erfarer du fort hva ting selges for. Bilstol og madrass ville jeg kjøpt nytt, men for øvrige ting er det masse å spare på brukt. Og veldig mye fint å få tak i. Seng, vogn, stellebord, sengetøy (som tåler kokvask), leker, babygym, vippestol, klær, tripptrappstol - for å nevne noe. Alt dette er supert å kjøpe brukt 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 Følg med på hva priser er! Har kjøpt det meste brukt, men av og til lagt merke til (etter kjøp) at prisen ikke var noe spesielt lav. Anonymkode: ab029...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke noen typisk bruktkjøp person heller, utenom vintage klær, men ble helt avhengig av Finn når jeg skulle kjøpe inn til baby, synes det var mer gøy en å gå i butikker så selv om det var mye kjøring rundt så var det egentlig bare koselig. Det beste tipset mitt er vel egentlig å følge litt med før du slår til, da ser du fort hvor prisnivået ligger og det er lettere å se om det er et godt tilbud eller ikke. Det er en del ting som jeg vil si folk tar seg for godt betalt for, feks var jeg nære å kjøpe ny barnevogn fordi bruktprisene bare la seg et par-tre tusen under nypris (produsenten hadde redusert nyprisen, men folk priser gjerne etter hva de selv har betalt og ikke markedspris) men jeg hadde på autosøk (gull verdt) på akkurat den modellen og plutselig fant jeg en til halv pris. Litt tålmodighet må til. Du kan absolutt også prute men igjen kommer det litt an på hvor raskt ting selger og prisnivå. Du ser raskt hvor lenge en annonse har ligget ute så da er det jo større sjanse for fleksibilitet på pris. Ellers går det også an å bruke Facebook marketplace og Tise, masse bra der og. Jeg endte vel opp med å kjøpe det aller meste brukt, vogn, tripp trapp, babynest, bedside crib, dyne/sengetøy, leker, klær (spesielt ull) og ammepute, men jeg kjøpte ny bilstol og madrass, som anbefalt. Ellers har jeg arvet litt og kjøpt resten på salg. Det tar litt tid men jeg ble litt hekta så det var mest gøy. Kommer definitivt til å fortsette å kjøpe brukt når baby kommer og blir større, masse fint å få tak i! Anonymkode: df9d8...0ae Tusen takk for tips:) Gøy å høre at det går an å få til selv om man ikke er «proff» på å kjøpe brukt fra før. Jeg skal absolutt gi det en sjanse! Håper jeg og blir litt hekta;) Dette med tidsbruk bekymrer meg nemlig litt. TS Anonymkode: 4c37c...261
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Jeeeeeeea skrev: Jeg venter mitt første barn og tenkte først at jeg skulle kjøpe alt nytt. Men det blir vannvittig dyrt! Det eneste som er anbefalt å kjøpe nytt er bilstol og madrass - disse tingene bør du absolutt ikke kjøpe brukt. Ellers kan vel alt annet kjøpes brukt. Jeg har kjøpt sprinkelseng, bedsidecrib, badebalje med nyfødtstøtte brukt. Jeg har også kjøpt en del klær i str 56 og 62 brukt, dette er størrelser som barnet ikke bruker så lenge og dermed blir ikke klærne så slitt. De har feks en egen gruppe på Facebook hvor folk bare selger Newbie-klær, ett merke jeg synes har mange fine klær. Her kan du kjøpe body for 30 kr, mot 120 kr i butikk. Jeg har også kjøpt en ulldress fra Lillelam på Finn til 100 kr, ny koster den 600 kr. Vi valgte å kjøpe ny vogn da jeg synes bruktprisen på de vognene vi så for oss var ganske nære nypris i butikk. Vi skal ha flere barn og kan da bruke denne vognen til nestemann. Obs at det gjerne ikke er garanti på vognen dersom noe skulle skje. Selvom du kjøper en vogn som er brukt 1 mnd faller garantien bort ved ny eier på noen merker (Stokke blant annet). Bortsett fra vogn har jeg ikke kjøpt noe til fullpris. Dyne, sengetøy, håndklær, kluter osv kjøpte jeg feks på Kid når de hadde 40% på barnevarer (lurer på om de har det enda?). Av klær har jeg funnet en del på salg og også fått mye. Melder du deg inn i apotek1 sin kundeklubb får du 100 kr for 6 pk tørre stellekompresser, 100 kr for 6 pk våtservietter. Farmasiet (nettbutikk) har ofte tilbud 20-30%. Sparer småbeløp hver gang, men det vil utgjøre en del etterhvert. Jeg følger med på tilbud. Når det gjelder pris på bruktvarer tenker jeg at ca halvpris av nypris fra butikk burde man forvente. Det kommer selvsagt an på alder og slitasje også, så litt skjønn. Om en vare koster ny 1000 kr og jeg "bare" kan spare 200 kr på å kjøpe brukt vil jeg nok heller kjøpe nytt mtp garanti. Tusen takk for masse nyttige tips:) Godt poeng det med garanti på vogn. Halv pris som utgangspunkt høres også fornuftig ut. Begynner å merke at det å kunne spare litt motiverer for ekstra innsats allerede! TS Anonymkode: 4c37c...261
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 55 minutter siden, Splittbinders skrev: Følg litt med på finn/Facebook før du skal handle, så erfarer du fort hva ting selges for. Bilstol og madrass ville jeg kjøpt nytt, men for øvrige ting er det masse å spare på brukt. Og veldig mye fint å få tak i. Seng, vogn, stellebord, sengetøy (som tåler kokvask), leker, babygym, vippestol, klær, tripptrappstol - for å nevne noe. Alt dette er supert å kjøpe brukt Facebook var smart! Takk for hjelpen😊 TS Anonymkode: 4c37c...261 1
