Gå til innhold

Barnet mitt har blitt henvist til fysio

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 14 med som enda ikke går, hn går rundt møbler og står opp selv. Men selve gåingen er det dårligere med. Nå har barnet mitt blitt henvist til fysio og jeg merker at det knekker selvtilliten min som mor, da jeg ikke skjønner hvor jeg har feilet og hvorfor akkurat mitt barn blir henvist til fysio når hn ikke gjør noe unormalt mtp gåingen og er også innenfor normal utvikling 😞

Noen andre her som har blitt henvist til fysio så tidlig? Hvordan gikk det, tok det tid før barnet deres begynte å gå?

Anonymkode: e66d9...57f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje barnet ditt bare ikke er klar ennå!

Min tok første skritt når hun var 10-11 mnd, og så gadd hun ikke mer fordi det gikk så sakte. Så da krabbet hun rundt til hun var 12-14 mnd før hun ville gå igjen.

Vi lever i et samfunn hvor alt skal skje etter boka i stedet for å ta hensyn til hvert individ. Er nok ikke noe galt med deg som mamma fordi ditt barn utvikler seg i sitt tempo.

Anonymkode: cf7db...880

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine to første gikk da de var 11mnd. Jeg tenkte dermed det var malen for mine barn. Men.. 

Nr 3 kunne ikke gå da hun begynte i barnehagen da hun var 17 mnd. Var også omtrent totalt uinteressert i å gå rundt møbler osv. Vi startet innkjøring i barnehagen en mandag.  På torsdag da jeg hentet henne, så løp hun meg i møte. 😂 

Anonymkode: 89875...fed

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn på 14 med som enda ikke går, hn går rundt møbler og står opp selv. Men selve gåingen er det dårligere med. Nå har barnet mitt blitt henvist til fysio og jeg merker at det knekker selvtilliten min som mor, da jeg ikke skjønner hvor jeg har feilet og hvorfor akkurat mitt barn blir henvist til fysio når hn ikke gjør noe unormalt mtp gåingen og er også innenfor normal utvikling 😞

Noen andre her som har blitt henvist til fysio så tidlig? Hvordan gikk det, tok det tid før barnet deres begynte å gå?

Hvordan kan du ha feilet fordi barnet ditt ikke går tidlig? Det trenger jeg faktisk en forklaring på.  

Slapp helt av, jeg vet om flere sunne og friske barn som var eldre enn din før de begynte å gå. Så lenge de reiser seg opp og går rundt bord og lignende, synes jeg faktisk det er tull å bli henvist til fysio. Er det som er feilen her, at man ikke venter et par måneder til, feilen ligger overhodet ikke hos deg :) 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke feilet.

Barnet er innenfor normalen, men skader vel ikke å la en fysioterapaut få se på barnet?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste gikk ikke før 18 mnd. Min yngste er 19 mnd nå, og går fortsatt ikke. Begge har hatt oppfølging av fysio, men er ikke noe annet enn sene. Du har ikke feilet som mor selv om barnet er henvist fysio, se heller det positive ved at barnet kan få en vurdering. 

Det sagt så er det ingen grunn til å henvise til fysio bare basert på det du beskriver, så det er en merkelig avgjørelse. Det kan være hs(?) reagerer på noe annet hun ønsker en vurdering av. 

Anonymkode: bb245...974

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt merkelig, hvorfor i alle dager er dere henvist til fysio for noe slikt? Det er bare tull! 14 måneder er jo helt normal alder! Dere har flere måneder på dere før det bør skape noe bekymring. Er det noe annet helsesøster kan ha henvist for? Hvis ikke ville jeg takket pent nei jeg altså, dette skaper bare stress, og er fullstendig unødvendig. Kan det være en nyutdannet helsesøster...?

Anonymkode: 7f25f...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt merkelig, hvorfor i alle dager er dere henvist til fysio for noe slikt? Det er bare tull! 14 måneder er jo helt normal alder! Dere har flere måneder på dere før det bør skape noe bekymring. Er det noe annet helsesøster kan ha henvist for? Hvis ikke ville jeg takket pent nei jeg altså, dette skaper bare stress, og er fullstendig unødvendig. Kan det være en nyutdannet helsesøster...?

Anonymkode: 7f25f...9fa

HS sa at fysioterapauten kunne se på barnet, bare hvis jeg ønsket. Jeg takket ja. Deretter dro vi til fysio som så på barnet stå og sa at hun skulle henvise til videre oppfølging. Jeg tenkte ikke noe særlig på å spørre hvorfor der og da - vet at det var dumt av meg, men merker jeg fikk en solid knekk fordi jeg ikke kunne fatte hvorfor barnet skulle henvises til fysio når hn ikke er over 18 mnd, og derfor innenfor normalen.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HS sa at fysioterapauten kunne se på barnet, bare hvis jeg ønsket. Jeg takket ja. Deretter dro vi til fysio som så på barnet stå og sa at hun skulle henvise til videre oppfølging. Jeg tenkte ikke noe særlig på å spørre hvorfor der og da - vet at det var dumt av meg, men merker jeg fikk en solid knekk fordi jeg ikke kunne fatte hvorfor barnet skulle henvises til fysio når hn ikke er over 18 mnd, og derfor innenfor normalen.

ts

Insinuerte du i forkant at du var bekymret for fremgangen til barnet da? For det høres ikke ut som HSpl var bekymret i allefall, å tilby å henvise til barnet hvis du ønsker, da høres det ut som hun følte det var noe du ville selv. 

Mitt barn gikk for øvrig ikke før rundt 13-14 mnd, og HSpl var aldri bekymret. 

Anonymkode: cd2f0...d22

AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist ved 11 mnd, barnet var litt sein motorisk, fikk oppfølging noen mnd,  gikk rett før 18 mnd. Det var ingen stor grunn til bekymring men fikk tilbud om oppfølging så jeg tok imot det, men følte litt på samme følelser som deg men det var det ingen grunn til, og alt gikk seg til  :)

Anonymkode: f2c6b...bf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Insinuerte du i forkant at du var bekymret for fremgangen til barnet da? For det høres ikke ut som HSpl var bekymret i allefall, å tilby å henvise til barnet hvis du ønsker, da høres det ut som hun følte det var noe du ville selv. 

Mitt barn gikk for øvrig ikke før rundt 13-14 mnd, og HSpl var aldri bekymret. 

Anonymkode: cd2f0...d22

Det er mulig at HS tolket det som at jeg var bekymret, og det var derfor hun sa at en fysioterapeut kunne se på barnet. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 

Er du seriøs? Synes du det er greit å omtale barnet ditt slik? 

Hva dersom du var blitt henvist til optiker eller øre- nese- hals? Ville du vært «mislykka som mor» fordi du klarte å ikke få et barn som så eller hørte bra? Barnet har behov for å bli sjekket mtp avvik i muskulatur. Det er ikke et «mislykka» barn fordi om det har avvik. 

Alt en møter på..

Anonymkode: d923a...14c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist ved 11 mnd, barnet var litt sein motorisk, fikk oppfølging noen mnd,  gikk rett før 18 mnd. Det var ingen stor grunn til bekymring men fikk tilbud om oppfølging så jeg tok imot det, men følte litt på samme følelser som deg men det var det ingen grunn til, og alt gikk seg til  :)

Anonymkode: f2c6b...bf2

Ja jeg føler at det er lavere terskel for å henvise videre for sånne ting selvom barna er innenfor normalen. Men kan ikke unngå å bli bekymret😔

ts

Skrevet

Guttungen min måtte til fysioterapeut i den alderen pga torticollis! Kan det være at det er torticollis ungen din har?, da må man oppsøke fysoterapeut!

AnonymBruker
Skrevet

:klo: 

Er du seriøs? Synes du det er greit å omtale barnet ditt slik? 

Hva dersom du var blitt henvist til optiker eller øre- nese- hals? Ville du vært «mislykka som mor» fordi du klarte å ikke få et barn som så eller hørte bra? Barnet har behov for å bli sjekket mtp avvik i muskulatur. Det er ikke et «mislykka» barn fordi om det har avvik. 

Alt en møter på..

Anonymkode: d923a...14c

Omtale barnet mitt på hvilken måte? Jeg er skuffet over meg selv, ikke barnet mitt.

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo en overreaksjon må jeg si. Min sønn ble henvist til fysio da han var 6 år fordi han ikke klarte å hinke. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke var bekymret, han er helt normal, bare litt fysisk klønete. Men, neida, til fysio skulle han. Og der ble det jo selvfølgelig konkludert med at han var helt normal.

Anonymkode: fb7e9...276

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtale barnet mitt på hvilken måte? Jeg er skuffet over meg selv, ikke barnet mitt.

ts

Ærlig talt, hva har du som mor med det å gjøre egentlig? Hvorfor er du skuffet over deg selv? Jeg skjønner ikke tankegangen. Barn går når de er klare for det, og dette kan variere enormt. Det meste er innenfor normalen.

Mitt eget barn gikk da han var 14-15 mnd, men jeg tenkte aldri et sekund at "Åå, det burde skjedd før, jeg er skuffet over meg selv for det må være noe galt med meg som mamma!".....? Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke noe man som forelder kan gjøre med det uansett, annet enn å oppmuntre og leie barnet i hendene nå og da. Funker ikke det, så venter man - til de selv blir klare for det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Ærlig talt, hva har du som mor med det å gjøre egentlig? Hvorfor er du skuffet over deg selv? Jeg skjønner ikke tankegangen. Barn går når de er klare for det, og dette kan variere enormt. Det meste er innenfor normalen.

Mitt eget barn gikk da han var 14-15 mnd, men jeg tenkte aldri et sekund at "Åå, det burde skjedd før, jeg er skuffet over meg selv for det må være noe galt med meg som mamma!".....? Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke noe man som forelder kan gjøre med det uansett, annet enn å oppmuntre og leie barnet i hendene nå og da. Funker ikke det, så venter man - til de selv blir klare for det.

Dette er mitt første barn, og når helsestasjonen mener at barnet mitt er "tregt" når det kommer til å gå selv så er det klart at jeg tviler på meg selv fordi jeg lurer på om det er noe jeg kunne ha gjort for å motivere hn til å gå tidligere. Vet at det kanskje høres litt idiotisk ut, men man kan ikke unngå å bli litt lei seg.

ts

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er mitt første barn, og når helsestasjonen mener at barnet mitt er "tregt" når det kommer til å gå selv så er det klart at jeg tviler på meg selv fordi jeg lurer på om det er noe jeg kunne ha gjort for å motivere hn til å gå tidligere. Vet at det kanskje høres litt idiotisk ut, men man kan ikke unngå å bli litt lei seg.

ts

Vel, slutt med det - det er ingenting å være lei seg for! Og barnet ditt er innenfor normalen. Det er ingen grunn til verken å være lei seg, føle skyld eller få panikk og angst ennå.

Barnet ditt reiser seg og går hvilket øyeblikk som helst, skal du se :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men gjør det noe å få noen sjekker hos fysio da? Så lenge det ikke er noe barnet misliker på noen måte så skader det ikke. Tenk heller på det som noe positivt, at barnet ditt blir godt fulgt opp :)

Anonymkode: 7874e...a37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...