Gå til innhold

Kan man bruke jord fra hagen til såing/dyrking av spiselige vekster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt en plantekasse. Skal dyrke ut krydderurter når frosten er vekk. Men hvilken jord bør jeg ha? Har tilgang på gratis jord. Kan man blande med såjord? Må må  ha lecakuler i bunnen?

Anonymkode: eece4...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fylle plantekasse med vanlig jord og ha et topplag med såjord så frøene får en enklere start på livet. Lecakuler er ikke nødvendig så lenge vann kan dreneres. 

Dersom du skal bruke lecakuler anbefaler jeg å legge en fiberduk over lecakulene. Da blir ikke jorden vasket bort over tid, og dersom du engang skal bytte ut jorden sitter ikke lecakulene fast i jorden 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jord fra hagen kan inneholde masse ugressfrø som fort kan utkonkurrere de sarte krydderurtene dine..Kjøp såjord i stedet så er du sikret. Du bør så i små såbrett først, og flytte spirene (med jordpluggen) over til plantekassen din når spirene har fått en del blad.

Lecakuler vil jeg absolutt anbefale, i plantekassen. Da blir ikke røttene stående direkte i søkkvåt jord og råtner. Såbrettet trenger ikke lecakuler.

Anonymkode: aae48...8c0

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, newman01 skrev:

Kan fylle plantekasse med vanlig jord og ha et topplag med såjord så frøene får en enklere start på livet. Lecakuler er ikke nødvendig så lenge vann kan dreneres. 

Dersom du skal bruke lecakuler anbefaler jeg å legge en fiberduk over lecakulene. Da blir ikke jorden vasket bort over tid, og dersom du engang skal bytte ut jorden sitter ikke lecakulene fast i jorden 

Om ikke kassen er altfor stor kan man også bruke tynne strømpebukser som det er blitt rakning på i stedet for fiberduk :)

• Liker 1
Skrevet

Såjord er veldig næringsfattig jord (det er forresten mest torv). Hender jeg bruker det når jeg starte frø, men bare et tynt lag. Maks 5mm. Leca er et poeng å ha nederst om kassen står i en skål eller kar eller har hull som er litt over bunnen - altså om vann vil legge seg permanent nederst i kassen. Ellers er det ikke noe vits. Man kan også bruke leca for å gjøre jord mer porøs og luftig (feks tung leirjord), ved å blande inn leca, men sand kan også gjøre nytten. 

Kan godt blande inn litt kugjødselkompost (fra pose) med jord fra hagen i jorden. Om jeg har store kasser ute pleier jeg å lage jord av kompost, blader og rusk, jord, kugjødselkompost.

De få gangene jeg bruker lecakuler i bunn har jeg noe over som nevnt i tidligere innlegg og på høsten bruker jeg et rensebrett for bær for raskt å rense dem når jeg tar ut jorden. Jeg gjenbruker slike kuler da jeg ellers ser for meg at hagen ellers tilslutt ville bestått av lecakuler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2020 den 6.28, skrue skrev:

Såjord er veldig næringsfattig jord (det er forresten mest torv). Hender jeg bruker det når jeg starte frø, men bare et tynt lag. Maks 5mm. Leca er et poeng å ha nederst om kassen står i en skål eller kar eller har hull som er litt over bunnen - altså om vann vil legge seg permanent nederst i kassen. Ellers er det ikke noe vits. Man kan også bruke leca for å gjøre jord mer porøs og luftig (feks tung leirjord), ved å blande inn leca, men sand kan også gjøre nytten. 

Kan godt blande inn litt kugjødselkompost (fra pose) med jord fra hagen i jorden. Om jeg har store kasser ute pleier jeg å lage jord av kompost, blader og rusk, jord, kugjødselkompost.

De få gangene jeg bruker lecakuler i bunn har jeg noe over som nevnt i tidligere innlegg og på høsten bruker jeg et rensebrett for bær for raskt å rense dem når jeg tar ut jorden. Jeg gjenbruker slike kuler da jeg ellers ser for meg at hagen ellers tilslutt ville bestått av lecakuler.

Godt tips! Et slikt rensebrett skal jeg jammen kjøpe meg neste gang jeg kommer over det. Jeg har aldri funnet noen praktisk måte å gjøre det på, men rensebrett må være midt i blinken.

Gjenbruk av lecakuler er bra for hagen, bra for miljøet og bra for lommeboka. :) 

Anonymkode: 208bf...d5e

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Godt tips! Et slikt rensebrett skal jeg jammen kjøpe meg neste gang jeg kommer over det. Jeg har aldri funnet noen praktisk måte å gjøre det på, men rensebrett må være midt i blinken.

Gjenbruk av lecakuler er bra for hagen, bra for miljøet og bra for lommeboka. :) 

Anonymkode: 208bf...d5e

Finner det bla hos Clas Ohlson hver sesong. Det kan være lurt å tørke den jorden som har kulene i seg litt først. Da går det lettest å skille dem. Bare å prøve seg litt fram.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2020 den 6.28, skrue skrev:

Ser noen andre her i tråden har nevnt strømpebukser ;) Fyll strømpebuksene med lecakuler, og vips så er det enkelt å skille dem fra jorda :)

Anonymkode: a8acc...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...