Gå til innhold

Flytte til nordnorge. Starte livet på nytt på nytt sted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100%  alene med en gutt som snart er tre. Har fått jobb i Tromsø, men har ikke erfaring med å få særlig til nettverk gjennom jobb. Heller ikke gjennom barnehagen her jeg bor nå har jeg etablert vennskap med foreldre. Så føler meg ganske viggo venneløs og er redd for at det skal forfølge meg på nytt sted.  Er interessert i ski, fjell, båt, hytte og teltliv. Sånn sett er vel Troms et mekka. Men jeg er jo låst til hjemmet for legging av barnet. Hvordan skal jeg gå frem for å få nye venner, barnevakt, et godt og solid nettverk? 

Anonymkode: 74c0a...08b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er familien din, hvis du har noen?

Jeg tenker som så.... Hvis det ikke funker der du bor nå (er det mye lenger sør?), hva taper du på å prøve? Jeg har venner (par m/barn) som solgte hus og alt der de bodde og flyttet til et mye mindre sted enn Tromsø, men nordpå. De ble tatt utrolig godt imot og trives som bare det. Min erfaring er at det ofte er enklere å komme innpå folk nordpå (har halve familien min nord for Polarsirkelen), men det varierer jo sikkert i grad fra sted til sted. Men hvis du har lyst, så prøver du! Sønnen din er såpass liten at det ikke er krise om det ikke funker! Men tenk om det gjør det? ;)

• Liker 4
Skrevet

Velkommen til nord!!!! 😍 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Ulrikke skrev:

Hvor er familien din, hvis du har noen?

Jeg tenker som så.... Hvis det ikke funker der du bor nå (er det mye lenger sør?), hva taper du på å prøve? Jeg har venner (par m/barn) som solgte hus og alt der de bodde og flyttet til et mye mindre sted enn Tromsø, men nordpå. De ble tatt utrolig godt imot og trives som bare det. Min erfaring er at det ofte er enklere å komme innpå folk nordpå (har halve familien min nord for Polarsirkelen), men det varierer jo sikkert i grad fra sted til sted. Men hvis du har lyst, så prøver du! Sønnen din er såpass liten at det ikke er krise om det ikke funker! Men tenk om det gjør det? ;)

Takk for oppmuntring! Jeg har litt familie her vi bor nå (Oslo), og litt i Tromsø. Og noen venner både her og der. Men jeg føler jeg må gjøre en kraftig innsats for at jeg skal føle en tilhørighet. Her i Oslo er det så stort at man forsvinner i mengden. 

Har også en følelse av at folk i nord er lettere å komme inn på enn her sør- hvis man gjør det klart at her skal man bygge og bo. Tromsø har blitt veldig turistifisert så jeg tror at for å slippe inn på nordlendingene må man gjøre det klart at man skal etablere seg der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Snabeltann skrev:

Velkommen til nord!!!! 😍 

Tusen takk ❤️ Har du noen tips til god integrering 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bare vær åpen og hyggelig og vær deg selv :) presenter deg gjerne til andre foreldre på foreldremøter O. L. Hils på naboer.

Sønnen min fikk ny gutt i klassen som flyttet opp fra sør med moren sin. På klassens facebooksida skrev hun et innlegg der hun skrev hvem de var, at gutten gjerne ville ha lekebesøk eller komme på besøk til andre. Og at de ikke var så godt kjent, så ved bursdager og slikt om de kunne få skyss med andre. Synes dette var kjempetøfft og hyggelig gjort. De ble veldig fort "integrert". Ellers så finnes det mange i samme situasjon, så det å finne venner kan kanskje også løses ved å være åpen om dette? Når dere måkker snø, snakk med naboen, spør om de vil ha kaffe på trappa kanskje, når dere er ferdige? Lekeplasser/skoleplassen kan man også treffe andre voksne. 

Det går nok fint! Lykke til! :)

Endret av Snabeltann
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for oppmuntring! Jeg har litt familie her vi bor nå (Oslo), og litt i Tromsø. Og noen venner både her og der. Men jeg føler jeg må gjøre en kraftig innsats for at jeg skal føle en tilhørighet. Her i Oslo er det så stort at man forsvinner i mengden. 

Har også en følelse av at folk i nord er lettere å komme inn på enn her sør- hvis man gjør det klart at her skal man bygge og bo. Tromsø har blitt veldig turistifisert så jeg tror at for å slippe inn på nordlendingene må man gjøre det klart at man skal etablere seg der. 

Jeg tror vi er ganske vennlige mot turistene også :P  Må innrømme at jeg holder meg godt unna italienske og kinesiske reisefølger for tiden, men ellers snakker jeg med de som spør.

Velkommen til Tromsø!

Anonymkode: ea444...056

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å nevne at det kan være greit å fortelle at du allerede har familie i Tromsø. Da er du automatisk 'en av oss'. En slektning av meg som flyttet fra Oslo til Tromsø sier han går fra Blærumssoss til familiemedlem på to sekunder når han nevner familien i Tromsø. Det går bra ellers også altså, men det setter fart på sakene :laugh:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør om vennene dine kan presentere deg, og for så vidt sønnen din også, for mennesker de tror du vil like? Rett og slett hjelpe dere med å skaffe et nettverk.   Om dere er gode venner må det jo være en fordel om du trives og vil fortsette å bo i Tromsø.  Siste året eller to i barnehagen og på småtrinnet er min erfaring at det er enklest å bli kjent med andre foreldre.

Anonymkode: 3cbfd...902

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått deg bolig? Det er sinnsykt dyrt å bo i Tromsø.

Anonymkode: eecfe...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Snabeltann skrev:

Bare vær åpen og hyggelig og vær deg selv :) presenter deg gjerne til andre foreldre på foreldremøter O. L. Hils på naboer.

Sønnen min fikk ny gutt i klassen som flyttet opp fra sør med moren sin. På klassens facebooksida skrev hun et innlegg der hun skrev hvem de var, at gutten gjerne ville ha lekebesøk eller komme på besøk til andre. Og at de ikke var så godt kjent, så ved bursdager og slikt om de kunne få skyss med andre. Synes dette var kjempetøfft og hyggelig gjort. De ble veldig fort "integrert". Ellers så finnes det mange i samme situasjon, så det å finne venner kan kanskje også løses ved å være åpen om dette? Når dere måkker snø, snakk med naboen, spør om de vil ha kaffe på trappa kanskje, når dere er ferdige? Lekeplasser/skoleplassen kan man også treffe andre voksne. 

Det går nok fint! Lykke til! :)

Takk, det var gode råd. :) Jeg leter aktivt etter bolig der det er spesielt barnevennlig, dvs. områder med nærhet til fine lekeplasser. Tenker området Charlottenlund eller Varden. Har du tips til flere steder?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått deg bolig? Det er sinnsykt dyrt å bo i Tromsø.

Anonymkode: eecfe...72c

Nei, ingen bolig hittil. Men eier jo en toroms her i Oslo. Hadde håpet å få litt mer for pengene i Nordnorge, men nei... Ser Tromsø er Norges nest dyreste by 😮 Så det er ikke mye mer bolig for pengene akkurat...lurer litt på å flytte enten til fastlandet eller Kvaløya. Men jobben er i sentrum. Og jeg kaver allerede med å komme tidsnok på jobb her i Oslo, hvor det er veldig gode kollektivforbindelser. Så tror jeg må satse på øya hvor jeg kan ta kollektiv eller sykle. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å få meg bil, for å spare penger. Men det kan være at jeg må tenke litt annerledes der...hvis jeg pga priser ikke får til å bo på øya.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hør om vennene dine kan presentere deg, og for så vidt sønnen din også, for mennesker de tror du vil like? Rett og slett hjelpe dere med å skaffe et nettverk.   Om dere er gode venner må det jo være en fordel om du trives og vil fortsette å bo i Tromsø.  Siste året eller to i barnehagen og på småtrinnet er min erfaring at det er enklest å bli kjent med andre foreldre.

Anonymkode: 3cbfd...902

Ja, det er gode ideer. Og der er det mulighet å bli med venners venner på fjelltur og lignende.

Veldig fint å høre at barnehagen og skolen også kan sette meg i kontakt med andre foreldre, da har jeg mye å se frem til! Barnet er mye flinkere enn meg sosialt, håper jeg får noe gratis der 😂

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte å nevne at det kan være greit å fortelle at du allerede har familie i Tromsø. Da er du automatisk 'en av oss'. En slektning av meg som flyttet fra Oslo til Tromsø sier han går fra Blærumssoss til familiemedlem på to sekunder når han nevner familien i Tromsø. Det går bra ellers også altså, men det setter fart på sakene :laugh:

Veldig artig å høre! Ja, jeg er også nordlending opprinnelig. Snakker nordnorsk. Men har bodd nesten hele voksenlivet i sør. Men nå føles det ikke lenger "riktig" å være her lenger. Det føles ikke rett at barnet mitt snakker østlandsk, og at han vokser opp uten tett nærhet til naturen. Har innsett at min egen barndom hvor jeg sprang i skogen i timesvis, eller satt i fjæra og plukket skjell, var veldig fin. Mørketiden er hard, men...tror den er verdt det å komme hjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velkomnen til nord 🙂. De aller fleste opplever at det er veldig lett å få venner i Tromsø. Det er jo en universitetsby med stort gjennomtrekk av folk, så man er vant til at det dukker opp nye 🙂. Og kanskje du blir bedre kjent med kollegaer enn i jobben i Oslo? Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men man blir jo fort kjent med de andre foreldrene via skole og fritidsaktiviteter. Så med litt egeninnsats, så tror jeg nok dette går kjempebra 🙂

Anonymkode: 5615a...2d8

• Liker 1
Skrevet

Tromsdalen kan jo kanskje også være et alternativ? Lett å komme seg til øya derfra. Men bevares, unger og barnevennlig er det overalt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med de andre foreldrene i barnehagen, om du kan så velg nabolag med tetthet av andre småbarnsfamilier, bruk de nærmeste lekeplassene ol jevnlig og ta kontakt med de som er der. Engasjer deg i f.eks barneidrett tilknyttet ditt område (er jo gjerne en foreldrestyrt aktivitet). Dra på turer med barnas turlag siden dere er friluftsinteresserte. 

Vær litt «på» og presenter dere selv som nye i området/barnehagen og ta initiativ til kontakt selv, så går det nok bra! 

Velkommen til nord!

Anonymkode: 8eb7c...39c

AnonymBruker
Skrevet

Finn fram til Straumeyar Vikinglag. Der er det mennesker i alle aldre, og et åpent og inkluderende miljø 😃 Der blir du kjent med skigåere, telt'ere, det er diverse kurs, bueskyting og så videre.

Du finner dem på facebook.

Anonymkode: 10aab...429

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100%  alene med en gutt som snart er tre. Har fått jobb i Tromsø, men har ikke erfaring med å få særlig til nettverk gjennom jobb. Heller ikke gjennom barnehagen her jeg bor nå har jeg etablert vennskap med foreldre. Så føler meg ganske viggo venneløs og er redd for at det skal forfølge meg på nytt sted.  Er interessert i ski, fjell, båt, hytte og teltliv. Sånn sett er vel Troms et mekka. Men jeg er jo låst til hjemmet for legging av barnet. Hvordan skal jeg gå frem for å få nye venner, barnevakt, et godt og solid nettverk? 

Bor selv i Tromsø og erfarer IKKE at det er enklere komme i kontakt med andre her igrunnen. Som student er man mye sosial men ikke utenom jobb egentlig. Du kan jo prøve ta initiativ til lønningspilser etc utenom jobb (hvis du får barnevakt). Meld deg inn i 'Hey girl Tromsø' (fb) eller meld deg på barnas turlag etc/DNT. Du kan jo melde barnet på aktiviteter og håpe på bekjentskaper der, eller smalltalke med naboer. Det finnes innebandytreninger for voksne eller andre sportslige ting du kan melde deg på 🙂 Jeg opplever som sagt ikke at folk er mye mer vennlig og open-minded her som sagt, unntaket er vel på byen i fylla (sikkert ikke aktuelt for din del). 

Anonymkode: 100e7...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Ved å slutte og prøve å få venner eller tenke på det, men være lykkelig og glad i livet som du lever. 

Anonymkode: ddd62...f43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...