Gå til innhold

Hva gjør man med en «syk» 2,5 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta er i karantene fra barnehagen, etter oppkast, men er ikke syk, frisk og rask med god allmentilstand. Er det innafor å dra på en lekeplass? Å være inne en hel dag virker uutholdelig. 

andre forslag der vi ikke smitter noen? 

Anonymkode: 42cce...637

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det vært innafor å dra på en lekeplass, har ikke sett et eneste annet barn på lekeplass siden vi flyttet hit... De fleste barn er jo uansett i bhg/skole på denne tiden av dagen, så lenge dere holder dere unna andre barn om de dukker opp ser jeg ikke problemet. 

Her går det i klossebygging, tegning, leking med de 16482 lekene, Netflix... 

Anonymkode: f4885...f7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bra du holder deg hjemme med barnet, veldig frustrerende å jobbe i barnehage der mange foreldre driter i denne regelen og det blir en evig rundgang med oppkast/diaré 

Anonymkode: e8121...dea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det vært innafor å dra på en lekeplass, har ikke sett et eneste annet barn på lekeplass siden vi flyttet hit... De fleste barn er jo uansett i bhg/skole på denne tiden av dagen, så lenge dere holder dere unna andre barn om de dukker opp ser jeg ikke problemet. 

Her går det i klossebygging, tegning, leking med de 16482 lekene, Netflix... 

Anonymkode: f4885...f7a

Problemet er at hun blir spinnvill av å ikke være ute. Men da satser vi på lekeplass, er jo ikke noen unger der på denne tiden uansett. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hun blir spinnvill av å ikke være ute. Men da satser vi på lekeplass, er jo ikke noen unger der på denne tiden uansett. 

ts

Tenker at dersom formen hennes tillater det, så burde det jo bare være godt for henne. Har selv en på 2,5 som ELSKER å være ute, sykdom pleier å tære på tålmodigheten hans 😂

I hverdagen er jo de fleste i bhg/skole - og lekeplassene her omkring blir vel omtrent ikke benyttet i hverdagen - bare helgene.

Anonymkode: 5b141...195

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon selv. Gutten på 2,5 er hjemme på fjerde dagen sammen med meg og baby på 3 mnd. I dag er allmenntilstanden god, men han har karantenedag pga feber i går kveld. Jeg holder på å gå på veggen!

Han er lei alt av interesse på NRK super etter de foregående dagene, lei bøkene og lekene sine og egentlig for frisk til å være inne hele dagen. Jeg vurderer også lekeplassen, men siden han er forkjølet tør jeg ikke å sjanse på at det blusser opp igjen. Så langt i dag har vi vasket klær, spilt på Fantorangen-appen, bakt brownies, lagt puslespill og lekt med en gammel ballong jeg fant i kjøkkenskuffen🤪 Nå sover han og jeg vurderer å putte ham i badekaret når han våkner. Der kan han heldigvis sitte og leke ganske lenge mens jeg duller med baby på badegulvet.

Anonymkode: 97088...a99

AnonymBruker
Skrevet

Å ta med på lekeplass betyr jo å smitte andre barn der eller de som kommer etter henne. Det er bare tragisk at folk i det hele tatt tar ut ungene på offentlig sted. Karantene er karantene. Er ikke rart den dritten sprer seg og vi aldri får bukt med det da. Har du ikke en hage å være i? Eller Finn på noe gøy inne. 

Anonymkode: ee47f...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Viruset overlever på glatte flater i dagesvis. Selv om det ikke er unger der nå så kan de komme senere i dag eller i morgen og dermed dra smitten i hus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta med på lekeplass betyr jo å smitte andre barn der eller de som kommer etter henne. Det er bare tragisk at folk i det hele tatt tar ut ungene på offentlig sted. Karantene er karantene. Er ikke rart den dritten sprer seg og vi aldri får bukt med det da. Har du ikke en hage å være i? Eller Finn på noe gøy inne. 

Så alle voksne burde holde seg inne også dersom de er forkjølet eller har hatt diaré eller kastet opp dagen før da eller? Bare et spm.. 

Anonymkode: 1d105...4bd

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Vi går alltid ut om allmennformen tillater det, men skyr unna lekeplasser med andre barn. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle voksne burde holde seg inne også dersom de er forkjølet eller har hatt diaré eller kastet opp dagen før da eller? Bare et spm.. 

Diare og oppkast ja! Det er da ingen som vil ha det. Det er mange som har fobi mot det og veldig mange som kan bli alvorlig syke av det. Blant annet de med diabetes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom dere ut på tur. 

Men du kan jo vurdere skogen el fremfor en lekeplass? Siden bakteriene kan overleve ei stund (med mindre du bor en plass som fikk vinter i år), og unger har en tendens til å putte alt i munnen?

Anonymkode: 54cec...7ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er mor og vet ikke hvordan du skal omgå barnet ditt?

Anonymkode: 5e8ee...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mor og vet ikke hvordan du skal omgå barnet ditt?

Anonymkode: 5e8ee...e17

🤣🤣🤣

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom dere ut på tur. 

Men du kan jo vurdere skogen el fremfor en lekeplass? Siden bakteriene kan overleve ei stund (med mindre du bor en plass som fikk vinter i år), og unger har en tendens til å putte alt i munnen?

Anonymkode: 54cec...7ce

Hun putter ikke lekeplassen i munnen altså.  Jeg er høygravid så å gå er ganske utelukket med bekkenet mitt. Selvfølgelig skal dette skje når mannen er bortreist, ellers kunne han ha hatt henne. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt!

Anonymkode: a60c8...308

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt!

Anonymkode: a60c8...308

Da skulle man hatt mange sykedager gitt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/5/2020 at 8:51 AM, AnonymBruker said:

Jenta er i karantene fra barnehagen, etter oppkast, men er ikke syk, frisk og rask med god allmentilstand. Er det innafor å dra på en lekeplass? Å være inne en hel dag virker uutholdelig. 

andre forslag der vi ikke smitter noen? 

Ut er ok, men lekeplass... nei, ta den ene dagen utenfor huset eller noe, frem til etter 48 timer. Jeg vil ikke at ungene mine skal få noro av å gå på lekeplassen. Det sitter på alt av håndtak, kanter, sklier etc en god stund. Så spar andre for dette og hold ut den kjipe karantene tiden. Vet det er DRITT! Brakkesyke unger er det verste. Men om alle hadde klart å overholde isolasjonen i 48 timer etter symptomer hadde det trolig gått mye mindre omgangssyke. Alle må bidra selv om det er kjedelig. 

Finnes mye gøy inne da, må bare slå på stortromma. Vannlek i dusjen, ei bøtte vann og ofre litt såpe og en varmetsvannstank. Finne vann og konditorfarger og leke med fargene...bak noe... La barnet helle og rote. Må finne på det ekstra på slike dager. Vi har en innendørs sandkasse med kinetisk sand på lur for slike dager. Pluss vannlek. Så blir ungen ekstra rene også, det skader ikke etter noe slikt.  Og en tur utenfor huset med bøtte i snøen, eller på sparesykkel eller et eller annet. Må ikke på lekeplass...

Anonymkode: 742f0...a70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...