tangent Skrevet 6. mars 2020 #12 Skrevet 6. mars 2020 Har kjøpt en del ting brukt og solgt videre etter vi var ferdige med det. Vippestol fra babybjörn for eksempel, nyfødtsete til tripp trapp stol og også arvet ting som stellebord, sprinkelseng og lekegrind (som vi aldri brukte). Kjøpte også vognbag til barn 2 siden vi hadde byttet vogn og ikke brukt vogna til nyfødt første runde. Alt ble solgt videre fordi det ikke ble nevneverdig mye mer slitt av vår bruk. Praktisk! Som regel er det ofte halv pris av nytt. Men hvis markedet er mindre kan jo det påvirke prisene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #13 Skrevet 6. mars 2020 Hvis det er første barnet og dere planlegger fler så tenk litt på hva som er lurt å kjøpe brukt. Ting som ikke har så hard bruk og brukes kost som vippestol, new born sete etc. Er topp å kjøpe brukt. Skal du kjøpe brukt vogn og den allerede er brukt i 3 år, så skal ditt første barn bruke den i 3 år og så barn nr. 2 i 3 år så skal det være en sabla bra vogn for å holde. Husk også at bilsete, og madrasser bør kjøpes nytt. Anonymkode: 823e4...718 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #14 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er første barnet og dere planlegger fler så tenk litt på hva som er lurt å kjøpe brukt. Ting som ikke har så hard bruk og brukes kost som vippestol, new born sete etc. Er topp å kjøpe brukt. Skal du kjøpe brukt vogn og den allerede er brukt i 3 år, så skal ditt første barn bruke den i 3 år og så barn nr. 2 i 3 år så skal det være en sabla bra vogn for å holde. Husk også at bilsete, og madrasser bør kjøpes nytt. Anonymkode: 823e4...718 Takk for tips:) Det er første barn, men planen er at det blir med det ene. Så det med at ting blir «slitt opp» er ikke noe problem. Nok en grunn til å kjøpe brukt faktisk;) TS Anonymkode: 4c37c...261 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Skrevet 6. mars 2020 Vi kjøpte ny vogn og nytt bilsete, samt ny madrass/dyne til seng. Ellers er alt babyutstyr kjøpt brukt, inkl det meste av tøyet. Økonomisk sett kunne vi kjøpt alt nytt, men ting brukes så ekstremt lite og blir ikke slitt. Bra for miljøet er det og. Anonymkode: 0ec98...cce 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å vurdere og kjøpe inn det meste til babyen brukt. Om jeg har blitt påvirket av media eller hvor dette kommer fra vet jeg ikke helt. Men uansett, jeg har jo aldri handlet noe brukt før. Jeg skjønner jo at Finn.no er det som gjelder, men hvordan unngår jeg å bli lurt? Hvordan vet jeg hva som er «rett» pris, og kan man egentlig prute? Og ennå verre, dette vil vel ta mye mer tid enn å bare kjøre på butikken og få det hele fixet.....? Ville blitt veldig glad for råd fra noen som er litt mer erfaren en meg på å kjøpe brukt:) Anonymkode: 4c37c...261 1. Du sammenligner priser og ser hvor mye billigere det er. Uansett så vil du spare mer på å kjøpe brukt, eller ubrukt på Finn enn å kjøpe i butikk. 2. Pruting er en uting. Jeg selger ikke til folk som ikke forholder seg til prisen som er oppgitt. Anonymkode: 9c7d4...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Du sammenligner priser og ser hvor mye billigere det er. Uansett så vil du spare mer på å kjøpe brukt, eller ubrukt på Finn enn å kjøpe i butikk. 2. Pruting er en uting. Jeg selger ikke til folk som ikke forholder seg til prisen som er oppgitt. Anonymkode: 9c7d4...4a1 Det spørs om varen har en så god kvalitet at den holder ut brukstiden. Man sparer ingenting på å kjøpe noe brukt som så går i stykker og du må kjøpe ny. Anonymkode: 823e4...718 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Skrevet 6. mars 2020 meg over, vogn syntes jeg ofte er i den kategorien. Anonymkode: 823e4...718
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #19 Skrevet 6. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte alt nytt, er ikke glad i brukt til meg selv så da gjorde jeg det ikke til baby heller. Da vet jeg også at tilstanden er som den skal være og hvis det er noe kan jeg bytte. Anonymkode: 8ab44...d3a hvordan svarer dette på ts sitt spørsmål egentlig ??? Anonymkode: 143cb...501 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 Jeg er inne på samme tanken! tenker å kjøpe harde ting brukt om det gir mening? tror jeg bare har blitt skremt av folk som skriver om mugg osv, men kommer det vognpose som så vidt er brukt så vil jeg såklart velge det fremfor nytt. Arver vi ting av venner og familie så vet vi hvor det kommer fra, da går det også fint. Virker som mange tar seg litt godt betalt for vogn men hvis man kommer over veldig gode tilbud så hvorfor ikke! Vi kommer uansett ikke til å bruke 15 000kr på den populære vogna alle skal ha, vi går nok for billigst mulig som dekker våre behov og som er god å trille. Anonymkode: f769e...230
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå