Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det er ekkelt å ringe inn for å melde fra om sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du en av dem som gruer seg lenge og som venter i det lengste før man "manner" seg opp og ringer inn til jobben for å melde fra om sykdom?

Dette slo meg da jeg ble syk i mellomjula, og da grudde jeg meg ekstremt og måtte bruke lang tid på å "manne" meg opp for å ta opp telefonen og ringe "Ikke jobb-dyktig i morgen".

Er det sånn for dere? Hvorfor er det slik?

Anonymkode: f6218...f80

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vil ikke skape vansker for andre, tenker jeg. Ikke være til bry, ikke ville at andre får merarbeid pga. Seg selv? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt grusomt å ringe inn syk, føler meg så utrolig fæl. Det er aldri noe problem og jeg er syk KANSKJE en og to ganger i året, arbeidsgiver er hyggelig og ønsker meg god bedring, men allikevel synes jeg den samtalen er helt forferdelig å ta. 😅

Anonymkode: 933be...1bd

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk en gang for ca 7 år siden. Hatet telefonsamtalen og tenker på den enda. Var ingenting forferdelig med den eller noe, jeg bare hatet å ringe inn syk. 
Nå går jeg på jobb tross migrene eller at jeg sover 15 timer mellom skiftene. Har heldigvis ikke hatt omgangssjuka eller influensa, da måtte jeg ha ringt inn syk med hensyn for å unngå smitte kolleger. 
Til kontrast "elsker" jeg når noen andre er borte fra jobb, for da får jeg ofte jobbe overtid 😅
Har en suveren sjef, så går ikke på det heller. Kanskje det gjør det ekstra ille, at jeg ikke vil "skuffe" sjefen?

Anonymkode: 42ecf...3e2

• Liker 2
Skrevet

Jeg får så dårlig samvittighet av å ringe meg inn syk. Jeg vet at vi trolig er underbemannet fra før av og sårt trenger de folka de kan få 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alle egenmeldingene jeg har krav på, sender sms at jeg er syk. Så svarer jeg ikke om han ringer :) 

Anonymkode: a4ff8...750

AnonymBruker
Skrevet

Nei , aldri! Jeg syns det er en lettelse å gjøre det og vite at jeg kan ta det med ro hjemme når jeg er syk. Bare dumt å tro at man er uunnværlig på jobb og ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 59368...989

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater det. Har vært mye sykdom nå og vi er allerede underbemannet. 

Anonymkode: 30a01...9ab

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei , aldri! Jeg syns det er en lettelse å gjøre det og vite at jeg kan ta det med ro hjemme når jeg er syk. Bare dumt å tro at man er uunnværlig på jobb og ha dårlig samvittighet. 

Da jobber du tydeligvis ikke i barnehage eller i omsorgsyrker, hvor man er underbemannet i utgangspunktet og ytterst sjeldent får vikar ved sykdom 

Anonymkode: 184bc...871

• Liker 13
Skrevet

Hater det. Går rundt på tå på ene foten for jeg ikke klarer å trø hælen i gulvet uten at det gjør f%en så vondt. Ikke optimalt meeeeneh sånn er det 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke problemer med å melde meg syk, det er uansett kun jeg som gjør arbeidsoppgavene mine. Men jeg har alltid hatet å ringe, i jobben min kan vi heldigvis sende mail da ingen har telefon uansett.

Anonymkode: 447dc...34f

Skrevet

Syns det er helt forferdelig, men det går jo bra og de har vært greie. Vært borte to ganger i løpet av 7 år, så det burde føles greit, men det gjør det altså aldri ikke😄

AnonymBruker
Skrevet

Det er "hat", ordentlig kjipt. Jeg tror det er en følelse av å skuffe jobben som er utslagsgivende her, jeg stiller jo tross alt ikke opp som jeg skal.

Anonymkode: fcaea...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jobber du tydeligvis ikke i barnehage eller i omsorgsyrker, hvor man er underbemannet i utgangspunktet og ytterst sjeldent får vikar ved sykdom 

Anonymkode: 184bc...871

Hvor jeg jobber er uviktig. Er man syk så har man det best hjemme. Jeg jobber hardt og er mye sliten ellers i året og tillater ikke meg selv å være ansvarlig for jobben når jeg har egenmeldingsdag. Jeg har kommet over " flink pike-stadiet" . 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker alle egenmeldingene jeg har krav på, sender sms at jeg er syk. Så svarer jeg ikke om han ringer :) 

Anonymkode: a4ff8...750

Selv om du ikke er syk, så bruker du alle egenmeldingene du har krav på? Må bare spørre, siden du skriver det sånn ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg alltid før, fordi det jeg blir dårligst av er forkjølelse, mens sjefen synes ikke forkjølelse er sykdom omtrent. Har gjerne måttet kalle det influensa for at det skulle være greit. Siste uke ble jeg forkjølet igjen, da hadde brått holdningen endret seg. Ja huff, bli hjemme du... gjerne noen dager ekstra for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: c44fc...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Selv om du ikke er syk, så bruker du alle egenmeldingene du har krav på? Må bare spørre, siden du skriver det sånn ;) 

Det er det veldig mange som gjør. Det er grunnen til at ingen arbeidstagerne burde fått lønn de første 2 dagene de er syke. Vipps så ville folk flest knapt vært syke.

Anonymkode: db47c...a38

• Liker 12
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det veldig mange som gjør. Det er grunnen til at ingen arbeidstagerne burde fått lønn de første 2 dagene de er syke. Vipps så ville folk flest knapt vært syke.

Anonymkode: db47c...a38

Vet det, og er helt enig, de to første sykedagene burde vært ulønnet. 

Er selv arbeidsgiver og har heldigvis kun ansatte som aldri ville gjort sånn. Og det vet jeg, siden de aldri er syke heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er ekkelt å ringe. Men jeg ringer meg inn kun når jeg er så syk at jeg faktisk ikke klarer å stå oppreist, og det er vel to-tre år siden sist. Tenker at når man gruer seg for å ringe, så er det gjerne fordi man er litt usikker på om man er "syk nok" til å være hjemme. 

Anonymkode: c8e63...e69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ubehagelig, men jeg gjør det så fort som mulig da jeg ønsker å gi sjefen beskjed så fort som mulig så de kan tilrettelegge. Jobber et sted som er ubemannet og mange er slitne der. Samtidig så må jeg ta vare på meg selv for min egen familie sin del, så SÅ fælt er det ikke å ringe inn syk. Jeg er veldig sjelden syk og jeg gir alt jeg kan på jobb ellers, så føler ikke det er noe galt i å være syk 1 gang i året..

Mye verre når jeg må bruke en sykt barn dag synes jeg 😅 da føler jeg at alle tror jeg bare lyver for å slappe av hjemme. Heldigvis kan vi bare sende sms da, jeg ringer aldri..

Anonymkode: 067fc...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...