AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #21 Skrevet 6. mars 2020 På 4.3.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev: Jeg tror som flere her sier, at kun om det er nødvendig, type situasjoner hvor barnet kan være i fare, skade seg selv eller andre, da er det greit. Men å bruke fysisk makt fordi barnet ikke hører, kan ofte være veldig nedverdigende, så regner med at de ansatte ofte har ganske klare regler på hva som er ok og ikke. Men én ting skal jeg love deg, hadde barnet mitt fortalt at hun fikk vondt fordi en eller annen hadde tatt for hardt i henne, hadde jeg konfrontert dem. Anonymkode: 9aa46...576 Et hypotetisk eks, hvis et barn løper skrikende rundt midt under samlingsstunden, skal det da ikke være lov å stoppe det med annet enn ord? Hva om barnet ikke hører på de voksne, må man da bare godta at barnet ødelegger samlingsstunden for alle de andre barna? Anonymkode: f28a2...96e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #22 Skrevet 6. mars 2020 Hvis det bare skal være lov å ta i en unge hvis de løper ut i en vei og utsetter seg for den type fare, så blir jeg bekymret for fremtiden til barna. Så en voksen skal ikke ta i et barn for å stoppe det hvis det slår seg vrang. Slår etter andre barn eller løper etter for å ta fra andre en leke når ungen er sinna. Ville ha akkurat den leken selv! Hvordan skal da barna forstå at ikke all oppførsel er ok når det ikke skal bli en reaksjon på negativ oppførsel. Så da er det forståelig at når ungene begynner på skolen og kaster stoler rundt i klasserommet, så er det ok oppførsel fra ungen. For det er heller ikke bra å ta ut unger fra timen pga dårlig oppførsel eller utagering. Bedre at den ene ungen får gjøre som den vil, enn at de andre i klassen gruer seg til å gå på skolen hver dag. Barn vokser og vil møte motgang som de ikke takler fordi de aldri har måttet ta konsekvenser av egne handlinger i oppveksten. Mitt barn skal ikke møte motgang, så derfor pakker jeg det inn i bomull og bobleplast. https://www.nrk.no/rogaland/laerere-opplever-okt-elevvold_-halvparten-er-blitt-fysisk-angrepet-1.14271022 Anonymkode: 424b7...2ad 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #23 Skrevet 6. mars 2020 Dersom barnet er vilter, slår rundt seg og er helt ukontrollerbar, så har den ansatte lov til å holde barnet fast. Hvis da barnet fortsetter med sine viltre holdning, så får jo barnet ubehag når det forsøker å komme seg ut. I 99 av 100 tilfeller fungerer dette. Barnet skjønner at det må roe seg ned. I starten kan det være ubehagelig for barnet, fordi det blir holdt fast, men så lenge den ansatte forklarer barnet hvorfor han holder barnet, så vil barnet etter hvert roe seg. Jeg har jobbet i 13 år i barnehage, og har erfaring med viltre barn, både med og uten diagnose. Du holder barnet på fanget mens du holder rundt hendene. Du gir etter dersom barnet vil presse seg ut, men ikke nok til å at barne får hendene løs. Eller, av og til er dette greit. Du skal i hvert fall ha kontroll på barnet. Også er det viktig å lytte til barnet. Forteller barnet at det skal ro seg ned, så kan du begynne å gi etter. Vis at du stoler på det barnet sier. Den ansatte kan derimot ikke holde barnet i jerngrep der grepet i seg selv gjør at barnet får vondt. Det som derimot er greit, er at barnet får vondt om det presser seg ut. Det er litt som å ha håndjern på seg. Det å ha håndjern på seg er ikke vondt, men om du prøver å dra det av, så gjør det vondt. Det er ikke noe endelig svar her, annet enn at den ansatte må være bevisst i hva han gjør, samt ikke skader barnet. Anonymkode: f4074...4cb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå