AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Del Skrevet 5. mars 2020 Jeg 21 år, og prøver å finne ut av hva jeg skal studere. har noen interesser, men har tenkt at lønn også er ganske viktig for meg. Jeg synes juss virker veldig spennede, men da måtte jeg tatt et fri år tid for å øke karaktersnittet mitt litt, har 5.6 i ordinær kvote (til neste år har jeg derfor 5.8 i snitt, og måtte da ha økt med 0.4 poeng), har også hørt at det er mye konkurranse etter endt utdanning Jeg vurderte å bli psykolog, men er for høyt snitt å komme inn på. Jeg lurer på om det er andre yrker hvor det er god lønner som dere vet om, eller jobber med selv. Har sett de høyest lønte jobbene i norge, men kanskje det er andre yrker som ikke kommer fram på disse listene? fordi jeg vil tjene bra, men ønsker helst ikke å jobbee innefor oljebransjen... Med høy lønn mener jeg 600-700 000 i året. tusen takk for svar Anonymkode: efdd6...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Del Skrevet 5. mars 2020 Sivilingeniør! Masse muligheter, høy lønn og spennende studie. Og ikke minst, gode muligheter for en interessant jobb. Er det selv, og kjempeglad for valg av yrke:) Jeg og valgte mye på bakgrunn av lønn. Anonymkode: 4c970...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Del Skrevet 5. mars 2020 600- 700 000 i året ? Selv tjener jeg ca. 900 000 og det er ikke så veldig høyt Anonymkode: d7665...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Del Skrevet 5. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Sivilingeniør! Masse muligheter, høy lønn og spennende studie. Og ikke minst, gode muligheter for en interessant jobb. Er det selv, og kjempeglad for valg av yrke:) Jeg og valgte mye på bakgrunn av lønn. Anonymkode: 4c970...10c hva gjør du som sivil ingeniør? Har hørt det er mye konkurranse om yrkesplasser? hva er arbeidsoppgavene dine? må man være flink i matte? Anonymkode: efdd6...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Del Skrevet 5. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: 600- 700 000 i året ? Selv tjener jeg ca. 900 000 og det er ikke så veldig høyt Anonymkode: d7665...413 Hva er det du jobber med? Anonymkode: efdd6...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Del Skrevet 5. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva gjør du som sivil ingeniør? Har hørt det er mye konkurranse om yrkesplasser? hva er arbeidsoppgavene dine? må man være flink i matte? Anonymkode: efdd6...292 Det er masse forskjellige jobber, så litt vanskelig å generalisere. Mitt inntrykk er at det er mangel på denne kompetansen, og lett å få jobb. Men det er absolutt et yrke preget av konkurranse på selve arbeidsplassen (men nå liker jeg det, så mulig det har gjort at jeg har søkt meg til denne typen arbeidsplasser). Det er endel matematikk i utdannelsen, så litt glad for det bør du være. Arbeidsoppgaver; møter, emails, skrive prosedyrer/dokumenter, følge opp kontraktører og medarbeidere (ledelse). Det er mye mer allsidig enn man tror. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag:) Anonymkode: 4c970...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Del Skrevet 5. mars 2020 Både snikmorder og yrkeskriminell er godt betalte jobber. Klart, de er godt betalt av en viss grunn, men det er jobber som er godt betalt i alle fall. Anonymkode: 4bece...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #8 Del Skrevet 5. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er masse forskjellige jobber, så litt vanskelig å generalisere. Mitt inntrykk er at det er mangel på denne kompetansen, og lett å få jobb. Men det er absolutt et yrke preget av konkurranse på selve arbeidsplassen (men nå liker jeg det, så mulig det har gjort at jeg har søkt meg til denne typen arbeidsplasser). Det er endel matematikk i utdannelsen, så litt glad for det bør du være. Arbeidsoppgaver; møter, emails, skrive prosedyrer/dokumenter, følge opp kontraktører og medarbeidere (ledelse). Det er mye mer allsidig enn man tror. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag:) Anonymkode: 4c970...10c Interessant, er dessverre ikke særlig glad i matte, haha. men høres spennede ut Anonymkode: efdd6...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Del Skrevet 5. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Både snikmorder og yrkeskriminell er godt betalte jobber. Klart, de er godt betalt av en viss grunn, men det er jobber som er godt betalt i alle fall. Anonymkode: 4bece...c51 ha.ha, ønsker meg en lovlig jobb Anonymkode: efdd6...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Del Skrevet 5. mars 2020 Du kan studere indøk på NTNU eller bli siviløkonom på NHH. Dette er etterspurte grader i næringslivet. Hvis du er flink kan du legge til et par år i konsulentselskap, så er alle muligheter åpne 😊 Jeg er selv siviløkonom - det er masse ulike muligheter til å spesialisere seg på akkurat det man synes er mest spennende (for eksempel finans, forretningsjuss, logistikk, samfunnsøkonomi, strategi, organisasjonspsykologi osv). Du får innføringsbok på bachelor og spisser deg inn etterhvert. For meg var det enkelt å få jobb som var spot on ift min spesialisering, og jobben er super spennende! Ellers er vel ingeniør som skriver over her både allsidig og finnes i masse varianter. Med juss må du gjøre det godt og sikte deg inn på næringslivet og private selskaper, da kan du tjene godt. Primært anbefaler jeg at du tenker på hva du ønsker deg å jobbe med. Jeg selv synes det er deilig å jobbe B2B og ikke være siste ledd mot kunde (jobber med prosessforbedringer og har hele tiden noe nytt å strekke meg etter, det er veldig motiverende!), og jeg hadde nok taklet dårlig å skulle høre på folks problemer og klaging dagen lang (type lege, psykolog, lærer osv). Husk at du skal studere i 5 år, men jobbe i 45, så dette er vel så viktig som å tenke på hvilke studier som er spennende 😊 Anonymkode: 8096a...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Del Skrevet 5. mars 2020 Skulle stå innføringsFAG ikke innføringsbok! Anonymkode: 8096a...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Del Skrevet 5. mars 2020 Byggmester Ingeniør, Megler, Legespesialist. Tannlege, Kjemikere, Politikere og masse mer 😊 Anonymkode: 2a258...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #13 Del Skrevet 5. mars 2020 Hvis du ikke liker/er god i matematikk så er det jo en del yrker som ikke er aktuelle for deg, tenker nå jeg. Anonymkode: fc7f7...757 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Del Skrevet 5. mars 2020 Arealplanlegger Anonymkode: ef0e7...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #15 Del Skrevet 5. mars 2020 Jeg jobber på kontor med regnskapsoppgaver og har 650.000,- i lønn uten utdannelse (men erfaring). Tror du bør sikte på noe høyere lønn enn 6-700.000,- hvis du skal ha 5-6 års utdannelse. Anonymkode: e8a2f...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #16 Del Skrevet 5. mars 2020 Tjener ikke tannlege godt? Anonymkode: 51910...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Del Skrevet 6. mars 2020 Flygeleder. God lønn og kort utdannelse. Vanskelig å komme inn, men det koster ikke noe å ta opptaksprøvene og forsøke hvertfall. Anonymkode: 08fb7...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Del Skrevet 6. mars 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på kontor med regnskapsoppgaver og har 650.000,- i lønn uten utdannelse (men erfaring). Tror du bør sikte på noe høyere lønn enn 6-700.000,- hvis du skal ha 5-6 års utdannelse. Anonymkode: e8a2f...17a Hvordan får man en for innenfor uten utdannelse? Anonymkode: 0b887...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #19 Del Skrevet 6. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Flygeleder. God lønn og kort utdannelse. Vanskelig å komme inn, men det koster ikke noe å ta opptaksprøvene og forsøke hvertfall. Anonymkode: 08fb7...eaf Til gjengjeld en svært stressende jobb. Anonymkode: 4c1f9...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Del Skrevet 6. mars 2020 TS, du blir godt betalt hvis du er flink til det du driver med. Du blir sjelden flink hvis du ikke synes det er gøy. Spør de rundt deg. Foreldre og tidligere lærere eller andre voksne som kjenner deg godt kan kanskje hjelpe. Jeg var (og er) smart, flink til å lese mennesker, flink til å tenke langt frem og se konsekvenser. Samtidig er jeg lat, og misliker teamarbeid. Jeg fant ikke ut hva jeg ville bli før jeg var 30, men alt jeg gjorde gjennom 20-årene hjalp meg dit jeg er i dag likevel. Ikke stå stille i livet selv om du ikke vet hvor du skal. Gjør noe du er god til og trives med. Jobb ved siden av studiene. Vær flittig. Hvis folk kan ringe referanser som snakker høyt om deg, er de ofte villige til å gi deg en sjanse. Anonymkode: f607c...33a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå