Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som jobber i yrke med omsorg eller helse. 

Hva jobber du med?

Hva trives du med?

Hva mistrives du med?

Anonymkode: 45021...8d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier.

Liker jobben, men advarer sterkt mot 3-delt turnus. Nattarbeid er også skadelig.

Så jeg kom meg over til dagjobb på en privatklinikk, det er beste tipset jeg kan gi. Aldri jobb på et sykehus/sykehjem!!

Jobber gjerne kveld og dagtid, men aldri mer natt!!

Det offentlige preges av lave kostnader, bare stress OG mas!! Ødelagt av politikerne våre.

Anonymkode: 91aff...810

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier. Jobber i sykehus og tar videreutdannelse. 

Det er veldig mye jeg trives med. Jeg trives blant annet godt med at jeg får brukt sykepleiefaget så aktivt i forhold til smertebehandling, observasjon knyttet til infeksjon og tidlig oppdagelse av sepsis, en del akutte ting som å stanse blødninger, masse ernæring, sårstell og mye annet. 

Det jeg ikke trives så godt med er at det ofte er dårlig bemanning og svært hektisk og at jeg opplever at jeg ikke får tid til å følge opp pasientene godt nok, og noen ganger er det rett og slett uforsvarlig, og det er en utrolig vondt. 

Anonymkode: 68297...9ee

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier.

Liker jobben, men advarer sterkt mot 3-delt turnus. Nattarbeid er også skadelig.

Så jeg kom meg over til dagjobb på en privatklinikk, det er beste tipset jeg kan gi. Aldri jobb på et sykehus/sykehjem!!

Jobber gjerne kveld og dagtid, men aldri mer natt!!

Det offentlige preges av lave kostnader, bare stress OG mas!! Ødelagt av politikerne våre.

Anonymkode: 91aff...810

hvorfor advarer du mot tredelt turnus? bare fordi du selv synes det er tungt? Det skulle også tatt seg ut om alle fulgte rådet ditt om å ikke jobbe på sykehus eller sykehjem. Heldigvis er folk forskjellige. 

Selv er jeg sykepleierstudent og jobber på sykehjem. Trives med alle arbeidsoppgavene, men grunnen for at jeg ikke kommer til å bli værende der som ferdig utdannet er fordi det er altfor stille og rolig for min smak. Den mest hektiske perioden er morgenstellet, som er ferdig rundt kl 9. Deretter er det mye glaning i veggen resten av vakten, utenom litt assistanse under måltider. Foretrekker nattevakter, da det er litt mer å gjøre. Ser frem til at jeg har nok kompetanse til å jobbe på sykehus, hvor jeg håper det er mer action. Glad for at jeg har mange år bak meg i servicebransjen før jeg startet på denne utdanningen, arbeidsdagen på et sykehjem er jo super slow motion i forhold.

Anonymkode: dbd14...f71

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor advarer du mot tredelt turnus? bare fordi du selv synes det er tungt? Det skulle også tatt seg ut om alle fulgte rådet ditt om å ikke jobbe på sykehus eller sykehjem. Heldigvis er folk forskjellige. 

Selv er jeg sykepleierstudent og jobber på sykehjem. Trives med alle arbeidsoppgavene, men grunnen for at jeg ikke kommer til å bli værende der som ferdig utdannet er fordi det er altfor stille og rolig for min smak. Den mest hektiske perioden er morgenstellet, som er ferdig rundt kl 9. Deretter er det mye glaning i veggen resten av vakten, utenom litt assistanse under måltider. Foretrekker nattevakter, da det er litt mer å gjøre. Ser frem til at jeg har nok kompetanse til å jobbe på sykehus, hvor jeg håper det er mer action. Glad for at jeg har mange år bak meg i servicebransjen før jeg startet på denne utdanningen, arbeidsdagen på et sykehjem er jo super slow motion i forhold.

Typisk at en sykepleierstudent (og særlig en som jobber på sykehjem) kommer med slike uttalelser. 

Bare vent, du aner ikke hva som venter deg. Snart får du løpe helsen av deg; både i kommunal sektor, og/eller på sykehus. Kos deg med tredelt turnus, jeg er glad du orker. Og lykke til. 

Anonymkode: 801c1...266

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber deltid som assistent i hjemmebaserte tjenester. Skal begynne på sykepleien til høsten.

Liker godt jobben min. Synes det er fint å kommunisere med forskjellige brukere, og bidra til at de får en litt bedre hverdag. Kunne dog ikke drevet med bare stell og mating hele livet - det er absolutt givende, men ser for meg at det blir litt kjedelig og tungt i lengden 🙊

Gleder meg til å kunne ta del i prosedyrer og være med på det mer tekniske (etterhvert gjennom sykepleieutdannelsen).

Når det gjelder turnus synes jeg det er helt topp å jobbe nattevakter og kveldsvakter. Deilig å kunne sove lenge og gjøre ting på dagen. Men nå er jeg veldig B-menneske 😅 Pluss at jeg ikke har noen andre å ta hensyn til enn meg selv.

Anonymkode: 942cb...317

AnonymBruker
Skrevet

Pedagogisk leder i barnehage

Stortrives med jobben med barna, føler jeg gjør en viktig jobb og en jobb som gir meg mye.

trives IKKE med å måtte veilede voksne gang på gang i hvordan man oppfører seg fint mot barn, og vanskelige, hønemor foreldre...

Anonymkode: 0f1fc...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier. 

Jeg liker godt den helsefaglige delen av yrket, det er interessant og spennende å jobbe med. I tillegg er det givende å hjelpe andre mennesker. 

Jeg misliker derimot sterkt turnus, jeg jobbet tredelt i mange år. I begynnelsen da jeg var ung og ikke hadde barn gikk det greit, men etterhvert ble det tyngre og tyngre og slet meg ut med dårlig søvn og en døgnrytme som jeg brukte flere år på å få tilbake til normalen. Jobber nå i en dagstilling og det er et helt annet liv. 

Anonymkode: ec999...461

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som splstudent er du jo assistent. Ser du har lite innsikt, er du en  av de som ikke ser at arbeidsoppgavene dine og bare sitter med nesa i mobilen kanskje? Det er alltid noe å gjøre på avd, aktivisering, følge opp tiltaksplan oppdatere den, pårørende samtaler, legevisitt, følge på do, gåtrening, medisinlegging, oppdatere medisinliste, rydde i klær, renhold, dokumentasjon, osv som sykepleier.  Enten er du lat, eller så skrev du for å provosere. 

Anonymkode: 7abef...f59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pedagogisk leder i barnehage

Stortrives med jobben med barna, føler jeg gjør en viktig jobb og en jobb som gir meg mye.

trives IKKE med å måtte veilede voksne gang på gang i hvordan man oppfører seg fint mot barn, og vanskelige, hønemor foreldre...

Anonymkode: 0f1fc...3cc

TS spør om yrker innenfor helse og omsorgssektoren, bhg er ikke ett av disse yrkene :)

Anonymkode: 81c14...c71

Skrevet

Hva jobber du med?

Jeg jobber som sykepleier på korttidsavdeling på sykehjem. 

Hva trives du med?
Jeg trives godt med at det er korttid. Da: lang nok tid for å bli ordentlig kjent og danne en relasjon - men også mye utskiftninger og turnover i avdeling. Mange spennende diagnoser, prosedyrer og mennesker. 
Todelt turnus, kommunen her har egne nattevakter - deilig å slippe! 
Trives generelt veldig godt! 

Hva mistrives du med?
Skulle jo gjerne hatt bedre bemanning osv, men det tror jeg de fleste yrker kjenner på. 

AnonymBruker
Skrevet

Miljøterapeut i omsorgsbolig

Elsker det! Varierte oppgaver med spennende brukere, og ingen dager er like. Enkelte dager er rolige, andre full fres. En perfekt kombinasjon av miljøarbeid, brukerkontakt og adminitrativt.

Mistrives med kollegaene mine. Ikke alle, men i alle boliger jeg har vært er det et alltid noen som ødelegger med å vise motstand mot tiltak og rutiner fordi "jeg har jobbet her i 30 år og vi har aldri gjort det sånn". Det gjør at jeg ikke skal jobbe i denne sektoren for alltid.

Anonymkode: 3db6a...940

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som splstudent er du jo assistent. Ser du har lite innsikt, er du en  av de som ikke ser at arbeidsoppgavene dine og bare sitter med nesa i mobilen kanskje? Det er alltid noe å gjøre på avd, aktivisering, følge opp tiltaksplan oppdatere den, pårørende samtaler, legevisitt, følge på do, gåtrening, medisinlegging, oppdatere medisinliste, rydde i klær, renhold, dokumentasjon, osv som sykepleier.  Enten er du lat, eller så skrev du for å provosere. 

Takk for infoen. Dette vet jeg selvfølgelig, jeg bare synes ikke det er stressende. Jeg er vant til å jobbe i et mye høyere tempo, og alt handler jo om hva man er vant til, for alt er relativt. Litt rart at du blir provosert av dette, synes jeg:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk at en sykepleierstudent (og særlig en som jobber på sykehjem) kommer med slike uttalelser. 

Bare vent, du aner ikke hva som venter deg. Snart får du løpe helsen av deg; både i kommunal sektor, og/eller på sykehus. Kos deg med tredelt turnus, jeg er glad du orker. Og lykke til. 

Anonymkode: 801c1...266

Koser meg glugg med turnus jeg, har jobbet tredelt turnus i 18 år, men takk allikevel:) 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Det må være en vanvittig rolig avdeling. 🙈 På sykehjemmet jeg jobber er vi ikke ferdig med stell før kl. 1130. Ingen klarer å stå i 100% stilling fordi det er så travelt. Omtrent løper på hver vakt.. Men godt det ikke er slik overalt. Sikkert deilig å ha så god tid med pasientene da 😚

Anonymkode: 87827...9ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må være psykisk og fysisk tøff om man skal jobbe i helsesektoren. Lønnen reflekterer langt ifra hva man utsetter psyken og kroppen sin for i det lengre løp. Å skru på noen rør er utrolig nok i nisseverden bedre betalt enn å hjelpe syke mennesker som er desperat etter hjelp. Verdens befolkning kan snakke så mye man vil om et grønnere klima og "whatnot", men det er ikke rette rumpene som fiser akkurat.

Anonymkode: 8ad9d...5f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig der. På sykehjem så kan vedkommede fint bruke tiden sin på å være med og snakke med de eldre som ofte får lite besøk. Tenke på hvordan det er å ligge der dag ut og dag inn uten så mange å snakke med...men det gidder vel ikke vedkommede..er jo diggere å sitte i TV stua og sveipe på mobilen fremfor å snakke med gamlingene....

Anonymkode: aef39...f0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS spør om yrker innenfor helse og omsorgssektoren, bhg er ikke ett av disse yrkene :)

Anonymkode: 81c14...c71

Ikke meg du siterer, men jeg ser faktisk på bhg som innenfor omsorg. Vet det korrekte er mer "oppvekst og utdanning", men føler det kommer under omsorg sånn generelt sett. 

Anonymkode: aef39...f0e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for infoen. Dette vet jeg selvfølgelig, jeg bare synes ikke det er stressende. Jeg er vant til å jobbe i et mye høyere tempo, og alt handler jo om hva man er vant til, for alt er relativt. Litt rart at du blir provosert av dette, synes jeg:) 

Tydeligvis vet du ikke dette, da du bruker begrepet "glo i veggen", bare forde det ikke er stressende. Sted å er ikke sunt, det er forskjell på stress og hektisk. Dette burde du vite som splstudent. Du virker ikke skikket til yrket. Jeg ble ikke provosert, men mange prøver å provosere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som teamleder (sykepleier) på en avdeling med demente. Pleie og stell er integrert i jobben min.
Jeg stortrives, jobber todelt turnus. Beboerne og kollegaene er den andre familien min. Vi har et godt arbeidsmiljø, fin gjeng med pasienter og godt samarbeid med pårørende. Godt samarbeid med engasjert lege. Gode faglige diskusjoner. Se hvordan pasientene blomstrer når vi tar bort unødvendig medisin.
Jeg reagerte også litt på det sykepleierstudentene skrev, men skjønner hvor hun kommer fra... ungdommen liker action. Det kreves litt modenhet for å trives og ikke minst se oppgaver i eldreomsorgen og særlig demensomsorgen. Det er «langsomsykepleie» og den roen vi ofte tilstreber på avdelingen er viktig for pasientene. 
Kreves gode kommunikative ferdigheter både ift personer med demens og ikke minst deres pårørende.

Hva jeg vantrives med? 
Tja, trange økonomiske rammer, av og til for lite folk. Ansatte som er dårlige i norsk er en utfordring. Og pårørende som legger egne standarder for fex hygiene og aktivitet til grunn. 
Om du liker å dusje hver dag er ikke det alltid det beste for bestemor. Og når da dusjen er ferdig er det kanskje nok aktivitet for i dag. Bestemor ble sliten av å dusje, og ja, nå sover hun i stolen sin.

Anonymkode: fd9c0...7e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...