AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Jeg tar opp fag jeg mangler og har søkt meg høyere utdanning til høsten. For å få karakter 6 så må man ha 98% riktig i følge vår lærer... noe jeg mener er ekstremt høyt, Er dette kravet like høyt på høyskole? Tenker på karakter A? Anonymkode: 96039...0be
Gjest Fjeud Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar opp fag jeg mangler og har søkt meg høyere utdanning til høsten. For å få karakter 6 så må man ha 98% riktig i følge vår lærer... noe jeg mener er ekstremt høyt, Er dette kravet like høyt på høyskole? Tenker på karakter A? Anonymkode: 96039...0be Varierer fra fag til fag, vanligvis ligger Aen på mellom 80%-90%. Den henger litt høyere på VGS fordi det du skal kunne i utgangspunktet skal være mer grunnleggende.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 14 minutter siden, Fjeud skrev: Varierer fra fag til fag, vanligvis ligger Aen på mellom 80%-90%. Den henger litt høyere på VGS fordi det du skal kunne i utgangspunktet skal være mer grunnleggende. 88-90% er nok mer vanlig. Med 80% er man nærmere en C enn en A. 98% riktig er ikke den nedre grensen for A. Men i tillegg skal det gjøres en helhetsvurdering. Kriteriene for de ulike karakterene er kvalitative, ikke kvantitative. Anonymkode: c293e...744 4
Gjest Fjeud Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 88-90% er nok mer vanlig. Med 80% er man nærmere en C enn en A. 98% riktig er ikke den nedre grensen for A. Men i tillegg skal det gjøres en helhetsvurdering. Kriteriene for de ulike karakterene er kvalitative, ikke kvantitative. Anonymkode: c293e...744 Jeg har selv hatt flere eksamener de siste årene hvor Aen har vært på 80% og 85%. Som sagt avhenger det av faget. Om eksamen er ekstremt lett kan 98% være grensen for A, feks. om karakterfordelingen er normalfordelt. Hva med å ikke uttale deg om du ikke vet hva du snakker om?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Ts her, det var jo veldig betryggende. Ligger mellom 5 og 6 nå. Så om jeg holder dette tempoet på universitetet så vil det kanskje være mulig å få en A. Anonymkode: 96039...0be
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Hvilke fag studerer/skal du studere? Om du sturderer matte/realfag så vet jeg ikke hvordan det fungerer. Men studerer du samfunnsfag eller andre ikke-matterelaterte fag så kan det umulig stemme! Jeg har studert sammfunsrelaterte fag i 5 år og fått mange Aer. Jeg kan da umulig tro jeg har hatt 98% riktig - jeg vet ikke hvordan de skulle telt seg opp til det en gang. Som en bruker sier ovenfor, så er det ganske kvalitativt. Nå tar jeg forøvrig en master i utlandet og her har vi prosentsystem. 70-100% er A. 100% tror jeg omtrent er umulig å få. Det høyeste jeg har fått et 90%. Da har de en liste over kriterier for oppgaven, og gir deg karakter innenfor alle de kategoriene. Så legger de prosentene sammen. Anonymkode: ab318...c56
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her, det var jo veldig betryggende. Ligger mellom 5 og 6 nå. Så om jeg holder dette tempoet på universitetet så vil det kanskje være mulig å få en A. Anonymkode: 96039...0be Om det er til noe motivasjon, så gikk jeg ut fra vgs med 3,8 i snitt. 3 år senere gikk jeg ut av universitetet med en sterk B i snitt. Nå tar jeg master og har foreløpig tilsvarende A i snitt. For meg personlig, så fungerer universitetsopplegget bedre enn skoleopplegget. Dessuten studerer man mest sannsynlig noe man faktisk er interessert i, i motsetning til mye av det man må lese på vgs. Jeg vet om folk der det omvendte har skjedd - de gikk ut med en 6 fra vgs men endte opp med å såvidt klare seg gjennom studiet. I de tilfellene vet jeg vedkommende har undervurdert studiene og overvurdert seg selv. Det høres ut som du har en god instilling, så du klarer nok helt fint å få gode karakterer! Anonymkode: ab318...c56
Gjest Fjeud Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, det var jo veldig betryggende. Ligger mellom 5 og 6 nå. Så om jeg holder dette tempoet på universitetet så vil det kanskje være mulig å få en A. Anonymkode: 96039...0be Potensielt. Det avhenger helt av hva du skal studere, evnene dine og innsatsen din. Det finnes flere som kommer inn på ingerniørlinjene på NTNU som går ut med D/C i snitt, selv om de hadde nærmere 6 i snitt for å kunne komme inn på studiet, ettersom det er krevende studier.
Jaybird Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 (endret) 58 minutter siden, Fjeud said: Om eksamen er ekstremt lett kan 98% være grensen for A, feks. om karakterfordelingen er normalfordelt. Et viktig poeng - normalfordeling blir brukt en god del, og det er dermed ofte ikke prosentandelen riktige svar som er avgjørende, i stedet blir det hvordan alle som tar samme eksamen som deg presterer som fastslår karakteren. "For å få en A hos meg, skal studenten lære meg noe" sa en av mine tidligere professorer. Andre er mye enklere å forholde seg til, og har faste prosentsatser på forhånd som de viser og det blir enklere å vite hva som skal til for å få A-en. Flere sier at prosentandelen korrekt for å få A kan de ikke svare på før de retter og ser hvordan det går med alle som tar eksamen (les normalfordeling eller lignende). A-en kan henge høyt på noen eksamener, mens den kan være enklere å oppnå i andre fag. Endret 5. mars 2020 av Jaybird 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 7 timer siden, Fjeud skrev: Jeg har selv hatt flere eksamener de siste årene hvor Aen har vært på 80% og 85%. Som sagt avhenger det av faget. Om eksamen er ekstremt lett kan 98% være grensen for A, feks. om karakterfordelingen er normalfordelt. Hva med å ikke uttale deg om du ikke vet hva du snakker om? Jeg jobber på et universitet... 🙄 Men jeg er enig hvis premisset er at karakterfordelingen skal være normalfordelt. Men det skal egentlig være et ganske stort antall studenter som tar eksamen før det rimelig å basere seg på at karakterfordelingen skal være normalfordelt. Man skal ikke forvente at 30-40 studenter er normalfordelt. Anonymkode: c293e...744
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 Min erfaring: Realfag/tekniske fag: ca 90-92% for A Økonomifag: 80-85% A Når det er sagt, så nytter det ikke å bare se på antall prosent. Det som spiller en minst like stor rolle er hvor vanskelig det er å få poengene. Som det nevnes lenger oppe i tråden er det vanlig med 70% for A i utlandet. Men disse 70%'ene er da mer krevende å oppnå enn 70% i Norge, men ikke like vanskelig som 90% i Norge, om det gir mening for deg. Anonymkode: d073c...463
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke forvente at 30-40 studenter er normalfordelt. Å jo da. 30-40 er mer enn nok. 3-4 derimot, det er en annen story. Anonymkode: d073c...463 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 9 timer siden, Fjeud skrev: Jeg har selv hatt flere eksamener de siste årene hvor Aen har vært på 80% og 85%. Som sagt avhenger det av faget. Om eksamen er ekstremt lett kan 98% være grensen for A, feks. om karakterfordelingen er normalfordelt. Hva med å ikke uttale deg om du ikke vet hva du snakker om? Og hvor er dette? I USA eller UK der absolutt alle får A siden det bare er å kjøpe seg "utdanning" i disse landene? På NTNU er 80 % en svak B. Anonymkode: 04a8c...357
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Skrevet 5. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring: Realfag/tekniske fag: ca 90-92% for A Økonomifag: 80-85% A Når det er sagt, så nytter det ikke å bare se på antall prosent. Det som spiller en minst like stor rolle er hvor vanskelig det er å få poengene. Som det nevnes lenger oppe i tråden er det vanlig med 70% for A i utlandet. Men disse 70%'ene er da mer krevende å oppnå enn 70% i Norge, men ikke like vanskelig som 90% i Norge, om det gir mening for deg. Anonymkode: d073c...463 Ja, i UK og USA får man A for 70 %, mens på NTNU er dette en svak C. Ganske tragisk at noen bare kan kjøpe seg gode karakterer ved å betale høye skolepenger. Det er jo en grunn til at private universiteter gir bedre karakterer enn offentlige, nettopp fordi det skal være en fordel å betale seg til utdannelsen fremfor å faktisk fortjene den. Anonymkode: 04a8c...357
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Skrevet 6. mars 2020 En 5-er tilsvarer C. 6 = B. A er bedre enn 6er. Anonymkode: 33dc4...05c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 Det er ikke korrekt at 70% tilsvarer en A i USA. Da jeg studerte i USA måtte jeg ha 90%+ for å få A. Riktignok ble man vurdert gjennom hele semesteret, så eksamen teller ikke like mye. Anonymkode: 35cfb...7f8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke korrekt at 70% tilsvarer en A i USA. Da jeg studerte i USA måtte jeg ha 90%+ for å få A. Riktignok ble man vurdert gjennom hele semesteret, så eksamen teller ikke like mye. Anonymkode: 35cfb...7f8 Dette gjelder UK. Ser ikke ut til at ab357 forstår at selv om det står 70% så betyr det 70% korrekt. 70% er A, og en A er en A liksom. 70% i USA er vel C tror jeg, så en 70% i UK og USA er ikke det samme. I UK er vel C rundt 55-59%? Anonymkode: ee7fa...fbb
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2020 #18 Skrevet 8. mars 2020 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå