Gå til innhold

Røkt laks eller røkt ørret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen grunner til å velge det ene fremfor det andre, eller er det helt hipps om ha.. unnskyld, hipp som happ?

Det smaker vel i praksis helt likt, laksen er som regel litt billigere. Er ørret noe sunnere, eller er det andre gevinster på det personlige eller globale plan med ørret?

Anonymkode: deb81...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørreten er ikke så fet som laks.  Noe av den røkelaksen som selges drypper av fett når man tar den ut av pakken.  Ørreten er ofte litt tørrere.  Men her er det sikkert store kvalitetsforskjeller.  Man får sikkert hva man betaler for. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Røkt ørret smaker best utvilsomt... 

Anonymkode: c0d71...b00

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røkt ørret smaker best utvilsomt... 

Anonymkode: c0d71...b00

Ville du klart en blindtest? Røkt fisk smaker vel røkt fisk, om det så er laks, ørret eller kveite, jeg kjenner i hvert fall ingen nevneverdig forskjell.

Anonymkode: deb81...d1e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde klart en blindtest, men ørret er vel som regel villfisk, eller er jeg helt på bærtur når jeg tenker det? Finnes det oppdrettsørret?

Skrevet

Ørrett er oppdrett ja. Men er mer kresen på fôr, så den spiser mindre «dritt» enn laks. Er også mindre fet og smaker dermed bedre. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Ruthven said:

Ørrett er oppdrett ja. Men er mer kresen på fôr, så den spiser mindre «dritt» enn laks. Er også mindre fet og smaker dermed bedre. 

Takk :) Alltid greit å lære noe nytt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også at ørret er bedre. Vet ikke om jeg hadde bestått noen blindtest, men jeg tror det. 

Anonymkode: d3191...946

Skrevet

Jeg liker begge, men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner forskjell. :)

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Liker best røkt laks.

AnonymBruker
Skrevet

Ørret og laks smaker forskjellig. 

Anonymkode: 98037...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ørret og laks smaker forskjellig når den er kokt. Når den er røkt er jeg enig i at forskjellen i smak er mindre, men jeg synes ørreten er bedre. Mye på grunn av at den ikke er fullt så fet som laksen. 

Anonymkode: 3752b...a3b

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ørret og laks smaker forskjellig når den er kokt. Når den er røkt er jeg enig i at forskjellen i smak er mindre, men jeg synes ørreten er bedre. Mye på grunn av at den ikke er fullt så fet som laksen. 

Anonymkode: 3752b...a3b

Enig, og jeg synes faktisk det er ganske stor forskjell i smaken. Når fisken ligger på brødskive sammen med egg og litt grønnsaker er ikke smaksforskjellen så stor da 😄

Anonymkode: 75da5...7bd

Skrevet (endret)

Jeg synes ørret smaker mye bedre enn laks. Vet faktisk ikke ang røkt ørret vs laks, men jeg tar alltid ørret istedet for laks i middager. Laks har litt mer «transmak» enn ørret (pga fettet). 

Endret av Lady T
  • Liker 1
Skrevet

Forskjellen mellom laks, sjøørret og ørret er fettsmaken og om den er vill eller av oppdrett. Ferskvannsørretten har forskjellig smak i hvilket vann den lever i... Røyksmaken er jo stor forskjell om den er røkt med einer, og eller røyksyre da, da er jo mengden salt, sukker og konsistens den største faktoren som avgjør hva du liker🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...