Gå til innhold

godt betalte jobber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, du blir godt betalt hvis du er flink til det du driver med. Du blir sjelden flink hvis du ikke synes det er gøy. 

Spør de rundt deg. Foreldre og tidligere lærere eller andre voksne som kjenner deg godt kan kanskje hjelpe. 

Jeg var (og er) smart, flink til å lese mennesker, flink til å tenke langt frem og se konsekvenser. Samtidig er jeg lat, og misliker teamarbeid. Jeg fant ikke ut hva jeg ville bli før jeg var 30, men alt jeg gjorde gjennom 20-årene hjalp meg dit jeg er i dag likevel. 

Ikke stå stille i livet selv om du ikke vet hvor du skal. Gjør noe du er god til og trives med. Jobb ved siden av studiene. Vær flittig. 

Hvis folk kan ringe referanser som snakker høyt om deg, er de ofte villige til å gi deg en sjanse. 

Anonymkode: f607c...33a

Høres ut som meg 😂 hva endte du opp med?

Anonymkode: 20e1e...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 5.3.2020 den 10.48, AnonymBruker skrev:

600- 700 000 i året ? Selv tjener jeg ca. 900 000 og det er ikke så veldig høyt

Anonymkode: d7665...413

Jekk deg ned ..... 🤮

Anonymkode: 465b7...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan får man en for innenfor uten utdannelse? 

Anonymkode: 0b887...e6f

Kan bare svare for meg, men vet om mange som har startet på «gulvet» og fått andre muligheter i selskapet etter hvert. Selv er jeg 26 år, og startet i bedriften etter VGS som 19 åring. 2 år i resepsjon, 4 år som HR medarbeider og nå jobber jeg med regnskap.

Anonymkode: d1f09...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle til å skrive sivilingeniør, men du bør like matte for å bli en dyktig sivilingeniør. Matte et noe du kan lære deg å like.

For å ha en god lønn er det viktig at du liker eller elsker det du gjør. Hvis ikke blir du mest sannsynlig ikke så flink at arbeidsgiver vil gi deg god lønn. Du må også være forberedt på å jobbe ganske mye. Det finnes de som starter med fagbrev, og som står på og jobber seg opp til en god lederstilling i store bedrifter og som har høy lønn.

Det meste innen informatikk gir gode arbeids- og lønnsutsikter. Tar du master- eller doktorgrad (f.eks. innen statsvitenskap) og får jobb i et departement, får du mest sannsynlig høy lønn. Siviløkonomutdanning vil også gi høy lønn. Lokførererne har også høy lønn, men da er det ønskelig med fagbrev i bunnen. Spesialsykepleier med mye røde dager og kveld/natt kan også komme opp i den lønna. Det er egentlig ganske mange yrker som har den lønna, i alle fall etter noen år ansiennitet.

Anonymkode: 30731...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.3.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Sivilingeniør! Masse muligheter, høy lønn og spennende studie. Og ikke minst, gode muligheter for en interessant jobb. Er det selv, og kjempeglad for valg av yrke:) Jeg og valgte mye på bakgrunn av lønn. 

Anonymkode: 4c970...10c

Hvor mye tjener du og hvor lenge har du jobbet? Overtid?

Anonymkode: 4218c...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lokomotivfører. Da tjener du fra ca. 800k. Ulempen er at du må jobbe annenhver helg og en del netter, til gjengjeld har du fort fri inntil en uke i slengen mellom arbeidsperiodene. 

Du må ha hatt noe realfag på videregående for å kvalifisere til opptak, akkurat hvor mye er jeg usikker på.

Gidder man å jobbe en del ekstra i friperiodene er det ikke umulig å klatre over en million.

Anonymkode: 339ee...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener du og hvor lenge har du jobbet? Overtid?

Anonymkode: 4218c...278

Omkring 2 millioner, har jobbet i 13 år. Overtid er ikke et begrep jeg bruker eller noe jeg blir betalt for, jeg jobber de timene som trengs for å gjøre en god jobb. Men får til gjengjeld mye fleksibilitet tilbake fra jobben, noe som betyr mye for meg. Når jeg jobber helger (utenom sporadisk å sjekke Mail) får jeg ekstra betalt. Tror ikke dette er uvanlig blant sivilingeniører, men kan jo bare snakke for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke så veldig høyt? Jeg tjener 400 000, har et helt vanlig yrke. Hva jobber du som?

Anonymkode: 48744...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Sivilingeniør! Masse muligheter, høy lønn og spennende studie. Og ikke minst, gode muligheter for en interessant jobb. Er det selv, og kjempeglad for valg av yrke:) Jeg og valgte mye på bakgrunn av lønn. 

Hvilken retning har du på utdanningen din? Opplever du at det er lettere/vanskeligere for andre med andre retninger å få jobb ift deg?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vet alle at pilotene tjener best blant de "vanlige" yrkene.

Anonymkode: 99243...081

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.3.2020 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle til å skrive sivilingeniør, men du bør like matte for å bli en dyktig sivilingeniør. Matte et noe du kan lære deg å like.

For å ha en god lønn er det viktig at du liker eller elsker det du gjør. Hvis ikke blir du mest sannsynlig ikke så flink at arbeidsgiver vil gi deg god lønn. Du må også være forberedt på å jobbe ganske mye. Det finnes de som starter med fagbrev, og som står på og jobber seg opp til en god lederstilling i store bedrifter og som har høy lønn.

Det meste innen informatikk gir gode arbeids- og lønnsutsikter. Tar du master- eller doktorgrad (f.eks. innen statsvitenskap) og får jobb i et departement, får du mest sannsynlig høy lønn. Siviløkonomutdanning vil også gi høy lønn. Lokførererne har også høy lønn, men da er det ønskelig med fagbrev i bunnen. Spesialsykepleier med mye røde dager og kveld/natt kan også komme opp i den lønna. Det er egentlig ganske mange yrker som har den lønna, i alle fall etter noen år ansiennitet.

Anonymkode: 30731...d1b

Doktorgrad lønner seg sjelden økonomisk. Lønnen mens man skriver oppgaven er som regel dårligere enn det de som går rett ut i jobb etter master får. De som begynner å jobbe etter master får et fortrinn når det gjelder yrkeserfaring. I tillegg er det ofte stor konkurranse om jobbene etter man har fullført doktorgraden og dessuten ofte ikke så veldig høy lønn.

Anonymkode: ef0e7...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, amare skrev:

Hvilken retning har du på utdanningen din? Opplever du at det er lettere/vanskeligere for andre med andre retninger å få jobb ift deg?

Takk for svar!

Jeg gikk indøk, og har alltid hatt lett for å finne en ny jobb (de få gangene jeg har skiftet). Men har også inntrykk at det går like fint for de som har valgt andre retninger. En av fordelene er jo at det er en fleksibel utdanning som kan brukes til mye! Anbefaler deg å velge retning ut fra interesse så ordner nok resten seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...