AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #21 Skrevet 5. mars 2020 1 hour ago, Zzyzx said: Sorry for ytterligere avsporing, men jeg er redd for at du nå ikke akkurat snakker på vegne av alle som har en sånn jobb. I alt for mange tilfeller resulterer et nei i at selgeren bare intensiverer forsøket. Dritkult å bli fulgt etter av selger som lyser av desperasjon. Da ringer du selskapet de kommer fra, sier hvor og når det skjedde. 3 klager så får de ikke jobbe mer med det. Men folk må si ifra om sånt. Ingen skal følge etter folk, det er ikke lov. Anonymkode: 137ab...3ed
The Kitten Skrevet 5. mars 2020 #22 Skrevet 5. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk oppfører seg som om det ødelegger dagen deres å få et hei fra oss, når alt de trenger å gjøre er å si nei og gå. Det BLIR respektert, men å late som om vi ikke eksisterer fungerer dårlig Anonymkode: 137ab...3ed Problemet er at det veldig ofte ikke blir respektert når vi sier nei. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #23 Skrevet 5. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Folk oppfører seg som om det ødelegger dagen deres å få et hei fra oss, når alt de trenger å gjøre er å si nei og gå. Det BLIR respektert, men å late som om vi ikke eksisterer fungerer dårlig Anonymkode: 137ab...3ed Vil så gjerne støtte deg og forstå hvordan det virker som en slitsom jobb, men alle veldedighetsververe har alltid vært innpåslitne. Noen har til og med ikke latt meg gå før jeg donerer/verver meg. Sier ikke at du er sånn, men det er en grunn til at man ignorerer de fleste... Anonymkode: 45010...df3 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #24 Skrevet 5. mars 2020 Nå har dere avspora helt her med diskusjoner, hold dere til saken. Anonymkode: 3624f...10d 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #25 Skrevet 5. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at det er frekt å ignorere mennesker som snakker til deg. Og folk blir sure når vi spør igjen fordi vi tror de ikke hørte oss. Vi kan ikke vite om folk ignorerer oss med vilje eller bare ikke hørte oss. Og mange blir med når de får vite at det er en god sak og ikke strøm eller mobil o.l. Me vi er virkelig så lavt på rangstigen hos enkelte at et kort neitakk er for mye å be om. Anonymkode: 137ab...3ed Jeg har aldri opplevd at et "Nei, takk" har blitt respektert. Jeg har alltid, uten unntak, fått oppfølgingsspørsmål om jeg ikke bryr meg, og utbroderinger om situasjonen til den stakkars gruppen de samler inn penger for. Derfor ignorerer jeg de og viser med hele kroppsspråket mitt "ikke prat til meg". Dessverre er det noen som krever oppmerksomhet og som ikke aksepterer kroppsspråk som kommunikasjonskanal. Så da tar jeg på meg dum-"kunde"-masken, spør hvem det er de samler inn penger for, også svarer jeg "så dumt, for dem bryr jeg meg ikke om." Jeg bryr meg (som regel), men det er det eneste som alltid fungerer for meg når jeg møter selgere som ikke har forstått at jeg bestemmer når og hvor jeg vil være kunde. Anonymkode: 39f55...e40 13
Myrmica Skrevet 5. mars 2020 #26 Skrevet 5. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri opplevd at et "Nei, takk" har blitt respektert. Jeg har alltid, uten unntak, fått oppfølgingsspørsmål om jeg ikke bryr meg, og utbroderinger om situasjonen til den stakkars gruppen de samler inn penger for. Anonymkode: 39f55...e40 Jeg sa "ikke interessert" til en innsamling angående krybbedød. Og fikk som svar "så det plager deg ikke at små barn dør?" 10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #27 Skrevet 5. mars 2020 Just now, Myrmica said: Jeg sa "ikke interessert" til en innsamling angående krybbedød. Og fikk som svar "så det plager deg ikke at små barn dør?" Dette er ikke greit, og er noe vedkomne ikke har lov å si. Send inn en klage. Om ingen sier ifra så får ikke sjefene vite om det, og de får fortsette. Anonymkode: 137ab...3ed
Angelheart2 Skrevet 5. mars 2020 #28 Skrevet 5. mars 2020 5 minutter siden, Myrmica skrev: Jeg sa "ikke interessert" til en innsamling angående krybbedød. Og fikk som svar "så det plager deg ikke at små barn dør?" Akkurat dette opplevde jeg også, men fra en annen type organisasjon. Det var type "hva tenker du om at det er barn i verden som ikke har det bra". Selvsagt liker jeg ikke det, men da jeg sa jeg ikke ville tegne noe abonnement fikk jeg ropt etter meg at jeg ikke brydde meg om barn..... HATER disse veldedige organisasjonene som verver på kjøpesenter eller lignende. Alle slike organisasjoner havner på svartelista mi, de støtter jeg i alle fall ikke! Sitat Dette er ikke greit, og er noe vedkomne ikke har lov å si. Send inn en klage. Om ingen sier ifra så får ikke sjefene vite om det, og de får fortsette. Vet du, jeg akter ikke bruke masse tid på å sende inn klage på noen jeg ikke selv oppsøker eller ikke ønsker kontakt med. Da forbeholder jeg meg heller retten å ignorere vedkommende. (Uff, nå avsporer vi fælt...sorry) 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #30 Skrevet 5. mars 2020 Sier alltid at jeg allerede støtter dem jeg. Samme hvilken organisasjon. Da plager de meg ikke mer. Anonymkode: e8610...d29 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #31 Skrevet 5. mars 2020 Jeg synes det er ubehagelig og blir sliten av å føle meg presset. Jeg kommer fra et lite sted og er vant til å se på alle jeg møter i tilfelle jeg kjenner dem, men om jeg ser hyggelig ut, blir jeg alltid snakket til av slike selgere/ververe, og jeg ender alltid opp med å bli så sliten at jeg bare har lyst til å sette meg ned å gråte litt. Jeg sliter for tiden med dårlig arbeidshukommelse og kunne uansett ikke sagt ja til et medlemsskap eller kjøpt et produkt jeg ikke visste jeg skulle kjøpe da jeg gikk ut døra fordi jeg ikke vil kunne tenke på alle faktorer som må tas hensyn til for å si ja eller nei, og det er svært slitsomt å forklare alt dette. Jeg føler meg frekk og blir lei meg hvis jeg avviser dere for fort, for jeg skjønner at dere bare er mennesker som vil ha det hyggelig på jobb, og jeg blir utslitt og må gi avkall på noe annet jeg hadde tenkt å gjøre hvis jeg snakker en stund. Om noen spør meg om veien eller hjelp til noe annet, blir jeg glad og får mer energi, så derfor vil jeg ikke stenge ute verden når jeg går på gata. Jeg skulle derfor ønske at vi bodde i et samfunn med færre slike invaderende yrker slik at jeg igjen kunne syntes det hadde vært hyggelig å gå rundt i byen med hodet hevet og se på livet, bygninger og natur. Svar på ditt innlegg blir da: 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Til alle de som møter oss som driver med verving til veldedige tiltak; - Nei, vi driver ikke med svindel. Sett deg litt inn i saken i steden for å skrike ut at "alt går til administrasjon, for det har jeg lest på Facebook, NEMLIG!" Jeg vet det, jeg støtter de sakene jeg bryr meg mest om allerede, og om jeg hadde tenkt å bruke mer penger, hadde jeg gjort det på noe jeg har lest meg opp på eller hørt om på annet vis i fred og ro, og ikke i huj og hast på gata. Finn andre steder å reklamere. - Ikke ignorer oss når vi sier hei eller spør om noe, da spør vi bare en gang til fordi vi tror du ikke hørte oss. Si heller hei og nei takk, enkelt og greit. Hvis jeg gjør det så føler jeg meg så frekk fordi jeg helt tydelig ikke har satt meg inn i hva dere driver med, og da blir jeg bare lei meg og tror dere også gjør det. - Ja vi tjener penger. Hvem tror du hadde orket å stå rett opp og ned 8-12 timer om dagen og motta dritt og usakligheter gratis? Vi skal spise vi også. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om saken, for det gjør vi virkelig. Det er greit, men jeg skulle ønske dere kunne informere om saken deres andre steder og på andre måter. - "Vi kan ikke hjelpe alle" er ikke en grunn til å ikke hjelpe NOEN. "Lille Norge kan ikke hjelpe hele verden" er også et unødvendig argument. Vi ber ikke deg personlig om å hjelpe alle, men å støtte med litt, om du kan! Dette er jeg helt enig i. - "Jeg betaler skatt, så de får hjelp fra meg" 😑 Wow så flink du er. For skatten du betaler kommer vel ikke deg til gode i det hele tatt, sant? - "Jeg har ikke tid!" helt innafor det, men ikke stopp 10 meter unna og skravle med en bekjent du traff i 30 min da. Si heller du ikke er interresert. Det som hadde vært sant å si er kanskje "Jeg ønsker ikke å prioritere å bruke tid på dette", men det blir litt langt å si, og føles veldig frekt. En god venn man ikke har sett på noen år kan likevel være verdt å bruke tid på selv om det betyr at du ikke fikk tid til å gjøre det du egentlig hadde tenkt som kommer høyere på prioriteringslista enn å avvise selgere/ververe. - "Vi må hjelpe de her hjemme først" Ja klart folk har det kjipt her og, men ikke kom her å sammenlign det å leve under den såkalte fattigdomsgrensa i Norge med barn som blir kjønnslemlestet og tvangsgiftet, eller folk på flukt fra krig. (og de som sier dette gjør nøyaktig 0 for å faktisk hjelpe andre sjøl) Jeg synes alle skal få hjelpe der de ønsker. Hvis ingen hadde hjulpet noen andre enn de aller fattigste til enhver tid, hadde ting fungert ganske mye dårligere. Dessuten får man mer penger ut av folk som kjenner de støtter noe de brenner for. - "Åh, nei jeg kan ikke stoppe, sushien blir kald! " 🤔 Ja, om man har tempura blir det som er frityrstekt kaldt og mykt mens resten blir varmt og tørt. Det er best ferskt. - Ikke skyld på at barnet ditt er sulten/grinete/utålmodig når jeg står å ser på ungen din som smiler fornøyd i vogna si. Jeg kan skjønne at det føles rart, men det kan være det er over 30 min hjem og at hvert minutt man drøyer i byen vil gjøre at ungen blir enda mer grinete siste 15 minutter, eller så er ungen egentlig sur, men blir interessert i deg når det kommer et nytt ansikt å undersøke, men forelder vet at dette ikke kommer til å vare særlig lenge. Det er også mulig at det bare føles som en hyggeligere unnskyldning enn "Jeg ønsker ikke å¨snakke med deg", men siden du sier dette nå så er dette kanskje ikke reelt. - "Har ikke råd, har såvidt nok til å klare meg sjøl" Med røykpakka I hånda og 6pakning 1.5l Pepsi max i vogna (et medlemskap koster det samme som 1 sigarett om dagen) "Jeg vil ikke" heter det da, og det er helt ok. "Klarer ikke å gjøre noe med avhengigheten" heter det, og det kan jeg skjønne at er ubehagelig å si til fremmede. - "Jeg støtter allerede noe" Uhm, ja, og så? Tror du at vi ikke vil ha deg med da eller? Ja, her burde man nok være mer presis å si at jeg bruker allerede så mange penger jeg har på budsjettet til veldedighet til andre ting og kommer mest sannsynlig til å bruke penger på andre som velger andre måter å reklamere på om denne posten økes. Det er ikke farlig å snakke med oss, så er du nysgjerrig så bare gjør det. Om du ikke vil/kan verves så bare si nei takk (er de pågående så sleng på at du har økonomiske problemer. Sier du at du er under gjeldssanering så kan du ikke skrives opp 😉 Det samme gjelder om du ikke bor i Norge og ikke har norsk bankkonto). Har du ikke tid til å stoppe så bare si det (mens du går gjerne så vi forstår at du mener det) Om noen virkelig er kjipe/frekke mot deg så la de skrive deg opp... For da kan du nemlig klage (og du kan stoppe innmeldingen, den har angrerett), og de risikerer å miste jobben (men bruk denne kun om de virkelig har vert frekke, for som sagt... De kan miste jobben) Husk at vi er mennesker vi også. Har måttet trøste mang en 18-19 åring som har blitt kjefta på av mannfolk og sure damer i 40-60 åra Anonymkode: 137ab...3ed Anonymkode: 734d4...f1b 3
