Gå til innhold

Kul på katt, slikker vekk pels.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For to dager siden oppdaget jeg en kul på katten min, litt over hoften. Han ville ikke jeg skulle ta på den, men gikk fint å ta på andre siden.  Tenkte å ta han med til dyrlegen på mandag for å sjekke. Men nå slikker han ekstremt på stedet, så mye at pelsen er skikket vekk. Han løper også vekk hvis jeg prøver å ta på det. 

Dyrlegen er stengt nå, så får ikke dratt før i morgen, men har noen erfaring med hva det kan være? Kjenner jeg blir veldig bekymret. 

Anonymkode: 18b0d...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ingen veterinær som har vakttelefon du kan ta kontakt med? 

Anonymkode: cf42f...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis en verkebyll. 

Følg med på det, og rens det når katten har fått hull på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen veterinær som har vakttelefon du kan ta kontakt med? 

Anonymkode: cf42f...15b

Jeg anser ikke dette som så akutt at jeg må haste inn nå, det er ikke mange timene igjen av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser ikke dette som så akutt at jeg må haste inn nå, det er ikke mange timene igjen av dagen. 

Koster ikke mer enn 5 min av tiden din å ringe inn da 

Anonymkode: ced86...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verkebyll må åpnes og renses hos dyrlegen. Det er veldig vanlig hos katter. Jeg ville kontaktet dyrlegen i morgen tidlig, så får du en time i løpet av dagen. Dyrlegen åpner byllen hvis den ikke allerede har sprukket, og renser opp. Det er veldig viktig å behandle slike verkebyller. Ubehandlet kan de lage store problemer, og ende med blodforgiftning og død.

Anonymkode: bb2cd...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ring dyrlegen i morgen tidlig du. Du får sikkert time i løpet av dagen. 

Anonymkode: 97511...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drar selvfølgelig med en gang de åpner i morgen. Han har hatt verkebyll før, men den kjentes ikke slik ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan har det gått med pusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var verkebyll, hadde et mikroskopisk bitt på seg. Ikke kommet infeksjon så dro inn tidsnok. 😊 Ble renset og spylt. Fått litt smertestillende og salve. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verkebyll må åpnes og renses hos dyrlegen. Det er veldig vanlig hos katter. Jeg ville kontaktet dyrlegen i morgen tidlig, så får du en time i løpet av dagen. Dyrlegen åpner byllen hvis den ikke allerede har sprukket, og renser opp. Det er veldig viktig å behandle slike verkebyller. Ubehandlet kan de lage store problemer, og ende med blodforgiftning og død.

Det er vanligvis ikke nødvendig å involvere dyrlege i slike tilfeller, da de fleste fint klarer å stelle/rense dette hjemme..

Klorhexidin/pyrisept først, og så litt bacymicin etterpå. Hvis såret/verken ikke ser ut til å roe seg ned etter et par dager med sårstell, så kan det være lurt å snakke med en «kudoktor»..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det er vanligvis ikke nødvendig å involvere dyrlege i slike tilfeller, da de fleste fint klarer å stelle/rense dette hjemme..

Klorhexidin/pyrisept først, og så litt bacymicin etterpå. Hvis såret/verken ikke ser ut til å roe seg ned etter et par dager med sårstell, så kan det være lurt å snakke med en «kudoktor»..

Katten hadde det jo vondt, så å ordne dette hjemme er ikke så hyggelig for pus. Nå har han fått smertestillende og de har renset det værste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katten hadde det jo vondt, så å ordne dette hjemme er ikke så hyggelig for pus. Nå har han fått smertestillende og de har renset det værste.. 

Oftest, så ser det ut til at mesteparten av smerten bort av seg selv når det går hull på byllen. 

Jeg stikker hull på slike byller med en ren kanyle, hvis ikke katten selv har fått hull på den når området er rensleiket for pels. Deretter må byllen tømmes (og gjerne skylles ut med litt saltvann), renses med klorhexidin/pyrisept, og så smøres med bacimycin (e.l.). 

Denne fremgangsmåten fikk jeg demonstrert for mange år siden av en bekjent som jobbet spesifikt med denslags, og den har fungert 100% her i huset. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...