waco Skrevet 10. september 2002 #21 Skrevet 10. september 2002 Milla, jeg forstår ikke hvorfor du oppmuntrer til ansvarsfraskrivelse. Jeg kan ikke skjønne det. Er det ikke bedre å lære jenta med at hun ikke skal bry seg om hva alle andre sier hele tiden, kanskje prøve å legge litt ansvar inn i damers handlingsmønster. Det blir for teit å si ; "jammen jeg får hetta fordi det henger noen valker når jeg bøyer meg". Da ber man jo om trøbbel med selvtilliten. Det er mye lurere og bedre å lytte på seg selv, og heller prøve å forstå atferden til slikke mobbedamer, istedetfor å få dårlig sevlbilde, sånn som dere gjør. W
Lula Skrevet 10. september 2002 #22 Skrevet 10. september 2002 Hvis Waco leser nøye, vil ha se at Milla ikke oppfordrer til ansvarsfraskrivelse for denne jenta. Hun gjør det hun kan for å trøste og bygge opp selvtilliten til jenta. At noen har mobbet henne er et faktum, og nå ønsker Milla å si til denne jenta at hun er mer enn bra nok som hun er. Synes det er helt supert!!! Hvis dette kan karakteriseres som ansvarsfraskrivelse så er det jammen på tide med en aldri så liten begrepsavklaring her!!!! (forøvrig har jeg lagt merke til at "ansvarsfraskrivelse" er et av yndlinguttrykkene til Waco, og at han følgelig sleger det om seg i de fleste debatter her inne)
Gjest Hope - ikke pålogget Skrevet 10. september 2002 #23 Skrevet 10. september 2002 Fint du bryr deg på denne måten Milla! Fikk høre en gang at jeg så ut som Moskva - Marit... (Hun er en flink journalist, men har ikke akkurat drømmekroppen jeg skulle ønske jeg hadde.) Likte ikke det noe særlig, og det henger fortsatt litt igjen. Det er ikke hyggelig når man får kommentarer på kroppen sin, og egentlig ikke er så veldig fornøyd i utgangspunktet. Det er så mange som slenger dritt der ute, og jeg har helt sikkert sagt noe dritt til andre en gang eller to selv. Men det finnes grenser for hva man kan si! Bra du er engasjert Milla. Mobbing, kommentarer osv. er noe jeg ikke unner noen, fordi man etter hvert begynner å tro på det selv.
Gjest Tristessa Skrevet 10. september 2002 #24 Skrevet 10. september 2002 Ååh, Milla! Kan du ikke dra ned og skambanke de jentene da? Husker at jeg ble kalt for "fleskeberget" og "budeien" da jeg var yngre (får mye god mat her i heimen ja... ), noe som resulterte i bulimi. Har alltid vært slank, men i en periode gikk jeg på en del medisiner for astma som gjorde meg oppblåst og ødela huden min. Ikke noe kjekt, og vanskelig å komme seg ut av. Mobbingen har satt sine spor, og pr. i dag har jeg depresjon og er mye plaget av ujevne blodsukkernivåer, ettersom jeg har spist så ujevnt gjennom flere år. Heldigvis er jeg over bulimien og blir ikke mobbet lengre. Veier ca. 50 kilo, fordelt på 158 cm, og meget godt fornøyd med det! Men jeg tror de fleste jenter på den alderen burde få innprentet at det ikke er noe stas å være et beinrangel i stygge Miss Sixtybukser.
Bettie Skrevet 10. september 2002 #25 Skrevet 10. september 2002 Stakkars jente. I den tiden er unger særlig sårbare, og det er vanskelig å "overhøre" slike slengbemerkninger. De som sier slikt er slett ikke noen usikre vesner. De er meget selvsikre faktisk, og de vet akkurat hva de skal si og gjøre for å "dukke noen ned". Mobbing handler ikke om usikkerhet, men om makt. Mobberne vil ha makt, og det eneste som kan få en mobber til å stoppe er å kjøre dem til veggs og gjøre det ubehagelig for dem. Det - og ansvarliggjøre alle de som står rundt og ikke sier noe. Fakta er at mobberen tar den "tause majoritet" til sin inntekt, og det gjør offeret også. Når de tause tar avstand - mister mobberen makta. Fint at moren tar dette opp med læreren. Håper bare at skolen har en plan for slikt anti-mobbearbeid, ellers kan det faktisk gjøre vondt verre. Uansett - å vende det døve øret til er bare en delvis god løsning. Det løser nemlig ikke problemet, bare skyver det under teppet. Og INGEN skulle være nødt til å finne seg i slike "stikkpiller"
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #26 Skrevet 10. september 2002 Jeg må bare ta denne diskusjonen litt lenger : Det er ikke stikkommentarene som "ødelegger" en person, det er det en helt annen type mobbing som gjør, nemlig "isoleringsmobbingen" å bli oversett, utelatt, skilt fra mengden ol. De som ikke tåler en stikkpille i ny og né vil få det vanskelig i denne verden, og det synes jeg også Milla skal ha i bakhodet når hun backer opp denne jenta, for det skal du jo gjøre, snille Milla Å la en kommentar sende en rett ut på glattisen er selvdestruktivt og det skal man være sterk nok til å la være. Det er måten vi takler disse små "skuffelsene" som bestemmer om idioti og intoleranse som ignorante mennesker viser skal ha noen som helst innvirkning på den enkeltes liv. Hvis noen sier noe nedlatende til en, kan en jo alltid svare "jeg er jo ihvertfall frisk oppi huet, noe du tilsynelatende ikke er" Bare en idé :-)
-zloty Skrevet 10. september 2002 #27 Skrevet 10. september 2002 Var jeg ikke innlogget nå da? Det var mitt innlegg sist, liker ikke anonyme innlegg. Og en ting til : ser jeg WACO logoen blir ikke teksten lest, det er nok interessante saker å lese her i verden, så jeg setter ikke av tid til....sånt noe
waco Skrevet 10. september 2002 #28 Skrevet 10. september 2002 Kurgan, det gjør du helt sikkert rett i....
Bettie Skrevet 10. september 2002 #29 Skrevet 10. september 2002 Å jo - stikkbemerkninger er mobbing, det også. Ikke den som man slenger til hverandre når man er sinna og uvenner. Det går over, og det bør man lære seg å tåle. Og de kan man forsvare seg mot med en kjapp replikk. Og ikke den som treffer en enkelt gang...... Men noen stikkbemerkninger er ikke slik. De treffer akkurat der du er mest sårbar - mange ganger - og det vet de som kan kunsten. Og den sies ofte av en person med et lite "hoff" rundt seg. Og det er nesten ikke mulig å forsvare seg mot det, for alt du sier blir vridd på, og hoffet er med.... Utfrysing er ille, det også, men det finnes mange måter å mobbe på....
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. september 2002 #30 Skrevet 11. september 2002 Jeg kommer aldri til å skjønne måten mange av Dere har inne tenker på. Milla
Majken Skrevet 11. september 2002 #31 Skrevet 11. september 2002 Milla fikk i hvert fall 10 stjerner i mi bok - nok sagt!