Zzyzx Skrevet 5. mars 2020 #32 Skrevet 5. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da ringer du selskapet de kommer fra, sier hvor og når det skjedde. 3 klager så får de ikke jobbe mer med det. Men folk må si ifra om sånt. Ingen skal følge etter folk, det er ikke lov. Anonymkode: 137ab...3ed Nei, da foretrekker jeg å gi selgeren en leksjon i normal oppførsel og høflighet på direkten. Dere er stort sett ansatt av en tredjepart, så om jeg skulle finne på å gi en tilbakemelding til eksempelvis Redd Barna, så er jeg rimelig sikker på at den forsvinner på veien lenge før det får noen konsekvens for noen. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier alltid at jeg allerede støtter dem jeg. Samme hvilken organisasjon. Da plager de meg ikke mer. Anonymkode: e8610...d29 Det hjalp ikke sist jeg prøvde det, for da var det visst en spesiell krise som jeg ikke støttet via månedlige bidrag på normalt vis, og derfor så måtte jeg gi til denne også. Ellers eide jeg verken medmenneskelighet, etikk, moral og rettferdighetssans. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #33 Skrevet 5. mars 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Til alle de som møter oss som driver med verving til veldedige tiltak; - Nei, vi driver ikke med svindel. Sett deg litt inn i saken i steden for å skrike ut at "alt går til administrasjon, for det har jeg lest på Facebook, NEMLIG!" Anonymkode: 137ab...3ed Fortell oss hvem du samler inn penger for da, så kan vi bedømme det selv. Anonymkode: f93ed...573 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #34 Skrevet 5. mars 2020 4 timer siden, The Kitten skrev: Problemet er at det veldig ofte ikke blir respektert når vi sier nei. Dette. Jeg ble huket av en velkledd ung mann med 'redde-verden-holdning' for en tid siden. Hans organisasjon ville ha støtte for arbeid mot barneekteskap. Det er en god sak, men jeg hadde ikke mulighet til å bidra, og sa 'det skulle jeg gjerne, men har dessverre ikke mulighet'. Han svarte at 'jamen det er så liten sum at til og med studenter har mulighet...' Jeg så ham rett inn i øynene og svarte 'sosialstønad'. Før jeg dro hjem og gråt. (Får faktisk fortsatt klump i halsen av hvor ubehagelig og vondt det var.) Når folk sier at de ikke har mulighet, så stopp. Kutt ut. Ikke argumentér! Det skal faen ikke være nødvendig å oute seg selv som sosialklient i døra på Rema før dere gir dere! Dere har ikke noe med hvorfor folk sier nei! Har ikke mulighet betyr enten at vedkommende ikke kan, eller ikke vil, og da skal dere gi dere! Den organisasjonen han representerte får faktisk ikke ei krone fra meg. Noensinne. Uavhengig av sak. Anonymkode: 612b2...080 14
Gjest justloseit Skrevet 5. mars 2020 #35 Skrevet 5. mars 2020 Er du fra et annet land, ts? Jeg spør, ettersom det ikke virker som du forstår deg på norsk væremåte og høflighet. At du kverulerer på alle argumentene folk gir deg viser bare at du ikke forstår hvordan nordmenn kommuniserer. Alle disse "unnskyldningene" som du krangler i mot og forsøker å gi et motsvar på er nordmenns måte å si "nei takk" på. Det hadde du gjort lurt i å forstå. Det er frekt å være pågående og pressende overfor folk som ikke vet hvordan de skal komme seg vekk fra deg, og som gir deg en høflig, norsk unnskyldning i stedet for å si rett ut "la meg være i fred".
