AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Hei! Får besøk av en venninne på fredag, og tenkte jeg skulle servere ost/frukt/evt litt spekemat? Hva slags frukt er godt til, hvilke oster liker du best? Takk for svar på forhånd!:-) Anonymkode: 4525c...fab
FrankDrebin Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 Druer bør ha en fast plass på alle ostefat. 5
Camillapb Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Brie er alltid ett must! Ett par smøreoster du liker(gjerne noe med paprika og hvitløk), finnes sånn samlepakke med typ 5 forskjellige små oster - passe stor til 2 stk, graddost, valnøtter, honning, fiken, jordbær, paprika, div marmelader, eple, og kanskje noe spekeskinke? Nå skrev jeg bare ned typ standar produkter. Ostedisken på meny har stoort utvalg og folk som kan hjelpe med osten og tilbehøret
911 Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Husk også å ha et lite utvalg med kjeks til disse ostene, og selvsagt en flaske god rødvin om dere liker det. Av frukt bruker vi ofte å ha kiwi, druer, paprika, banan (jada, det er godt på ost), eple ++ Vi liker best disse smøreostene som kommer i små pakninger; krydder, pepper o.l. men det er smak og behag. Om du har en butikk med ferskvaredisk i nærheten får du sikkert hjelp til å velge ut noen gode oster. Går helt fint å bruke "vanlige" oster som graddeost, norvegia o.l. også.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 20 minutter siden, 911 skrev: Husk også å ha et lite utvalg med kjeks til disse ostene, og selvsagt en flaske god rødvin om dere liker det. Av frukt bruker vi ofte å ha kiwi, druer, paprika, banan (jada, det er godt på ost), eple ++ Vi liker best disse smøreostene som kommer i små pakninger; krydder, pepper o.l. men det er smak og behag. Om du har en butikk med ferskvaredisk i nærheten får du sikkert hjelp til å velge ut noen gode oster. Går helt fint å bruke "vanlige" oster som graddeost, norvegia o.l. også. Man bør strengt tatt ikke drikke rødvin til ost- og iallfall ikke om man har tenkt til å bruke frukt, bær eller andre søte matvarer som tilbehør. Søte smaker fungerer veldig dårlig sammen med rødvin, da bør man heller gå for en dessertvin, sherry, portvin e.l. Anonymkode: dd6c6...033 3
911 Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør strengt tatt ikke drikke rødvin til ost- og iallfall ikke om man har tenkt til å bruke frukt, bær eller andre søte matvarer som tilbehør. Søte smaker fungerer veldig dårlig sammen med rødvin, da bør man heller gå for en dessertvin, sherry, portvin e.l. Anonymkode: dd6c6...033 Takk for info. Vi skal prøve dette neste gang. Synes litt søt rødvin fungerer greit, men er åpen for alternativer 🙂
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 Syns det er gøy å finne noe i ostedisken på meny eller Coop mega. Solt om tips til oster som passer sammen. Det holder med 3, Max 4 oster til to. Jeg liker smaksrike oster som blåmuggost, upasteurisert brie, chaumes, osv. Det er veldig godt med nøttebrød el baguette til. Gjerne en god marmelade av fiken el solbær, druer, nøtter i honning o.l. Druer og pære smaker godt til ost. Litt serranoskinke, fennikelsalami eller annen spekepølse. Godt med salte mandler og oliven. Te er veldig godt til ost hvis du vil ha noe alkoholfritt. Ellers en hvitvin som kan renske opp fettet fra osten. Anonymkode: 4fc22...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør strengt tatt ikke drikke rødvin til ost- og iallfall ikke om man har tenkt til å bruke frukt, bær eller andre søte matvarer som tilbehør. Søte smaker fungerer veldig dårlig sammen med rødvin, da bør man heller gå for en dessertvin, sherry, portvin e.l. Anonymkode: dd6c6...033 Det er jo smak og behag. Her er noen tips https://www.vinmonopolet.no/medias/sys_master/root/h18/h91/8836345135134/Drikke-til-ost-brosjyre.pdf Ellers er jeg veldig glad i ost fra Tingvollost eller Eggen gardsysteri. Tenker 3 ulike oster på et ostefat til to. Gjerne en blåmuggost, hvitmuggost og en fastost. Tilbehør kan 2-3 ulike typer kjeks/ brød som rugkjeks, nøttebrød, saltkjeks, baguette. Ellers er det godt med honning (og gjerne ristet valnøtter i honning), 2-3 typer syltetøy/marmelade som chilimarmelade, fikenmarmelade og solbærsyltetøy. Frukt som druer, pære og kirsebær. Og gjerne litt spekemat og oliven. Anonymkode: cde44...616
Muskath Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 Jeg elsker Brie, så den må være med. Blå druer. Rød paprika, små kjeks, gjerne speltkjeks fra Jacobs. En blåskimmelost. Port Salut er nydelig.
Brunhilde Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 Jeg er en særing som er mest glad i alt annet enn Brie og Camembert. Jeg vil gjerne ha ridderost, Morbier og Emmentaler eller Gruyere. I tillegg kan jeg gjerne ha litt Kraftkar og en helt enkel pepperost. Fersk baguette og rugkjeks. Druer, paprika, stangselleri, pærer og gjerne en eller annen marmelade og litt usaltede nøtter er også godt ved siden av. Jeg foretrekker å drikke rødvin til ost (men jeg foretrekker rødvin til skalldyr også), så jeg er nok litt sær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå