AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Hei. Jeg har en saksbehandler eller veileder eller hva det nå heter på Nav som sier han ikke har lovt å hjelpe meg med å vite hva jeg har krav på. Har vært uten inntekt i 7 mnd( jeg mistet arbeidsavklarings pengene siden jeg hadde hatt de for lenge) Har vært på 2 møter med saksbehandler men han snakker bare om politikk å andre greier han er inntresert i. Når jeg spørr hva jeg har rett på så sier han at han kke kan svare meg på det å ber meg ringe Nav telefonen istedenfor. Blir veldig fortvilet.. Han har heldigvis klart å søke om å komme på tiltak. Men det brukte han 4 mnd på. Hvrofor trenger man en veileder da? Er det noen som jobber på nav her som kan svare meg? ❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 En veileder på lokalt NAV-kontor jobber med kun ett fagfelt, feks arbeidssøkere, sykemeldte, sosialhjelpsmottakere eller de som har arbeidsavklaringspenger. De har vanligvis 200-300 brukere hver som de følger opp. Noen søker inn i tiltak, hjelper med å finne arbeidstrening eller jobb osv, andre behandler søknad om sosialhjelp. Hvis du lurer på hva du kan ha rett på mer overordnet må du ringe via kontaktsenteret, fordi jobben deres er å ha et overordnet fokus i saken til den de snakker med på telefon. Anonymkode: 6bcdb...90f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En veileder på lokalt NAV-kontor jobber med kun ett fagfelt, feks arbeidssøkere, sykemeldte, sosialhjelpsmottakere eller de som har arbeidsavklaringspenger. De har vanligvis 200-300 brukere hver som de følger opp. Noen søker inn i tiltak, hjelper med å finne arbeidstrening eller jobb osv, andre behandler søknad om sosialhjelp. Hvis du lurer på hva du kan ha rett på mer overordnet må du ringe via kontaktsenteret, fordi jobben deres er å ha et overordnet fokus i saken til den de snakker med på telefon. Anonymkode: 6bcdb...90f Når man er kommet inn på tiltak da? Byttes det saksbehandler? Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Sannheten? De fleste som jobber i NAV-systemet er mennesker som aldri skulle hatt en jobb, innen stat/etater/kommune så finner man de mest ubrukelige menneskene i arbeid dessverre. Som gir faen, bare de får heve lønnen sin å ri reglene sine. Anonymkode: f8568...a18 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannheten? De fleste som jobber i NAV-systemet er mennesker som aldri skulle hatt en jobb, innen stat/etater/kommune så finner man de mest ubrukelige menneskene i arbeid dessverre. Som gir faen, bare de får heve lønnen sin å ri reglene sine. Anonymkode: f8568...a18 Det er sånn jeg føler det akkurat nå for denne veilederen. Men har hatt andre veiledere før dette, å de har vært veldig hjelpsom å snille. Føler virkelig jeg ikke før noen hjelp. Å det er ikke lett å være uten inntekt på 7 mnd... Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn jeg føler det akkurat nå for denne veilederen. Men har hatt andre veiledere før dette, å de har vært veldig hjelpsom å snille. Føler virkelig jeg ikke før noen hjelp. Å det er ikke lett å være uten inntekt på 7 mnd... Anonymkode: fefb9...e71 Slik er systemet, kun møtt hjernedøde mennesker der selv. Man må være sterk og hard skal man være i systemet. Anonymkode: f8568...a18 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik er systemet, kun møtt hjernedøde mennesker der selv. Man må være sterk og hard skal man være i systemet. Anonymkode: f8568...a18 Ja er nok bare sånn det er har vært i systemet i 12 år. Anonymkode: fefb9...e71 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 Jeg jobber på NAV-kontor og som regel når man har nådd makstiden på aap, så går man ofte over på tiltakspenger viss man ikke har andre rettigheter (som ufør). Har du hatt aap i 3 år nå? Hva med unntaksreglene, fyller du ikke vilkårene på de? Regner med du ikke er ferdig avklart, men jeg kjenner ikke til din situasjon og grunnen til du ikke fyller vilkårene for aap. Når det gjelder hvordan de forskjellige NAV-kontorene jobber, så er det veldig ulikt. I storbyene er de veldig spesialiserte, men på bygda er de ofte generalister. Jeg jobber både med kommunale og statlige oppgaver. Sykefraværsoppfølging, AAP og sosialhjelp er mine felt. Anonymkode: f5879...f44
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 På 6.3.2020 den 10.18, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på NAV-kontor og som regel når man har nådd makstiden på aap, så går man ofte over på tiltakspenger viss man ikke har andre rettigheter (som ufør). Har du hatt aap i 3 år nå? Hva med unntaksreglene, fyller du ikke vilkårene på de? Regner med du ikke er ferdig avklart, men jeg kjenner ikke til din situasjon og grunnen til du ikke fyller vilkårene for aap. Når det gjelder hvordan de forskjellige NAV-kontorene jobber, så er det veldig ulikt. I storbyene er de veldig spesialiserte, men på bygda er de ofte generalister. Jeg jobber både med kommunale og statlige oppgaver. Sykefraværsoppfølging, AAP og sosialhjelp er mine felt. Anonymkode: f5879...f44 Takk for svar. Jeg har hatt app i 8 år. ( så jeg har selfølgelig hatt det alt for lenge) Men jeg får ikke tiltaks penger før jeg er kommet på tiltak. ( jeg er fortsatt ikke kommet inn). Har vært uten inntekt i 7 mnd. Så sitter på en måte bare å venter, har snakket med saksbehandler på 2 møter, pluss vi har hatt kontakt på telefon og via nav sin nettside. Men han sier ikke så mye. Så dette er en grusom situasjon å være i. Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 Jeg jobber selv i en offentlig etat, og vi er underlagt Offentlighetsloven og veiledningskravene den stiller til oss som saksbehandlere. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11 Så langt jeg vet gjelder forvaltningsloven også NAV. Anonymkode: d1f98...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har hatt app i 8 år. ( så jeg har selfølgelig hatt det alt for lenge) Men jeg får ikke tiltaks penger før jeg er kommet på tiltak. ( jeg er fortsatt ikke kommet inn). Har vært uten inntekt i 7 mnd. Så sitter på en måte bare å venter, har snakket med saksbehandler på 2 møter, pluss vi har hatt kontakt på telefon og via nav sin nettside. Men han sier ikke så mye. Så dette er en grusom situasjon å være i. Anonymkode: fefb9...e71 Søk sosialhjelp? Saksbehandleren din kan ikke gjøre noe med ventetid i tiltak. Anonymkode: b5b78...935 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Jeg er veileder og jobber med aap. Har du sosialstønad nå? Hvilket tiltak er du søkt inn på? Det er riktig at du må søke tiltakspenger første dagen i tiltaket. Regner med at du ikke ble ferdig avklart da du hadde aap? Er du ferdig utredet medisinsk? Er du i behandling? Anonymkode: ca717...c91
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veileder og jobber med aap. Har du sosialstønad nå? Hvilket tiltak er du søkt inn på? Det er riktig at du må søke tiltakspenger første dagen i tiltaket. Regner med at du ikke ble ferdig avklart da du hadde aap? Er du ferdig utredet medisinsk? Er du i behandling? Anonymkode: ca717...c91 Ja får 2000 kr i sosialstønad. Er søkt inn på avklarings tiltak i Tromsø. Ble tydeligvis ikke ferdig avklart. Har før vært på avklarings tiltaks og jobbtrening. Og har prøvd meg ut i 3 forskjellige jobber. Har også prøvd å gått på skole igjennom nav(som nav betalte), men det gikk ikke så bra, så jeg sluttet etter 2 mnd) Har også vært til behandling hos psykolog, sist gang for et år siden. Er ferdig utredet for lenge siden. Så i august 2019 så avsluttet nav aap. Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja får 2000 kr i sosialstønad. Er søkt inn på avklarings tiltak i Tromsø. Ble tydeligvis ikke ferdig avklart. Har før vært på avklarings tiltaks og jobbtrening. Og har prøvd meg ut i 3 forskjellige jobber. Har også prøvd å gått på skole igjennom nav(som nav betalte), men det gikk ikke så bra, så jeg sluttet etter 2 mnd) Har også vært til behandling hos psykolog, sist gang for et år siden. Er ferdig utredet for lenge siden. Så i august 2019 så avsluttet nav aap. Anonymkode: fefb9...e71 Avklaring er det tiltaket som har kortest ventetid hos oss, men det kan selvfølgelig være lang ventetid i Tromsø. Hva sa avklaringstiltaket forrige gang da? Er det skjedd noe nytt med helsen din siden du skal på avklaring igjen? Hvordan gikk jobbene? Er det veileder på sosial som følger deg opp? Anonymkode: ca717...c91
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har hatt app i 8 år. ( så jeg har selfølgelig hatt det alt for lenge) Men jeg får ikke tiltaks penger før jeg er kommet på tiltak. ( jeg er fortsatt ikke kommet inn). Har vært uten inntekt i 7 mnd. Så sitter på en måte bare å venter, har snakket med saksbehandler på 2 møter, pluss vi har hatt kontakt på telefon og via nav sin nettside. Men han sier ikke så mye. Så dette er en grusom situasjon å være i. Anonymkode: fefb9...e71 Nav har veiledningsplikt!! Du bør levere en service- klage for om du ikke har fått informert om at du kan søke sosialhjelp så er det ikke greit. Blir som om du kommer til nav med et skatte-spørsmål så skal de kunne gi deg veiledning om hvor du skal henvende deg for å få svar og hjelp til dette (dette er et eksempel). Nav uavhengig av den nav telefonen skal gi deg veiledning, vet de ikke så skal de sette deg i kontakt med en annen på nav som kan hjelpe med det du lurer på! Anonymkode: 799f7...91f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avklaring er det tiltaket som har kortest ventetid hos oss, men det kan selvfølgelig være lang ventetid i Tromsø. Hva sa avklaringstiltaket forrige gang da? Er det skjedd noe nytt med helsen din siden du skal på avklaring igjen? Hvordan gikk jobbene? Er det veileder på sosial som følger deg opp? Anonymkode: ca717...c91 Ja det har tatt lang tid å vente i Tromsø ihvertfall. Det fikk ganske bra sist gang når jeg jobbet 2 ganger i uka(trivdes også veldig godt på jobben. Men så skiftet dem skjef å da ville de at jeg skulle jobbe enda mere. Å det var da kroppen ikke klarte mer. (prøvde å snakke med ny sjefen at jeg bare ville/klarte å jobbe i 2 dager men sjefen tok ikke det på alvor. Så da sa det stopp og jeg sluttet. Vet ikke om det er veileder på sosial som følger meg. Veilederen min mente også at jeg ikke hadde rett på sosial stønad siden jeg er gift. Men får hvertfall 2000 kr etter at jeg søkte. Har også nå fått innvilget opplevelses kort til ungene siden vi nesten ikke har penger, siden jeg ikke får inn noe. Alt jeg ønsker er at jeg kan finne en jobb som jeg klarer å utføre i 2 dager uken( det klarte kroppen min sist. Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Skrevet 7. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav har veiledningsplikt!! Du bør levere en service- klage for om du ikke har fått informert om at du kan søke sosialhjelp så er det ikke greit. Blir som om du kommer til nav med et skatte-spørsmål så skal de kunne gi deg veiledning om hvor du skal henvende deg for å få svar og hjelp til dette (dette er et eksempel). Nav uavhengig av den nav telefonen skal gi deg veiledning, vet de ikke så skal de sette deg i kontakt med en annen på nav som kan hjelpe med det du lurer på! Anonymkode: 799f7...91f Ja det var det jeg også trodde. Men veilederen min på nav mener det er feil. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Ønsker bare at de snart endrer veileder til meg... Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #18 Skrevet 8. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det var det jeg også trodde. Men veilederen min på nav mener det er feil. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Ønsker bare at de snart endrer veileder til meg... Anonymkode: fefb9...e71 Send inn klage, kjenner du andre som er i NAV systemer kan du be de klage også! Jeg var på et jobbsøkerkurs, der de dukket opp 2 fra NAV som skulle fortelle oss om rett på kostnader iht til kurset. En av de virket helt tilbakestående. Etter de 2 gikk ut var det flere på kurset som reagerte å fortalte at de hadde møtt på dette mennesker som veilder på NAV, han var negativt sur og nedlatende. Ville ikke hjelpe til med noe!! Så da ble alle vi på kurset enige om å sende klage på han, nå har han ikke jobben lenger 😂. Nesten 25stk som sendte klage. Anonymkode: f8568...a18
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #19 Skrevet 8. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send inn klage, kjenner du andre som er i NAV systemer kan du be de klage også! Jeg var på et jobbsøkerkurs, der de dukket opp 2 fra NAV som skulle fortelle oss om rett på kostnader iht til kurset. En av de virket helt tilbakestående. Etter de 2 gikk ut var det flere på kurset som reagerte å fortalte at de hadde møtt på dette mennesker som veilder på NAV, han var negativt sur og nedlatende. Ville ikke hjelpe til med noe!! Så da ble alle vi på kurset enige om å sende klage på han, nå har han ikke jobben lenger 😂. Nesten 25stk som sendte klage. Anonymkode: f8568...a18 Hehe 25 stk som sender klage, haha ja da skjønner jeg at den personen mistet jobben. Er ikke alle som passer til å jobbe med mennesker. Men jeg kjenner dessverre bare meg selv som er i Nav systemet 😋 å godt er det, vil ikke at andre skal måtte være i et system som tydeligvis ikke fungerer. De tror nok at jeg blir friskere av å sitte uten inntekt. Men jeg blir selfølgelig bare verre... Men takk for tips. Skal sende klage. Anonymkode: fefb9...e71
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #20 Skrevet 8. mars 2020 På 5.3.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev: En veileder på lokalt NAV-kontor jobber med kun ett fagfelt, feks arbeidssøkere, sykemeldte, sosialhjelpsmottakere eller de som har arbeidsavklaringspenger. De har vanligvis 200-300 brukere hver som de følger opp. Noen søker inn i tiltak, hjelper med å finne arbeidstrening eller jobb osv, andre behandler søknad om sosialhjelp. Hvis du lurer på hva du kan ha rett på mer overordnet må du ringe via kontaktsenteret, fordi jobben deres er å ha et overordnet fokus i saken til den de snakker med på telefon. Anonymkode: 6bcdb...90f Det avhenger fra kontor til kontor... Normalen i større byer er rundt 100 brukere. Ikke 300... Anonymkode: 48c64...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå