Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det er ekkelt å ringe inn for å melde fra om sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke å ringe inn syk, men må man så må man. Vi må i tillegg ringe minst to steder: først til kontoret og så til avdelingen vi jobber på. Må ringe så tidlig som mulig etter at første vakt har begynt, det vil si at hvis jeg blir syk en kveld  må jeg sette vekkerklokka på 6:45 og ringe, uansett form. 

Jobber i barnehage, så jeg vet hvor kjipt det er når kolleger ringer inn syk og vi må gå underbemannet den dagen så da er det ikke så gøy å ringe inn syk. Jeg er en av de med lite fravær, er kun borte om jeg er skikkelig dårlig og har vært på jobb både med migrene og vært svimmel, fordi jeg tenker jeg må prøve å være på jobb om jeg kan. Har blitt strengere med meg selv etter hvert da, er jo ingen som takker meg for å være på jobb selv om jeg er syk.

Anonymkode: 82bc0...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke er spesielt ubehagelig. Grunnen til det, er at belastningen på arbeidsplassen er begrenset, om jeg er borte en dag. Jeg er selvfølgelig ikke tilgjengelig for møter, men det er veldig sjelden at dette ikke lar seg løse innen rimelig tid. 

Det er ingen som må ta over oppgavene mine, med mindre det oppstår noe helt spesielt. Og de oppgavene som eventuelt oppstår der og da, er ikke de mest tidkrevende oppgavene. Det er faktisk til min fordel å heller ta hjemmekontor om jeg klarer det enn å ta en sykedag, med tanke på at det eneste som skjer om jeg er borte en dag, er at det blir mer jobb på meg når jeg er tilbake. Jeg tror denne vissheten om at arbeidsoppgavene sjelden blir løst av andre, bidrar til høyere terskel for å ta en sykedag. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er grusomt, selv om jeg er syk maks en gang i året, så hater jeg å ringe.

Anonymkode: 21688...0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker heller ikke å ringe inn syk, men må man så må man. Vi må i tillegg ringe minst to steder: først til kontoret og så til avdelingen vi jobber på. Må ringe så tidlig som mulig etter at første vakt har begynt, det vil si at hvis jeg blir syk en kveld  må jeg sette vekkerklokka på 6:45 og ringe, uansett form. 

Jobber i barnehage, så jeg vet hvor kjipt det er når kolleger ringer inn syk og vi må gå underbemannet den dagen så da er det ikke så gøy å ringe inn syk. Jeg er en av de med lite fravær, er kun borte om jeg er skikkelig dårlig og har vært på jobb både med migrene og vært svimmel, fordi jeg tenker jeg må prøve å være på jobb om jeg kan. Har blitt strengere med meg selv etter hvert da, er jo ingen som takker meg for å være på jobb selv om jeg er syk.

Dette. 

Føler på det samme, helt pyton å måtte ringe inn grytidlig om morningen, og igjen senere for å svare på om man kommer dagen etter hvis de skal planlegge at noen skal jobbe overtid eller ta inn vikar. Det beste er om jeg er tydelig forkjølet slik at det høres gjennom telefonen, da er det greit. Men alt annet er vanskelig å ringe inn.

Men det er jo derfor det er et krav, at man skal ringe inn. Da vi kunne sende tekstmeldinger var det enklere å melde seg syk, nå kreves det litt mer av en for å ringe. Det gjør nok at folk har høyere terskel for å melde seg syk.

Anonymkode: bc6ed...806

• Liker 1
Skrevet
På 5.3.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Er du en av dem som gruer seg lenge og som venter i det lengste før man "manner" seg opp og ringer inn til jobben for å melde fra om sykdom?

Dette slo meg da jeg ble syk i mellomjula, og da grudde jeg meg ekstremt og måtte bruke lang tid på å "manne" meg opp for å ta opp telefonen og ringe "Ikke jobb-dyktig i morgen".

Er det sånn for dere? Hvorfor er det slik?

Anonymkode: f6218...f80

Man blir vel ikke friskere av og grue seg ekstremt. Tror det er mange som har det slik av ulike grunner. Det har med arbeidsgiver sin innstilling til sakene og gjøre også. Jeg var tillitsvalgt i en mellomstor bedrift for mange år siden og der hadde vi det problemet en stund. Det var ikke mulig å gi beskjed om sykdom uten og bli mistenkeliggjort eller utspurt om noe fra formann. Husker selv jeg var nervøs siden han maste og maste du må komme i morgen. Det ble slått hard ned på en gang og det holdt så lenge jeg var der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Er du en av dem som gruer seg lenge og som venter i det lengste før man "manner" seg opp og ringer inn til jobben for å melde fra om sykdom?

Dette slo meg da jeg ble syk i mellomjula, og da grudde jeg meg ekstremt og måtte bruke lang tid på å "manne" meg opp for å ta opp telefonen og ringe "Ikke jobb-dyktig i morgen".

Er det sånn for dere? Hvorfor er det slik?

Anonymkode: f6218...f80

Synes det er helt grusomt! Er alltid der hvor jeg nesten skriver ned et manus, må huske å puste, og er nesten på gråten. Jeg føler jeg skuffer sjefen og jobben sinnsykt når jeg er borte. Noen andre må jo da jobbe ekstra, det kjennes godt på samvittigheten. Ja jeg får rett og slett dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb, selv om formen er elendig. Men tror det er en god egenskap, da mange ringer inn alt for lett og fort når de kjenne seg litt dårlig. Det skal en del til for at jeg legger meg ned.

Du er ikke alene 😅

Anonymkode: 888dc...d2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det dårlig, til tross for at jeg har en fantastisk sjef og bare kan sende sms. Føler veldig på det, og presser meg langt for å unngå og være borte fra jobb pga. sykdom. Det henger nok sammen med at ingen kan overta mine arbeidsoppgaver, så de blir ikke gjort mens jeg evt. er borte.

Anonymkode: cd385...49c

Skrevet

Jeg er heldigvis meget sjelden syk, men hater det. Jeg vet jat om jeg er borte så må andre ta deler av min jobb, pg resten blir liggende på pulten min til jeg kommer tilbake, noe som fører til enda travlere dager etterpå. 

Samme i ferien. Jobber masse overtid både før og etter for å kunne ta fri noen stakkars dager

Når mine kollegaer er borte grunnet sykdom/ syke barn derimot, så har jeg full forståelse for det

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært mye og ofte syk, og har måttet ta de telefonene utallige ganger. Det har vært like grusomt hver gang. Man føler seg fullstendig udugelig, og tenker at sjefene og arbeidskollegaene deler samme oppfatning. ( Noe jeg skjønner godt om de gjør, man blir jo en belastning. )
Nå er jeg blitt ufør, så slipper heldigvis å ta de telefonene. Det er en stor lettelse.

Anonymkode: 6ced4...997

• Liker 1
Gjest Katarina441
Skrevet (endret)
På 5.3.2020 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Da jobber du tydeligvis ikke i barnehage eller i omsorgsyrker, hvor man er underbemannet i utgangspunktet og ytterst sjeldent får vikar ved sykdom 

Anonymkode: 184bc...871

Jeg håper faktisk at det er nettopp det vedkommende her gjør, jeg er så møkk lei dere som kommer på jobb syke fordi dere tror dere er uerstattelige på jobb og at vi ikke klarer oss med en mindre på jobb fremfor at pasienter/pårørende/ansatte/barna blir smittet. Hold dere unna jobb når dere er syke som potensielt er smittsomt! Herregud!

Endret av Katarina441
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis sjelden måttet ringe inn syk (2-3 ganger på 8 år), men det føles kjipt. For det første fordi sjefen lar det skinne gjennom at hun blir sur, for det andre fordi ingen kan gå inn og ta over min jobb, det blir altså merarbeid for meg selv etterpå fordi ting hoper seg opp.

Anonymkode: 1a423...839

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men synes det er såpass ekkelt at jeg ikke ringer/skriver meldingen og har endt opp med å komme på jobb uansett. Har aldri vært influensa/omgangssyke syk på jobben, men har noen andre kroniske sykdommer som gjør en fysisk jobb vanskelig noen ganger (+ bivirkninger fra medisiner som blant annet løs mage, ikke særlig digg når man ikke har tid til dopauser). Plus så hater jeg generelt jobben min. 

Så tror mange føler det sånn, at man skaper bry eller at man skal dukke opp uansett hvordan ting er. Det er forventet at det ikke skal ha noe å si, du skal jobbe. Har nå bestemt meg for å være mer streng med meg selv og tørre å si ifra, fordi helt ærlig så er livet for kort til å gå på jobb syk HVER gang. 

Anonymkode: c98a7...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke over det på den måten at jeg synes det er ekkelt eller noe. Er jo bare en ting man må gjøre for å melde ifra mener jeg.

Men jeg liker det jo ikke av hensyn til kollegaer som jeg VET får mer å gjøre.

Eneste gangen jeg ikke likte det før var en leder som nærmest prøvde presse deg. Det er en ting å stille spørsmål om restarbeidsevne men noe helt annet å mase når jeg har sagt nei.

Har ikke ringt meg inn syk ofte uansett så når det skjer så stresser jeg ikke over det.

Anonymkode: 2eff3...def

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Katarina441 skrev:

Jeg håper faktisk at det er nettopp det vedkommende her gjør, jeg er så møkk lei dere som kommer på jobb syke fordi dere tror dere er uerstattelige på jobb og at vi ikke klarer oss med en mindre på jobb fremfor at pasienter/pårørende/ansatte/barna blir smittet. Hold dere unna jobb når dere er syke som potensielt er smittsomt! Herregud!

Vel, vi har 10 % sykefravær på jobb. 

Når en forsvinner, vet man at kollegaene sitter igjen med 21 toåringer på 4 voksne. 

Derfor har man dårlig samvittighet- man er faktisk uerstattelig. 

"Herregud"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å ringe inn syk, men er jeg syk så gjør jeg det så tidlig som mulig. Da blir det enklere for den som skal ordne med vikar og organisere. Er ikke syk så ofte, var syk to ganger i fjor. 

Anonymkode: 9e98e...d60

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi har 10 % sykefravær på jobb. 

Når en forsvinner, vet man at kollegaene sitter igjen med 21 toåringer på 4 voksne. 

Derfor har man dårlig samvittighet- man er faktisk uerstattelig. 

"Herregud"

Nettopp! Er så enig, så enig. Det har ikke noe med at man er uerstattelig å gjøre men at det blir mye mye mer jobb for de som er på jobb. 

Greit nok i små bedrifter der det bare går ut over deg selv når du er syk, du må ta igjen det tapte når du kommer tilbake. Slik er det ikke i helsesektoren! 

Jeg går selvsagt ikke på jobb pga dårlig samvittighet for kollegene om jeg er syk med noe som er smittsomt for andre som omgangssyke eller influensa, men har jeg hodepine/migrene, er svimmel, vondt i ryggen eller noe lignende så prøver jeg mitt ytterste for å være på jobb. 

Anonymkode: 82bc0...b18

• 3 år senere...
Skrevet

Rettigheter til fridager. Den var ny :P Men jeg kan kanskje lære av å lese den også. Alltid hatt høy arbeidsmoral og det er ikke gøy å ringe inn syk. Burde slappet av mer. Min leder er virkelig dyktig og snill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2020 den 9.54):

Har ingenting med moral å gjøre, det handler om rettigheter til fridager.

Tenk en bedrift som har overskudd på 10 millioner i året, ingenting av dette går til ansatte. Om jeg har 24 fridager/egenmelding i året skulle bare mangle!

Du vitner om kort tid i arbeidslivet, den dagen du finner ut hvor skittent det er så kanskje du våkner opp. Alt i livet handler KUN om penger, for en arbeidsgiver er du KUN arbeidskraft! Så glem alt som heter moral, for INGEN arbeidsgivere har moral! De driter i deg! 

Anonymkode: a4ff8...750

Rettighet til fridager heter FERIE og er hjemlet i ferieloven. Folketrygdloven gir rett til å være SYK i inntil 4 * 3 dager uten sykmelding fra lege, og ia-bedrifter har utvidet egenmeldingsperiode. Ingen bedrifter ville vært ia-bedrift dersom utvidet egenmelding hadde vært det samme som rett til fridager uten annen grunn enn latskap.

Anonymkode: 4b65a...367

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et godt immunforsvar og blir syk veldig sjelden, jeg er vikar i barnehage og har vel 4 dager fravær på 3 år, ringte inn pga av influensa og var skikkelig dårlig, styrer i barnehage svarte "det er et hard liv" og smelte på røret, jeg forstår det ikke fordi faste ansatte er mye borte fra jobb og har lengre sykemeldinger.

Vikarbyrået ringte meg opp 3 ganger pr dag og spurte om jeg ikke kunne prøve å jobbe, så jeg presset meg på jobb dag 2 ( var heldigvis helg mellom ) og fullførte uken syk.

Hadde det vært i dag så hadde jeg kontaktet fastlegen, arbeidstilsynet og tatt meg en prat, det er en uting å behandle folk på den måten, og de skal liksom være inkluderende, rause og empatiske mennesker ? CRY me a river😢

Anonymkode: 3facd...7da

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg venter jo helst til jeg er helt sikker jeg ikke kan på jobb. Me  greit å ikke vente til en time før jeg skal på jobb, de må jo ringe inn en vikar. Ubehagelig er det jo, spesielt sist gang, da jeg var så forkjølet at de ikke kjente meg igjen på stemmen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...