tuji Skrevet 11. september 2002 #32 Skrevet 11. september 2002 Det er to sing som sjokkerer meg med denne saken: 1. At disse unge jentene ikke har skjønt at det ikke er utseendet som teller. 2. At de ikke har antenner og medfølelse nok til å forstå at slike kommentarer sårer. Det siste er nesten det verste, synes jeg. Tenk at de ikke innser hvilke konsekvenser det får å drive slik drittslenging! Håper de lærer etter hvert.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. september 2002 #33 Skrevet 11. september 2002 Jeg husket tak i henne på vei til skolen i dag og fikk bekreftet at hun gleder seg veldig til i kveld. Jeg skal hvertfall gjøre mitt ytterste for at vi skal få det hyggelig sammen. Milla
-zloty Skrevet 11. september 2002 #34 Skrevet 11. september 2002 Tuji hva er du ikke skjønner da? det er jo tross alt barn vi snakker om her, de har ikke peiling på så mye, når det er sagt, så tror jeg man er fersk på så mangt til man er minst 25 år gammel... Milla Du skjønner deg ikke på tankegangen til andre skriver du, og her må nok mye av forvirringen din komme av en den magiske feiltolkingen mellom det uttalte og det skrevne ord. Veldig mange er dårlige på å utrykke sine meninger skriftlig, og andre igjen er dårlige på å tolke det skrevne ord. K.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2002 #35 Skrevet 12. september 2002 Liten avsporing bare. Mobbing er fryktelig uansett. Hva slags mobbing har ingenting aa si. Det kommer helt an paa fra personen hvordan man reagerer. Noen blir knekt av utfrysning, andre av fysisk mobbing, andre av kommentarer. Det er meningslost aa diskutere hva slags mobbing som er verst, i og med at vi mennesker er laget forskjellig. En sterk person kan taale kommentarerer og utfrysning ved aa finne seg andre venner eller vite at de selv er et godt menneske uansett. Andre blir odelagt av fysisk mobbing, ikke bare rent fysisk men ogsaa psykisk.
xeyes Skrevet 12. september 2002 #36 Skrevet 12. september 2002 Hvordan gikk det i går, milla? Det er flott at du bryr deg! -x
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 12. september 2002 #37 Skrevet 12. september 2002 I går kveld gikk vi først på kino og så Lilo & Stitch, det er sjelden jeg ser tegnefilm på kino men denne var faktisk veldig godt laget, og fordi Lilo er Elvis- fan er filmen spekket med Elvis låter :-) kjempemorsom. Etterpå spurte jeg henne om hun var sulten, da så hun på meg så sa at "Hvis jeg ikke spiser tror du vel jeg har anoreksi allerede!" Jeg kunne ikke annet enn å smile. Så vi gikk på Cafe M og koste oss med hamburgere og pommes frites og is til dessert. Mens vi spiste fikk vi pratet endel om det som hadde skjedd på skolen, og mamman hennes hadde snakket med svømmelæreren som skulle passe litt ekstra på henne. Men skjer det igjen ville jentene bli innkalt til rektor. Så det ser ut som om alt ordner seg. Og jeg har selvsagt utstyrt henne med noen giftige kommentarer i tilfelle disse mobbe- jentene prøver seg igjen. Milla
xeyes Skrevet 12. september 2002 #38 Skrevet 12. september 2002 Så koslig da! Har litt lyst til å se lilo & stitch selv. Får vel ta med søstera mi. Hun blir også mobbet på skolen forde jentene mener at hun er for tjukk. (og hun som er som en spiker) Jaja, Hun ser heldigvis opp til meg, så jeg passer på henne. Utstyrte forresten henne med noen giftige kommentarer selv hehe -x
waco Skrevet 12. september 2002 #39 Skrevet 12. september 2002 Dere må ikke glemme at det er ofte de som syter mest hjemme som egentlig er de største mobberne, men man stoler jo på jentunger man har nær seg, og hvem vil vel tro noe stygt om sine nærmeste? Og at dere utstyrer dem med flere giftige bemerkninger. W Ja hvem vet hva det kan føre til....
Bettie Skrevet 12. september 2002 #40 Skrevet 12. september 2002 Det, waco, tror jeg du har temmelig tynt grunnlag for å si. De som mobber er lure nok til å holde munn! Og de vil overhode ikke identifiseres som offer!!!! Mobbere vil ha makt - så enkelt er det. Den eneste gangen en mobber prøver å få sympati ved å fremstille seg selv som offer, er hvis mobberen forstår at han/hun er oppdaget, og ser på det som en unskyldning for å mobbe andre. Den er forholdsvis enkel å oppdage. Det er flott når en som blir mobbet sier ifra til noen, for det betyr at - han/hun har noen de skan stole på - hun/han er sterk Det vanligste er at et mobbeoffer holder munn grunnet skam, eller at de tror - delvis med rette - at de ikke vil bli trodd, og trusselen om represalier som ligger der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå