Gå til innhold

Cellulitter og annet faenskap!

Fremhevede innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har etterhvert(!) fått med meg at cellulitter er en naturlig del av de fleste kvinnekropper. De kan ha noe sammenheng med gener, med matinntak, med alder, med mosjon - sies det. Men så sies det også at det er lite man kan gjøre for å bli kvitt de permantent.

Ut av dette leser jeg at dette er et problem de fleste kvinner sliter med i større og mindre grad.

Og da lurer jeg: Hvordan kan det ha seg at noe "de fleste kvinner sliter med i større og mindre grad" kan defineres som en skavank og et problem????

På lik linje med at de fleste bryster gir tapt for tyngdekraften etterhvert som man blir eldre (og for noen: føder barn)?

På lik linje med at en uungåelig sideeffekt av det å bli eldre, er å få fine linjer rundt øyne og andre steder?

På lik linje med at menneskekroppen oftest er i nogenlunde proposjoner, dvs er du syltynn har du som oftest små bryster, mens hvis du er av den større typen følger det ditto større bryster. (syltynn med kjempebryster er mao ikke vanlig fra naturens side). ?

Hvordan kan det ha seg at våre idealer er stikk motsatte av hvordan vi er skapt og hvordan kvinnekroppen er, har vært og kommer til å bli?

Det funderer jeg litt på :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Clamydia
Skrevet

Fordi vi streber mot det uoppnåelige :)

Var det ikke slik at i før var idealet feit og blek? Fordi man (de rike) ikke ville se ut som de fattige som jobbet ute i sola..

Gjest Embla s
Skrevet

Var det ikke slik at i før var idealet feit og blek? Fordi man (de rike) ikke ville se ut som de fattige som jobbet ute i sola..

Jo, det har du sikkert rett i! For oss nå er det jo et ideal å være (sol)brun. Mens for asiater er det ideal å være så blek som mulig. (de bruker skumle preparater som skal bleke huden :roll: )

Så kanskje det er så enkelt som du sier; Vi streber etter det uoppnåelige, det som vil vise omverden at akkurat jeg har mer viljestyrke/ressurser/individualitet enn alle andre?

Skrevet

Det lurer jeg også på. Kvinnekroppsidealet har jo forandret seg veldig de siste tiårene. På 50-60 tallet var det rundere, kvinnelige former a'la Monroe som var idealet. På 70 tallet var det syltynne, gutteaktige Twiggy, på 80 tallet var det sporty Stai, og nå er det tynne jenter med og uten pupper som er tingen.

Så smått har det jo kommet krav fra forbrukere om mer naturlige modeller, men hva som skjer fremover, vet jeg ikke.

En kan jo kanskje se disse trendene i modellers fasong i lys av ungdommens opprørertrang. Ungom i hver generasjon vil jo gjerne ikke ligne sin mor, eller ha de samme idealene. Dette er vel noe moteskaperne vet, og så har det ballet på seg. Men det er jo ren spekulasjon fra min side.

Også i amishsamfunnene finner en denne opprørertrangen, om enn i mindre skala. Da gjerne at kjolene er litt kortere, en har færre folder på skjørtet, en har gjerne mønster på undertøy ol.

Kanskje det hele er et utslag av vår kultur? Vi påvirker hverandre, og noen påvirkere har større gjennomslagskraft, og vet hvordan de skal få massene til å følge etter. (Som f.eks. moteskaperne) Ungdom er lett påvirkelige, og følger etter de kule. Har de kule ungdommene fulgt etter moteskaperne, følger andre unge etter osv., osv.

I tillegg har en jo sett at det å være ungdommelig er en trend. Man skal være ung, og se frisk og sunn ut. Plastisk kirurgi tilbyr dette til folk, og folk benytter seg av det.

Det er ikke så fryktelig vanlig at supertynne jenter har masse pupp, men noen har det. En finner også fyldigere jenter med små pupper, selv om frodige jenter ofte er bedre utstyrt med bryster.

Bare noen tanker fra meg... ;)

Gjest gjesten
Skrevet

:hoho::hoho: Var vel i den tida jeg skulle vært til ja.

Men sånn helt seriøst: Jeg har undret meg over de spm jeg også. Det er jo sånn at ca 80% av kvinnene får celulitter, det er jo sånn fettlaget vårt er. Likevel prøver vi fortvilt å bli kvitt dem på alle mulige måter.

Og jeg er en av dem som prøver :sjarmor:

Skrevet

I Kina deformerte de føttene sine. Nå går de gjennom mange og smertefulle operasjoner for å få lange ben, stikk i strid med deres naturlige fysikk. Og du lurer på hva som får oss til å kjempe mot cellulitter og for solbrunhet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...