Gå til innhold

tannsten og matallergi

Fremhevede innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Lurer på om noen har erfaring med denne kombinasjoene eller vet om det er noe sammenheng. Må jo selvsagt spørre tannlege, men regner med at det går år og dag før jeg får time.

Saken er den at jeg stortsett gjennom hele oppveksten har været plaget av tannsten, tannkjøttebetennelse og sår i munnen (ikke slike herpessår men dem som på fagspråk kalles for after.) Har alltid fått høre at jeg pusser for dårlig og må bruke tanntråd.

Men jeg pusser og pusser som en helt, har kjøpt elektrisk tannbørste og noen superduper tanntråd som tannlegen anbefalte... men like fullt og helt kommer det tilbake.

Leste på nettet at sår i munnen kunne komme av tannkrem så jeg prøvde å bytte merke.... til ingen nytte.

For akkurat fjorter dager siden var jeg hos tannpleier, hun tok bort så masse tennsten at jeg faktisk fikk mellomrom mellom tennene. Så for ca en uke siden begynte mellomrommet å tette igjen. Det går faktisk så fort at jeg kan se forandring fra dag til dag....

DET er vel ikke normalt?

Mener at jeg leste på nettet at tannsten kunne komme av at man reagerte på mat og dermed ikke klarte å spalte maten skikkelig. Noen som vet noe?

Og i så fall hva slags mat er det da snakk om?

Har jo tatt en mengde allergitester men jeg er jo sikkert halvdau før noe slår ut på blodprøver uansett!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste på nettet at sår i munnen kunne komme av tannkrem så jeg prøvde å bytte merke.... til ingen nytte.  

Å bytte tannkrem hjelper ofte mot after (munnsår) ja, men da må man bytte til en tannkrem som ikke inneholder NLS - natriumlaurylsulfat, da det er dette stoffet som forårsaker det. Zendium-tannkremene som selges på apoteket er bl.a. uten NLS :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...