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #36 Skrevet 5. mars 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Me vi er virkelig så lavt på rangstigen hos enkelte at et kort neitakk er for mye å be om. JA!! Anonymkode: 62207...40b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #37 Skrevet 5. mars 2020 Oppsøkende salg er en uting! Jeg støtter ikke oppsøkende salg, ergo gidder jeg ikke kaste bort tiden min på å prate med gateselgere. Organisasjonen skal uansett selge temmelig mange medlemskap før det dekker opp lønna til de som driver med oppsøkende salg, så da tenker jeg faktisk at disse veldedige organisasjonene heller burde bruke disse lønnsmidlene på saken de liksom skal jobbe for. Det du spør meg om når du står der på gata og tigger er faktisk å bidra til å dekke lønna di. Anonymkode: 2528d...497 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #38 Skrevet 5. mars 2020 Jeg har ALDRI opplevd at et "nei, ikke interessert" har blitt respektert når jeg har blitt stoppet på gata. Blir alltid utsatt påstander om at jeg er et dårlig menneske som ikke har medfølelse med de som har det vanskelig hvis jeg ikke vil støtte akkurat det formålet de verver for. Og jeg gidder ikke å bruke tid på å finne kontaktinfo å klage til. Anonymkode: 68014...7e9 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #39 Skrevet 5. mars 2020 6 hours ago, Angelheart2 said: Akkurat dette opplevde jeg også, men fra en annen type organisasjon. Det var type "hva tenker du om at det er barn i verden som ikke har det bra". Selvsagt liker jeg ikke det, men da jeg sa jeg ikke ville tegne noe abonnement fikk jeg ropt etter meg at jeg ikke brydde meg om barn..... HATER disse veldedige organisasjonene som verver på kjøpesenter eller lignende. Alle slike organisasjoner havner på svartelista mi, de støtter jeg i alle fall ikke! Vet du, jeg akter ikke bruke masse tid på å sende inn klage på noen jeg ikke selv oppsøker eller ikke ønsker kontakt med. Da forbeholder jeg meg heller retten å ignorere vedkommende. (Uff, nå avsporer vi fælt...sorry) Tar ikke masse tid å skrive en liten kommentar på facebooksiden til en organisasjon da? Bare si tid og sted så finner de ut hvem det gjelder Anonymkode: 79c89...fd6
Kittykat Skrevet 5. mars 2020 #40 Skrevet 5. mars 2020 (endret) På 4.3.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev: Til alle de som møter oss som driver med verving til veldedige tiltak; - Nei, vi driver ikke med svindel. Sett deg litt inn i saken i steden for å skrike ut at "alt går til administrasjon, for det har jeg lest på Facebook, NEMLIG!" - Ikke ignorer oss når vi sier hei eller spør om noe, da spør vi bare en gang til fordi vi tror du ikke hørte oss. Si heller hei og nei takk, enkelt og greit. - Ja vi tjener penger. Hvem tror du hadde orket å stå rett opp og ned 8-12 timer om dagen og motta dritt og usakligheter gratis? Vi skal spise vi også. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om saken, for det gjør vi virkelig. - "Vi kan ikke hjelpe alle" er ikke en grunn til å ikke hjelpe NOEN. "Lille Norge kan ikke hjelpe hele verden" er også et unødvendig argument. Vi ber ikke deg personlig om å hjelpe alle, men å støtte med litt, om du kan! - "Jeg betaler skatt, så de får hjelp fra meg" 😑 Wow så flink du er. For skatten du betaler kommer vel ikke deg til gode i det hele tatt, sant? - "Jeg har ikke tid!" helt innafor det, men ikke stopp 10 meter unna og skravle med en bekjent du traff i 30 min da. Si heller du ikke er interresert. - "Vi må hjelpe de her hjemme først" Ja klart folk har det kjipt her og, men ikke kom her å sammenlign det å leve under den såkalte fattigdomsgrensa i Norge med barn som blir kjønnslemlestet og tvangsgiftet, eller folk på flukt fra krig. (og de som sier dette gjør nøyaktig 0 for å faktisk hjelpe andre sjøl) - "Åh, nei jeg kan ikke stoppe, sushien blir kald! " 🤔 - Ikke skyld på at barnet ditt er sulten/grinete/utålmodig når jeg står å ser på ungen din som smiler fornøyd i vogna si. - "Har ikke råd, har såvidt nok til å klare meg sjøl" Med røykpakka I hånda og 6pakning 1.5l Pepsi max i vogna (et medlemskap koster det samme som 1 sigarett om dagen) "Jeg vil ikke" heter det da, og det er helt ok. - "Jeg støtter allerede noe" Uhm, ja, og så? Tror du at vi ikke vil ha deg med da eller? Det er ikke farlig å snakke med oss, så er du nysgjerrig så bare gjør det. Om du ikke vil/kan verves så bare si nei takk (er de pågående så sleng på at du har økonomiske problemer. Sier du at du er under gjeldssanering så kan du ikke skrives opp 😉 Det samme gjelder om du ikke bor i Norge og ikke har norsk bankkonto). Har du ikke tid til å stoppe så bare si det (mens du går gjerne så vi forstår at du mener det) Om noen virkelig er kjipe/frekke mot deg så la de skrive deg opp... For da kan du nemlig klage (og du kan stoppe innmeldingen, den har angrerett), og de risikerer å miste jobben (men bruk denne kun om de virkelig har vert frekke, for som sagt... De kan miste jobben) Husk at vi er mennesker vi også. Har måttet trøste mang en 18-19 åring som har blitt kjefta på av mannfolk og sure damer i 40-60 åra Anonymkode: 137ab...3ed Vi har vært ute for dette flere ganger. Når vi forklarer at vi ikke ønsker/ikke har mulighet, så får vi faktisk sure blikk og kommentarer tilbake. Jeg ønsker ikke å bli vervet av veldedige organisasjoner hvis jeg er på tur i byen eller på kjøpesenteret og jeg unngår faktisk de, fordi de tar ikke et nei for et nei. Jeg går omveier på kjøpesenteret/i byen hvis jeg ser dem. Det er alltid "jammen, det koster bare så og så mye pr mnd og det har man vel råd til" og andre ting de sier, for å gi meg dårlig samvittighet. Og det synes jeg er utrolig uprofesjonelt. Jeg er av den mening at hvis jeg ønsker å støtte en organisasjon, så oppsøker jeg selv den organisasjonen og finner informasjon om den på internett. Dessuten så støtter jeg allerede 3 organisasjoner og jeg har ikke råd til å støtte flere pr i dag. Jeg drar ikke alle dere som prøver å verve folk over samme kam, men noen av dem trenger en grundig opplæring i folkeskikk når de får et nei. Noen av de blir sure og frekke. Og spesielt hvis man kommer med en handlevogn med varer i... Når det er sagt, så har jeg også møtt på hyggelige folk, som er høflige og tar et nei for et nei. Endret 5. mars 2020 av Kittykat 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå