AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Har aldri gjort det før, så kanskje det er et dumt spørsmål. Men når begynner man å så frø inne, som senere skal plantes ut? Tenker å så mynte og basilikum. Er det for tidlig nå? Anonymkode: 842a3...484
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Avhenger av hva du sår, hvor du bor, hva du skal plante dem ut til, og hvilke fasiliteter du har inne Hvis du har ekstra lys og plass til dem kan du sikkert så dem nå. Anonymkode: 14d76...42f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 Kommer an på hvor du bor. Her hos meg i nord skal vi begynne å så blomster til helga. Chili, paprika, agurk og tomat sådde vi for noen uker siden. Men vi har drivhus, og flytter alt ut dit i slutten av april for å prikle osv (oppvarmet). Du bør ha gode kopper pluss brett, og såjord (ikke plantejord). Og du bør kjøpe plantelys. Europris har billige. Nåår plantene har spiret godt i stuetemperatur, bør du flytte dem til et litt kjøligere rom. Fortsatt med plantelys over. Da unngår du å få tynne, spinkle planter. Anonymkode: 80071...458 1
Mt3 Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Søk opp Nelson garden, det er ett firma som selger frø. Der kan du søke opp de sortene du ønsker å så, og få info om fremgangsmåte. Både Mynte og Basilikum kan du så (forkultivere) nå i mars.
newman01 Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Sinkbrett fra Plantasjen, såjord og et vekstlys fra IKEA (125kr) så er du igang. Jeg sådde tomat, oregano, basilikum, lavendel og litt andre planter forrige helg, i sånne små tørre jordputer som vokser når man tilsetter vann. Spirer som bare det. Mars er en fin måned for såing innendørs Når de er store nok plantes de om i større bøtter. Når det er passe varmt ute flyttes de ut.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Avhenger av hva du sår, hvor du bor, hva du skal plante dem ut til, og hvilke fasiliteter du har inne Hvis du har ekstra lys og plass til dem kan du sikkert så dem nå. Anonymkode: 14d76...42f Ekstra lys? Som i lamper, eller et ekstra lyst sted? Skal så mynte og basilikum, bor i Oslo. ts Anonymkode: 842a3...484
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 30 minutter siden, newman01 skrev: Sinkbrett fra Plantasjen, såjord og et vekstlys fra IKEA (125kr) så er du igang. Jeg sådde tomat, oregano, basilikum, lavendel og litt andre planter forrige helg, i sånne små tørre jordputer som vokser når man tilsetter vann. Spirer som bare det. Mars er en fin måned for såing innendørs Når de er store nok plantes de om i større bøtter. Når det er passe varmt ute flyttes de ut. Har du link? Jeg fonner bare en pære på Ikea. https://www.ikea.com/no/no/p/vaexer-led-vekstlys-par30-e27-60317483/ ts Anonymkode: 842a3...484
newman01 Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 (endret) Ja, vekstlys. De fra IKEA fungerer greit, og er ganske billige. Så kjøper du en 3,5meter ledning med E27-sokkel på ClasOhlson til 49kr. Så har du et billig vekstlys som er rimelig fleksibelt. Kan tenkes de har E27-sokkel med ledning på IKEA også Endret 5. mars 2020 av newman01
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 12 minutter siden, newman01 skrev: Ja, vekstlys. De fra IKEA fungerer greit, og er ganske billige. Så kjøper du en 3,5meter ledning med E27-sokkel på ClasOhlson til 49kr. Så har du et billig vekstlys som er rimelig fleksibelt. Kan tenkes de har E27-sokkel med ledning på IKEA også Ok, hvordan henger du det opp da? Trenger man ikke et stativ? ts Anonymkode: 842a3...484
newman01 Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 Henge strømkabel m/ festekrok i krok i vinduskarmen, så henger lyset ned mot plantene som står i vinduskarmen...
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, hvordan henger du det opp da? Trenger man ikke et stativ? ts Anonymkode: 842a3...484 Sett i en vanlig lampe, skrue i vinduskarmen, knytt i gardinstang, mange muligheter. Foreslår at du Googler litt. Mange løsninger Anonymkode: 14d76...42f
Fydda Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Jeg sådde chili, selleri og paprika i midten av februar. De står i vindusposten på kjøkkenet (uten plantelys) og spirer og gror som bare det. Snaaart store nok til å plantes om. 😄
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 2 timer siden, Fydda skrev: Jeg sådde chili, selleri og paprika i midten av februar. De står i vindusposten på kjøkkenet (uten plantelys) og spirer og gror som bare det. Snaaart store nok til å plantes om. 😄 Sikkert dumt spørsmål, men chilli? Kan set vokse i Norge? ts Anonymkode: 842a3...484
Fydda Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert dumt spørsmål, men chilli? Kan set vokse i Norge? ts Anonymkode: 842a3...484 Absolutt! Flere i familien har hatt godt hell med det, både i pallekarm i en bakgård på Tøyen og i potte på en balkong i Bergen. Nå tester vi Østfold-chili og satser på minst like godt resultat.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 Jeg må få tak i jord snart....kan jorden på Kiwi brukes eller må man på spesialbutikk? Anonymkode: e7472...623
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #16 Skrevet 8. mars 2020 Chili kan man få til i Norge, HVIS man har forholdene til det. Det er nok også for sent å så frø, men du får kjøpt planter på magen hagesenter. Jorden på Kiwi kan brukes. Du må bare gjødsle etterhvert. Anbefaler at du googler det du lurer på. Feks bloggen til Gardenliving eller Det Grønne Skafferi har svar på alt du lurer på. Anonymkode: 14d76...42f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #17 Skrevet 8. mars 2020 13 timer siden, Fydda skrev: Absolutt! Flere i familien har hatt godt hell med det, både i pallekarm i en bakgård på Tøyen og i potte på en balkong i Bergen. Nå tester vi Østfold-chili og satser på minst like godt resultat. Hmmm.... har liksom alltid gått ut i fra at det var en eksotisk plante på linje med banan liksom, «dit pepperen gror» er liksom langt unns🤣 jaja, da lærte jeg noe nytt😊 ts Anonymkode: 842a3...484 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå