Gå til innhold

Hvorfor drikker så mange damer vin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 47 som opp gjennom livet har drukket en del alkohol i festlige lag. Jeg studerte i mange år og levde studentlivet, og både jeg og de fleste rundt meg drakk for det meste øl, litt sprit/drinker og litt vin. De siste 10 årene er det nesten bare vindrikking blant damer, jeg er en av få damer som drikker forskjellige typer øl og litt drinker. Er dette en ny trend eller er det fordi det er færre kalorier i vin? Har også oppdaget at det gjerne er litt relatert til hvilken type du er og miljø man omgås. 🤔 Noen innspill? 

Anonymkode: 1b487...c97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liker veldig godt både øl og vin og skulke gjerne valgt øl oftere. Dessverre er det sånn at jo eldre jeg blir, jo dårligere blir forbrenningen, og jeg er ikke så flink til å trene som jeg burde ha vært. Derfor velger jeg det med minst kalorier - vin - litt oftere nå

Anonymkode: 2137a...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Liker veldig godt både øl og vin og skulke gjerne valgt øl oftere. Dessverre er det sånn at jo eldre jeg blir, jo dårligere blir forbrenningen, og jeg er ikke så flink til å trene som jeg burde ha vært. Derfor velger jeg det med minst kalorier - vin - litt oftere nå

Anonymkode: 2137a...7c3

Det finnes jo light utgaver av mange forskjellige typer øl nå... 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri likt den bitre/beske smaken av øl. 

Anonymkode: 6b685...d4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke smaken av øl, eller at den får meg til å føle meg så utrolig mett. Unngår cider av samme grunn. Kalorier har jeg aldri brydd meg om. Foretrekker rødvin eller gin på smak.

Anonymkode: 6f2ef...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det alltid har vært slik. Jeg drikker gjerne øl, men ser at få kvinner gjør det. Da jeg var på bryggerikurs lærte jeg at kvinner er mer sensible for bitterstoffer enn menn, derfor blir øl ofte for bittert. Vet ikke om det som er grunnen.

Anonymkode: 339e7...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i øl. Kan synes det er godt med lyst kaldt øl en varm sommerdag, eller et mørkt øl til enkelte matretter. Ellers blir jeg også veldig mett av øl. Jeg drikker ofte vin i ulike varianter og er også veldig glad i drinker. Når jeg først drikker alkohol tenker jeg aldri på kaloriinnhold.

Anonymkode: 779f0...f4a

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er godt 😄 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns øl er godt, men jeg velger vin allikevel.

En av grunnene er at jeg blir så mett og stinn av øl. Vin er mer kosedrikke enn øl, og jeg liker å kose meg. Øl blir fort tamt og smaker vondt når det blir tamt om jeg skal kose meg på samme måte som jeg gjør med vin. 

Og så syns jeg vin smaker kjempegodt. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes øl smaker helt greit, er sjelden jeg har lyst på øl egentlig. Rødvin er veldig godt derimot :) 

For min del er det vel mest smaken som gjør at jeg ikke drikker så mye øl, etterfulgt av at jeg blir så ekkel i magen av det. Føler det skummer oppover halsen når jeg drukket øl. 

Anonymkode: 84a81...39e

AnonymBruker
Skrevet

Liker både øl og vin, men foretrekker vin. Øl er godt på en varm sommerdag og til enkelt type mat. Men smaksmessig syntes jeg vin er mye bedre! Søte drinker er jeg ikke glad i. 

Anonymkode: 9a50d...112

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 47 som opp gjennom livet har drukket en del alkohol i festlige lag. Jeg studerte i mange år og levde studentlivet, og både jeg og de fleste rundt meg drakk for det meste øl, litt sprit/drinker og litt vin. De siste 10 årene er det nesten bare vindrikking blant damer, jeg er en av få damer som drikker forskjellige typer øl og litt drinker. Er dette en ny trend eller er det fordi det er færre kalorier i vin? Har også oppdaget at det gjerne er litt relatert til hvilken type du er og miljø man omgås. 🤔 Noen innspill? 

Sosiale normer. Godkjent tradisjon. Og forskjellige typer miljøer ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker ofte øl, og kan sitte med en halvliter mens venninner har vinglass eller en drink. Er klar over at jeg stikker meg nesten ut litt, for ser man bortover de andre bordene, er det stort sett vinglass damene har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker både øl og vin, men øl er billigere ute. Hvis det ikke er til mat, men man bare skal ta et glass, så varer ølen mye lenger enn vinen, til litt lavere pris.

1,5 dl vin koster jo 120-140 kr.

Anonymkode: 3bb29...234

Skrevet

Jeg er mer glad i øl en vin, og drikker mye øl hjemme.,men øl gjør at jeg må tisse mye og ofte, og jeg velger derfor vin ute eller i sosiale lag. Å

Skrevet

Fordi jeg blir mett av øl i tillegg til å fly på do hver halvtime.  En annen årsak er kaloriene. 33 cl øl inneholder ca dobbelt så mange kalorier som et glass tørr hvitvin. 

AnonymBruker
Skrevet

Opplever ikke det her jeg bor. Jeg ser at det oftest går øl til kvinner som menn. Jobber i bar og har vært ute en del tidligere, og de fleste velger øl. Er nok forskjellig fra sted til sted regner jeg med! :) 

Anonymkode: c6d2a...548

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vin er bedre, rett og slett. Hvit, rød, rose, bobler ja takk. 😊

Blir mett og fyllesyk av øl, drikker maks to og da gjerne i solen en sommerdag. 

Og så er det jo litt lite stilig å drikke øl til en bedre middag, uansett kjønn. 

Anonymkode: a6610...cf9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame og foretrekker øl, men jeg er ikke så glad i pils. Unngår butikkøl generelt. Kjøper kun øl på polet, feks dobbel IPA. Det smaker «mer» og har høyere alkoholprosent, så nøyer meg med tilsvarende mengder som man ville drukket av vin, feks 1-2 glass. 

Anonymkode: d1dd4...83a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det jo litt lite stilig å drikke øl til en bedre middag, uansett kjønn. 

Det kommer jo helt an på hva man lager til middag. Noen ganger passer det med øl, andre ganger passer det med vin

Anonymkode: e638e...f06

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...