AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Hei, jeg skal si opp jobben min (har fått ny) har jobbet der i fire år, har ikke hatt ferie i år. Jeg har en mnd oppsigelse. Det jeg lurer på nå, er hvilke rettigheter jeg har i forhold til ferien min. Kan jeg si opp og få ferie ut oppsigelsestiden, eller er ikke dette en selvfølge? Blir veldig glad for svar🥰 Anonymkode: 1f19a...c00
Eneri Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Det er ikke en selvfølge når du har kun en mnd oppsigelsestid og det ikke er i perioden dere det ofte er avtalt tre uker ferie (sommerferie). Men du kan spørre arbeidsgiver om det er mulig å få gå før oppsigelsestida. Kanskje klarer de fort å få inn en ny etter deg, og da lar det seg gjøre å få gå før. Eller det er lite å gjøre på jobb for tida, evt at du avtaler å få starte 50% i nyjobben fort, men jobbe 50% i gammeljobben i oppsigelsestida. Så selv om du ikke kan kreve det, så kan du alltids spørre 😊
Alvario Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 Det kan være du kan ta ut ferie, men du blir trukket i lønn.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Det er selvsagt ikke en selvfølge. Hvis alle som hadde lyst kunne ta ut ferie i oppsigelsestiden hadde sjefer rundt omkring fått problemer. I ditt tilfelle løser det seg sikkert hvis du prater med sjefen din da. Anonymkode: 042e1...94d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 kommer helt an på om de klarer å skaffe noen til å jobbe for deg en hel måned på kort varsel. Sier seg selv at det ikke er en selvfølge. Anonymkode: 7463b...142
Loff77 Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Nei du har ikke krav på å ta ut sommerferie på denne tiden av året. Men arbeidsgiver pleier å være fleksible hvi det passer da motivasjonen som regel ikke stiger i oppsigelsestiden😀
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 Takk for alle svar. Skal ikke si opp før 1.august, starter i ny jobb 1.september, så sjefen har god tid om jeg sier i fra nå, jeg lurte egentlig på hvilke rettigheter jeg har når jeg slutter. For jeg har vel rett på ferien min før jeg drar? Får jo ikke ferie fra nye jobben. Har alltid hatt ferie i september før, da jeg jeg jobber et sted vi har litt mer å gjøre på sommeren. Kanskje stille spm mitt annerledes. Har jeg rett på ferie i fellesferien? Har 100% fast stilling Anonymkode: 1f19a...c00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå