Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det er ekkelt å ringe inn for å melde fra om sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater å ringe. Er så heldig å ha en sjef med 4 barn som har bedt meg om å ikke ringe når jeg er syk, men heller sende sms så hun slipper å måtte ta telefonen midt i morgenstellet.... I grunnen helt perfekt for min del 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da jobber du tydeligvis ikke i barnehage eller i omsorgsyrker, hvor man er underbemannet i utgangspunktet og ytterst sjeldent får vikar ved sykdom 

Anonymkode: 184bc...871

Du får ikke medalje for å jobbe når du er syk. Selv ikke i barnehage eller omsorgsyrker. Hvis du ender opp som utbrent så står du helt alene og livet på jobben går videre uten deg, for ingen er uunnværlige.

• Liker 8
Skrevet

Det er helt grusomt 😭 sliter med angst for mye, blant annet å snakke i telefonen og å være til bry/ikke god nok, så unngår det så langt det er mulig. Den eneste gangen jeg ringte inn syk på min nåværende jobb ringte jeg kvelden i forveien, rett etter å ha stengt butikken, gråtkvalt og med skjelven stemme og sa: «du, jeg kjenner jeg begynner å bli ganske dårlig... er det noe mulighet for at jeg kan jobbe halve vakten i morgen?» 🤭🤭 

Enda verre var det da jeg jobbet som vikar i barnehage og måtte ringe inn etter å ha ligget på badegulvet med smerter hele morgenen. Da er det liksom jeg som skal komme inn som en reddende engel mens alle andre er syk😅😅 

AnonymBruker
Skrevet

Liker det ikke, nei! Vet det blir mye styr for å få leid inn folk dersom noen er syk.

Synes ofte og at det er litt vanskelig å vurdere hvor syk og smittsom jeg er. I tidligere jobber (kontorjobber) har jeg gått på jobb når jeg har hatt vært skikkelig dårlig, type merker at jeg brygger på influensa. Nå har jeg begynt å jobbe i helsesektoren, hvor det ikke er like greit å møte opp når man er på grensen til skikkelig syk. Man risikerer jo å smitte de som allerede er syke og gamle.

Anonymkode: 5fe87...9bb

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Liker det ikke, nei! Vet det blir mye styr for å få leid inn folk dersom noen er syk.

Synes ofte og at det er litt vanskelig å vurdere hvor syk og smittsom jeg er. I tidligere jobber (kontorjobber) har jeg gått på jobb når jeg har hatt vært skikkelig dårlig, type merker at jeg brygger på influensa. Nå har jeg begynt å jobbe i helsesektoren, hvor det ikke er like greit å møte opp når man er på grensen til skikkelig syk. Man risikerer jo å smitte de som allerede er syke og gamle.

Rettelse: med ofte mener jeg de to gangene jeg har brukt egenmelding 😅

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Dævendøtte skrev:

Vet det, og er helt enig, de to første sykedagene burde vært ulønnet. 

Er selv arbeidsgiver og har heldigvis kun ansatte som aldri ville gjort sånn. Og det vet jeg, siden de aldri er syke heller. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det veldig mange som gjør. Det er grunnen til at ingen arbeidstagerne burde fått lønn de første 2 dagene de er syke. Vipps så ville folk flest knapt vært syke.

Anonymkode: db47c...a38

16 timer siden, Dævendøtte skrev:

Selv om du ikke er syk, så bruker du alle egenmeldingene du har krav på? Må bare spørre, siden du skriver det sånn ;) 

Jeg gjør det ja, sender sms med at jeg er syk. Skal ha disse dagene uansett jeg, 24 fager i IA-bedrift. Sjefen ringer aldri å sjekker om jeg er syk.

Er vanlig å gjøre dette i mange firmaer, spesielt i det offentlige. Tar langhelg med egenmelding :) 

Anonymkode: a4ff8...750

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det ja, sender sms med at jeg er syk. Skal ha disse dagene uansett jeg, 24 fager i IA-bedrift. Sjefen ringer aldri å sjekker om jeg er syk.

Er vanlig å gjøre dette i mange firmaer, spesielt i det offentlige. Tar langhelg med egenmelding :) 

Er dette vanlig praksis? Håper du tuller nå. For en arbeidsmoral!!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Leonora8 skrev:

Har ingenting med moral å gjøre, det handler om rettigheter til fridager.

Tenk en bedrift som har overskudd på 10 millioner i året, ingenting av dette går til ansatte. Om jeg har 24 fridager/egenmelding i året skulle bare mangle!

Du vitner om kort tid i arbeidslivet, den dagen du finner ut hvor skittent det er så kanskje du våkner opp. Alt i livet handler KUN om penger, for en arbeidsgiver er du KUN arbeidskraft! Så glem alt som heter moral, for INGEN arbeidsgivere har moral! De driter i deg! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk en bedrift som har overskudd på 10 millioner i året, ingenting av dette går til ansatte. Om jeg har 24 fridager/egenmelding i året skulle bare mangle!

Du vitner om kort tid i arbeidslivet, den dagen du finner ut hvor skittent det er så kanskje du våkner opp. Alt i livet handler KUN om penger, for en arbeidsgiver er du KUN arbeidskraft! Så glem alt som heter moral, for INGEN arbeidsgivere har moral! De driter i deg! 

Rettigheter til fridager? Dette handler om rettigheten til å være SYK. 

Jeg er en arbeidsgiver og jeg har en arbeidsgiver. Om du mener 13 år i arbeidslivet er kort tid så deg om det. 

Det er tydelig her at dere har en dårlig arbeidskultur og ett dårlig arbeidsmiljø på din arbeidsplass om du mener samtlige gjør dette. 

Til informasjon er det MYE høyere prosentandel med sykdom på arbeidsplasser der de ansatte mistrives enn på arbeidsplasser der de ansatte har det bra! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gruet med hver gang jeg måtte ringe. Hadde en sjef som ble sur og sint. Hun mente at selv om du hadde 40 i feber, så kunne du stille på jobb. Jeg slet med at jeg mistet stemmen når jeg ble forkjølet. Jobbet i et serviceyrke. Hobbybutikk der 95% av kundene spurte om hjelp. Allikevel skulle jeg stille på jobb. Og visste at hvis jeg ikke kom, så ble en av de andre presset til å ta vakten min. 

Skrevet

Jeg hater det...

Er liksom redd for å ikke bli trodd, at sjefen skal tro jeg sluntrer unna og tar meg en fridag. Nåværende sjef godtar en tekstmelding, synes det er litt lettere. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, Leonora8 said:

Det er selvfølgelig ikke vanlig, vedkommende bare skrøner med deg. Finnes nok enkelte dårlige arbeidsmiljø der det er vanlig, men sånn all over-nei. I Norge er det langtidssykefravær som er det største problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det veldig mange som gjør. Det er grunnen til at ingen arbeidstagerne burde fått lønn de første 2 dagene de er syke. Vipps så ville folk flest knapt vært syke.

Anonymkode: db47c...a38

Hadde vært ufattelig kjipt for oss som jobber i barnehage. Vi er på toppen i yrker som utsettes for smitte uten mulighet for å beskytte seg. Skal folk hoste på oss og tørke snørr på oss og så får vi ikke engang dekket sykefravær når vi pådrar oss det ene og det andre på jobb? Tviler på at det er mange andre yrker man får øyekatarr, barnemark og lus. Hvis det blir sånn så må det i det minste bli strengere på å holde barn hjemme, ikke noe snørr og hosting i barnehagen.

Anonymkode: a0078...674

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis sjefen oppdager et mønster her så kan du miste rettighetene til å ta egenmelding.

Anonymkode: a0078...674

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Leonora8 skrev:

Rettigheter til fridager? Dette handler om rettigheten til å være SYK. 

Jeg er en arbeidsgiver og jeg har en arbeidsgiver. Om du mener 13 år i arbeidslivet er kort tid så deg om det. 

Det er tydelig her at dere har en dårlig arbeidskultur og ett dårlig arbeidsmiljø på din arbeidsplass om du mener samtlige gjør dette. 

Til informasjon er det MYE høyere prosentandel med sykdom på arbeidsplasser der de ansatte mistrives enn på arbeidsplasser der de ansatte har det bra! 

Du, dette handler ikke om sykdom. Å ha fri fra jobben er vel noe alle ønsker? 

Jeg har jobbet i ca 20år selv, så kunne fint tenke meg å redusere arbeidstiden. Å trives i jobb har ingen betydning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Troll. 

Anonymkode: 9be0c...64d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rettigheter til fridager, er du helt på styr? Da har du misforstått, egenmelding handler om at man har rett på betalt sykedag.

Anonymkode: c8e63...e69

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 16.21, Snabeltann skrev:

Man vil ikke skape vansker for andre, tenker jeg. Ikke være til bry, ikke ville at andre får merarbeid pga. Seg selv? 

Ja, det er kanskje derfor jeg syns det er ubehagelig å være syk. Syns det er grusomt å ringe inn for å si i fra. 

Anonymkode: 40e77...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Hater det selv, men det har mye å si hvordan personen i andre enden svarer! Jeg jobber på sykehjem så på ettermiddag/kveld både i hverdag og helg (også på dag på helg) må sykepleier eller andre på vakt ta telefonen. Om noen ringer inn syk mens jeg er på jobb så prøver jeg alltid å være positiv, ønske god bedring osv slik at vedkommende ikke skal ha dårlig samvittighet for å ringe inn. Det setter jeg pris på at kolleger gjør også, men man  har jo nok av de som bare "syk ja? åja... mmmmhm ja ok" liksom.

Anonymkode: 70fc0...99c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hater det. Mye fordi jeg ikke liker å ringe. Jeg er også redd for at sjefen tenker at jeg bare skulker og later som om jeg er syk. Tror absolutt ikke han gjør det og selv tenker jeg aldri at kolleger skulker når de ringer inn syk, så det er bare i mitt hode. Jeg har en veldig alright sjef.

Anonymkode: 57226...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...