Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etter 11 år i bedriften nylig fått en lederstilling. Jeg har ikke personalansvar, men fått en lederrolle og mandat til å delegere oppgaver innenfor de områdene jeg skal lede. Jeg tror at grunnen til at jeg ble valgt er fordi jeg er tydelig, strategisk, strukturell og god til å se helheten. 

Problemet er at det er en ansatt som misliker at jeg ble valgt. Han går rundt og klager og har hatt et par møter med lederen over meg. Han opplever det som urettferdig at jeg fikk denne rollen og ikke han. Det jeg har gjort hittil er å delegere viktige oppgaver til ham som jeg vet at han liker og disse pleide å motivere ham. Han er også god på disse og det er til nytte for bedriften.  

Likevel opplever jeg at han prøver å trykke meg ned overfor de andre lederne. Han har klagd flere ganger til bedriftslederen på at han har kompetanse på ditt og datt som jeg ikke har, fordi han mener at han passer bedre til jobben.  Samtidig så vet jeg at jeg har mye bedre kompetanse enn ham på andre områder som gjør at jeg kan være en skikkelig god leder. det er også ressursmangel i bedriften i denne perioden som gjør at min jobb ikke er så enkel fordi jeg leder folka på disse områdene som kreves ekstra ressurser som går utenfor de primære oppgavene. Jeg føler meg litt fastlåst i saken for jeg opptrer nøytral og profesjonell overfor ham og er tydelig på forventningene og hvilke oppgaver som gjelder framover, samtidig som det koker inni meg for jeg blir veldig irritert når jeg får høre alt han har sagt til ledergruppen. Jeg har ikke personalansvar, så hva kan jeg gjøre med saken? 

Anonymkode: 9be5e...73d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må være profesjonell. Du delegerer pppgaver til de du mener vil løse oppgavene best 

Du tar ting personlig. Hvorfor? Stol på deg selv. Bli trygg på deg selv. Ingen kan bryte deg ned, kun ditt indre. 

En som koker innvendig.. Hvor nøytral og profesjonell tror du hun er? Du er?

lykke til fineste du 

Anonymkode: 9e22b...3c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at her bør din leder ta på seg ansvaret for at han/hun har satt deg til å lede, ikke han som protesterer. Din leder må sette punktum for denne diskusjonen for din kollega. Du bør fortsette å være profesjonell. Gi gjerne noe drypp av godord til mannen som protesterer om godt utført arbeide osv. Skulle han fortsette å mase om at han burde fått din stilling, må du nesten påpeke at det ikke var din avgjørelse, men du leders. Og at den saken ikke lenger er oppe til diskusjon. Og så legge ballen død.

Anonymkode: 2f8be...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dessverre bli mye dritt ut av dette- er jo en grunn til at mellomleder kalles "dritten i midten".

Denne personen som ikke ønsker å samarbeide med deg kan fort bli en som virkelig tenker å gjøre livet surt for deg, få deg fjernet slik at stolen blir ledig for vedkommende. 

Håper du har en ok leder som stoler på deg og gir deg tillit. Det hadde ikke jeg, presset ble for stort fra "gulvet" og leder sviktet og ble etterhvert påvirket av propaganda og manipulering. Har vært sykemeldt ett år nå og leter etter veien ut av dette.

Kan dessverre ikke gi noe råd, eller se hva jeg kunne ha gjort annerledes for den sakens skyld. Det å bli baksnakket og dolket i ryggen kommer gjerne den det angår sist for øret. Kjempevanskelig å være i forkant av situasjoner du ikke vet utspiller seg en gang.  Men som et gammelt jungelord sier: "keep your friends close but your enemies closer" 

Lykke til :) 

Anonymkode: 6db10...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...