AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Hei. Jeg har dessverre kommet i en utfordrende situasjon. Situasjonen er som følger: jeg har en kronisk sykdom som krever litt tilpasninger, noe arbeidsgiveren har vært flink med, og som fungerer bra for meg i min arbeidshverdag. Men så har jeg en mellomleder som fungerer som min nærmeste leder i hverdagen, og det er åpenbart, ikke bare for meg, men for alle, at hun ikke liker meg. Tilbakemeldingene jeg har fått fra kolleger er at hun har kommet med svært nedsettende kommentarer om meg, som går på min person. Ved et tilfelle så reagerte en kollega av meg på en situasjon der min mellomleder gjorde narr av meg og hånlo av meg fordi jeg stresset. Det er åpenbart at hun ser meg gjennom et negativt filter. Hun har også bedt to av kolleger om å rapportere om ting jeg gjør, noe som fører til at jeg blir fulgt veldig godt med og i praksis ikke får noen arbeidsro. Det er åpenbart at det ikke ligger gode intensjoner bak. Nå opplever jeg en forverring i min kroniske sykdom, som ifølge min lege er direkte relatert til utfordringene med mellomleder. Vi hadde en situasjon der vi hadde møte, og mellomlederen var tilstede. Jeg opplevde at dette var en belastning at mellomlederen var tilstede ettersom det har vært gjentatte negative hendelser med henne, som nylig der hun skrek til meg på en uprofesjonell måte og som gjorde at flere reagerte på det. Jeg sa i fra til den tillitsvalgte at det var vanskelig for meg å gjennomføre med mellomlederen tilstede og forklarte hvorfor, den tillitsvalgte var enig i at det ikke var mulig å gjennomføre møtet med mellomlederen tilstede, og sa i fra at det var ønskelig at mellomlederen ikke var tilstede. Nå opplever jeg en forverring i arbeidsmiljøet og arbeidshverdagen på grunn av det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg må understreke at jeg tidligere har tatt opp problemene med mellomleder før, hvor ting ble bedre før det igjen ble en forverring, Tre ganger er dette blitt tatt opp. Hver gang har det blitt bedre en stund for så å gå tilbake til det samme gamle. Noen som har tilsvarende erfaringer som evt kan gi meg råd? Eller rett og slett bare fortelle om sin opplevelse, så jeg ikke føler meg alene om å ha dette problemet på fanget 😕 Anonymkode: 55c94...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Huff. Siden du har tatt det opp før og ingenting bedret seg, så har du egentlig nå bare to valg, enten må du finne en annen jobb eller så må du ta kampen helt ut, det virker ikke som om det er rom for noen mellomting her lenger. Hva som er best å gjøre er opp til hver enkelt å vurdere. Hvor godt liker man jobben? Ser man for seg å ha den lenge? Hvis svaret er sånn halvveis, så kan det være lurt å vurdere å finne en annen jobb siden det å ellers måtte ta en konflikt helt ut kan koste en del. Tar du kampen må du være forberedt på det meste. Først allierer du deg med tillitsvalgt og spør om tilgang til jussressurser for å anlegge sak om trakassering. Deretter kjører du en periode med bevisinnsamling. Du kan f. eks. bruke lydopptaker i møter/samtaler med mellomleder, noe som er fullt lovlig når du er med i samtalen selv. Det er viktig å dokumentere så mye som mulig slik at du får en best mulig sak. Jeg ville startet med bevisinnsamling også selv om tillitsvalgt ikke ville vurdert saken alvorlig nok. Selv om man kanskje ikke ønsker å ta en rettssak er det mye verdi i å samle opp andres dårlige oppførsel på en måte som enkelt kan fremlegges ledelsen i etterkant. Det kan du bruke for å legge press på henne og for å true henne til å la deg være. Jobb også med å hevde deg selv i større grad. Etter lang erfaring i livet er erfaringen dessverre slik at man ofte blir behandlet slik man lar andre behandle seg. Vi mennesker er egentlig brutale vesener, mange ganger i livet så dreier det seg om å spise eller bli spist av andre. Da må man øve seg på å være den som spiser og ikke offeret. Du skal ikke ha dårlig samvittighet på å tråkke henne ned selv om det er nødvendig. Svar med samme mynt, og mobb henne når dere er på tomannshånd. Behandle henne grusomt og uten medlidenhet. Anonymkode: 66eee...539 4
Nyttig Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 (endret) Har man en liten skade/defekt som menneske er arbeidslivet håpløst. Endret 5. mars 2020 av Nyttig 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Ta et møte med leder, mellomleder, verneombud tillitsvalgt og det selv. Det er viktig at øverste leder får med seg hva som skjer. Si at du har tatt opp problemet med mellomleder gjentatte ganger, at det ikke er noen forbedring, og at du derfor nå tar det høyere opp. Anonymkode: 211de...693 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Folk som har tatt på seg lederansvar bør revurdere sin egnethet hvis de knekker sammen av ansatte som må ha tilrettelegging. Det hjelper ikke at det er vanskelig for dem all den tid tilrettelegging er hjemlet i AML. Oppførselen hennes er IKKE grei og ligner forsøk på utfrysning/press på deg for å si opp. Har du en fungerende tillitsvalgt du kan drøfte med? Anonymkode: ce8c9...4e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå