Gå til innhold

Er det lettere å være stemor for en gutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jente blir jo fort pappas prinsesse og gutten mammas prins, blir det sånn og i «stefamilier» og?

fedre ser jo ikke når døtre rundlurer dem og manipulerer dem, og mødre vil ikke se når guttene sine gjør noe dumt(ofte) for min gutt er jo uskyldig, alle andre sin er de skyldige?

Anonymkode: 63b88...768

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lettere å være stemor når man ser på og behandler både far og barn som de enkeltindividene de er, og ikke har forutinntatt og stereotypiske holdninger til dem på forhånd.

Anonymkode: b0bb3...d5e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke her, jeg har en av hver. Stesønn er mer knyttet til mor og mor bruker han i sitt spill/konflikt. Det har ført til at jeg har mye dårligere forhold til stesønn enn stedatter.

Jeg behandler de likt og prøver at vi skal ha det bra, men stesønn holder mer avstand og tror han er redd for at det å vise at han er glad i meg vil såre moren hans. 

Stedatter er veldig pappajente og trygg på seg selv, noe som gjør at hun ikke lar seg bruke i konflikt fra mor og hun viser at hun er glad i oss alle både ekte foreldre og steforeldre og at det ikke konkurrerer. 

Anonymkode: 3fcd5...776

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det kommer an på hvilken relasjon man får til barnet og hvor mye "plass" man tar i livet deres. At man bryr seg om dem og tar seg av dem, og likevel lar de få være seg selv. 

Stemor til gutt som bor med oss. Hadde muligens vært litt lettere dersom han hadde vært yngre da vi ble kjent, men han er en veldig lett gutt å komme innpå og ta vare på. 

Anonymkode: a0014...552

Gjest Dævendøtte
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jente blir jo fort pappas prinsesse og gutten mammas prins, blir det sånn og i «stefamilier» og?

fedre ser jo ikke når døtre rundlurer dem og manipulerer dem, og mødre vil ikke se når guttene sine gjør noe dumt(ofte) for min gutt er jo uskyldig, alle andre sin er de skyldige?

Bonusdatter er ikke pappas prinsesse her i hvert fall. Hun er datteren hans og blir behandlet akkurat som en helt vanlig unge. Samme gjør broren hennes, men der har moren et større beskyttelsesinnstink enn hos datteren, han er fortsatt lille duttebassen hos mor. Det funker ikke her hos oss. Nytter ikke å surve som en liten unge for å få viljen sin her, som det gjør hos mamma ;) Nå er de tenåringer og føler selv de er ganske voksne, da blir de behandlet som det. Viktig at de lærer seg ansvar! 

Og jeg har et mye bedre forhold til bonusdatter enn bonussønn, men det er nok også fordi hun er tre år eldre og jo eldre barna er, jo bedre trives jeg sammen med de. Og med henne kan jeg være et forbilde, venninne/samtalepartner, uten å tenke på at jeg må være mamma også. Det er deilig. 

Men behandler de nøyaktig på samme måte som om det skulle være mine egne barn. 

Og husk, det finnes faktisk fedre som ikke lar seg rundlure og manipulere av døtrene sine ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at bonussønn er langt lettere fordi han er ikke redd for at jeg skal ta pappa fra han, mens bonusdatter vil være pappas favoritt og gjerne skaper konflikter så pappa må velge side (mellom henne og meg). 

Helt klart lettere med bonussønn!!

Anonymkode: 37e60...bdf

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to pluss en når det gjelder mine stebarn. Stedatter knyttet seg mest til meg som liten, og hun og jeg har et veldig godt forhold i dag (hun er 19).

Jeg har et veldig godt forhold til guttene også (også voksne), men litt nærere til den ene enn den andre. 

Min erfaring er at det er personavhengig, ikke kjønnsavhengig... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Bonusdatter er ikke pappas prinsesse her i hvert fall. Hun er datteren hans og blir behandlet akkurat som en helt vanlig unge. Samme gjør broren hennes, men der har moren et større beskyttelsesinnstink enn hos datteren, han er fortsatt lille duttebassen hos mor. Det funker ikke her hos oss. Nytter ikke å surve som en liten unge for å få viljen sin her, som det gjør hos mamma ;) Nå er de tenåringer og føler selv de er ganske voksne, da blir de behandlet som det. Viktig at de lærer seg ansvar! 

Og jeg har et mye bedre forhold til bonusdatter enn bonussønn, men det er nok også fordi hun er tre år eldre og jo eldre barna er, jo bedre trives jeg sammen med de. Og med henne kan jeg være et forbilde, venninne/samtalepartner, uten å tenke på at jeg må være mamma også. Det er deilig. 

Men behandler de nøyaktig på samme måte som om det skulle være mine egne barn. 

Og husk, det finnes faktisk fedre som ikke lar seg rundlure og manipulere av døtrene sine ;) 

Akkurat likt her ifht ‘mors duttebass’. Kanskje fordi sønnen er yngst og. 

Anonymkode: 89ebf...ecb

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat likt her ifht ‘mors duttebass’. Kanskje fordi sønnen er yngst og. 

Her i huset så har vi fars prinsesse, far ser ikke når jenta gjør noe, men om lillebror gjør noe DA blir det kjeft!!! Det plager meg far ikke ser det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er motsatt. Har en mye bedre relasjon til bonusdatter enn til bonussønn. Vi har en del jentetid sammen som vi begge setter pris på, særlig bonusdatter. Hun er vant fra før å være i mindretall blant guttene, og synes det er veldig fint at vi to kan gjøre jenteting sammen. I mitt stille sinn skulle jeg ønske at mannen kun hadde denne datteren, og ikke sønnen. Han blir behandlet som den lille prinsen som trenger hjelp til alt og må ha masse omsorg, jenta som er storesøster har alltid blitt behandlet som "stor" og er mye mer selvstendig. 

Anonymkode: 13014...a66

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er motsatt. Har en mye bedre relasjon til bonusdatter enn til bonussønn. Vi har en del jentetid sammen som vi begge setter pris på, særlig bonusdatter. Hun er vant fra før å være i mindretall blant guttene, og synes det er veldig fint at vi to kan gjøre jenteting sammen. I mitt stille sinn skulle jeg ønske at mannen kun hadde denne datteren, og ikke sønnen. Han blir behandlet som den lille prinsen som trenger hjelp til alt og må ha masse omsorg, jenta som er storesøster har alltid blitt behandlet som "stor" og er mye mer selvstendig. 

Anonymkode: 13014...a66

Kjenner følelsen, dessverre! Trøster meg med at de stadig blir eldre, og kanskje modnes litt.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var enklest med guttene først når de var små. Da var jentungen helt mammadalt, nå som hun har startet på skolen og blitt mer egen så søker hun mye mer kontakt og ønsker å tilbringe tid sammen med meg, i mens guttene nå har blitt mye mer uavhengig og litt kulere og derfor ønsker å styre på mye mer selv. I mens jentungen ønsker at vi skal tutle på sammen og kose oss. 

Anonymkode: f4e92...655

AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. Kjæresten min har hatt det veldig lett med å bli en favoritt som sønnen min på 8 år elsker å være med. Han har en datter som er to år yngre å selv om jeg viser henne masse oppmerksomhet og viser interesse for det hun liker,så spør hun etter pappa etter bare 2 minutter hvis han er vekke litt. Mens sønnen min hadde nok storkost seg så mye med stefar at det hadde nok tatt mange timer før han hadde spurt etter meg.  Datteren hans er også veldig klengete på far noe som gjør det vanskeligere å komme inn å bli godtatt. Mens sønnen min har ikke tid til sånt :P

Anonymkode: 3872a...d86

AnonymBruker
Skrevet

Å jeg finner på ting sammen med datteren som å spille ett brettspill hun liker osv. Likevel spør hun alltid veldig kjapt etter far.

Anonymkode: 3872a...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...