AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Hvor "hardhendt" har barnehageansatte lov til å være i følge Norges lover? Hvor går grensen på hva som er lov og ikke? Hva vil det si å ta å holde fast et barn i armen for dets egen sikkerhet Vs holde fast på en måte som ikke er ok? Jeg er så usikker på hva som er "grei" bruk av makt og ikke. Den ansatte jeg tenker på har et hardt grep generelt og det er ganger jeg tenker at det jeg ser ikke er ok. Men jeg bare vet ikke hva som er mine følelser og hva som er regler. En gang vet jeg at barnet fikk vondt av holdinga, men den ansatte bare kimset av det og sa at det måtte til fordi ungen var for vill. Jeg personlig synes ikke at å holde noen fysisk fast (med mindre de løper ut i veien eller noe annet farlig) er ok. Men kan noen forklare når man har lov å si ifra og ikke? Anonymkode: 0fbea...a73
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Mange unger er så uoppdragne, at de må holdes fast. Du virker som veldig usikker, er du like usikker i din barneoppdragelse? Anonymkode: da9d5...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange unger er så uoppdragne, at de må holdes fast. Du virker som veldig usikker, er du like usikker i din barneoppdragelse? Anonymkode: da9d5...1c4 Jeg spør ikke om din mening om barneoppdragelse. Jeg spør om hva som er lov og ikke. Hva som praktiseres pga folks meninger er noe helt annet, og ikke noe jeg er interessert i. Så "usikker" er jeg, at jeg kan si at svaret du gir er helt usmakelig. (skulle stå usaklig, men autokorekt rettet det til et annet ord, og det får stå...) Noen andre? Anonymkode: 0fbea...a73 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Jeg syns det kommer an på. Jobber i barnehage selv. F.eks. Hvis en unge holder på å løpe ut foran en bil når vi er på tur, så skal ungen stoppes uansett (og taes en prat med). Ellers så er det ikke situasjoner som kan oppstå hvor jeg ser det skulle være nødvendig. Det går an å snakke til barna, og finne en løsning som de er med på å utforme. Anonymkode: b57d2...acd 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Regler for tvang og makt er ganske strengt. Hadde jeg observert noe som ikke er ok hadde jeg meldte avvik/rapportert til kommunen. Anonymkode: 000f5...e23 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 Det er ikke lov å bruke fysisk makt i barnehagene. Med mindre barnet kan gjøre skade på seg selv eller andre, og da helst med en forklaring samtidig "nå må jeg holde deg fast fordi.." Ligger det et barn under bordet og tuller, og som ikke vil komme frem, så har man heller ikke lov å fysisk dra barnet frem. Så jeg lurer veldig på hvorfor den ansatte du beskriver, har et hardt grep på barn? Anonymkode: 590e5...b32 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør ikke om din mening om barneoppdragelse. Jeg spør om hva som er lov og ikke. Hva som praktiseres pga folks meninger er noe helt annet, og ikke noe jeg er interessert i. Så "usikker" er jeg, at jeg kan si at svaret du gir er helt usmakelig. (skulle stå usaklig, men autokorekt rettet det til et annet ord, og det får stå...) Noen andre? Anonymkode: 0fbea...a73 Det er klart du er usikker. Du ser at et annet mennesker kimser av at det skader barnet ditt, istedenfor å beskytte ditt barn, så tyr du til kg? Hadde jeg vært usikker på om en voksen, som skal beskytte litt barn, skader barnet mitt.. Ja, da hadde jeg tatt tak i det. I barnehagen, ikke på kg. Slik er det å være en beskyttende mor, tenker nå jeg ❤️ Anonymkode: da9d5...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 Jeg tror som flere her sier, at kun om det er nødvendig, type situasjoner hvor barnet kan være i fare, skade seg selv eller andre, da er det greit. Men å bruke fysisk makt fordi barnet ikke hører, kan ofte være veldig nedverdigende, så regner med at de ansatte ofte har ganske klare regler på hva som er ok og ikke. Men én ting skal jeg love deg, hadde barnet mitt fortalt at hun fikk vondt fordi en eller annen hadde tatt for hardt i henne, hadde jeg konfrontert dem. Anonymkode: 9aa46...576 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #9 Skrevet 4. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Regler for tvang og makt er ganske strengt. Hadde jeg observert noe som ikke er ok hadde jeg meldte avvik/rapportert til kommunen. Anonymkode: 000f5...e23 Hva spesifikt ligger i "tvang og makt"? Hvor finner jeg det svart på hvitt? Anonymkode: 0fbea...a73
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #10 Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror som flere her sier, at kun om det er nødvendig, type situasjoner hvor barnet kan være i fare, skade seg selv eller andre, da er det greit. Men å bruke fysisk makt fordi barnet ikke hører, kan ofte være veldig nedverdigende, så regner med at de ansatte ofte har ganske klare regler på hva som er ok og ikke. Men én ting skal jeg love deg, hadde barnet mitt fortalt at hun fikk vondt fordi en eller annen hadde tatt for hardt i henne, hadde jeg konfrontert dem. Anonymkode: 9aa46...576 Konfrontasjon er gjort. Men siden dette er styrer, så kan jeg ikke dra til styrer og klage. Da blir det vanskeligere. Hvem går man til og for hva? Anonymkode: 0fbea...a73
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #11 Skrevet 4. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Konfrontasjon er gjort. Men siden dette er styrer, så kan jeg ikke dra til styrer og klage. Da blir det vanskeligere. Hvem går man til og for hva? Anonymkode: 0fbea...a73 Er det flere avdelinger i bhg der? Hvis det er lederen for avdelingen går du til hennes eller hans sjef, hvis det er øverste, ville jeg kanskje gått til lederen for avdelingen og spurt hvor jeg kan ta det videre.. Anonymkode: 9aa46...576
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 Synes dette er et vanskelig spørsmål med mindre man vet hva situasjonen gjelder. Som andre sier, om et barn er i øyeblikkelig fare eller fare for et annet barn så må man kunne ta fysisk i barnet. Men aldri hardt(kan selvsagt skje i en krisesituasjon der det står om liv og død(heller litt hardt enn en død unge liksom). Om et barn slår eller skader et annet barn så skal man fysisk kunne stoppe barnet og løfte barnet og fjerne det fra situasjonen om det eskalerer og barnet ikke stopper når en ber om det. Et barn kan ofte si au selv om det ikke er et hardt grep. Bare å ta på en sko kan få barnet til å hyle ut at det er vondt, så man må jo vite om det at en ansatt tar på et barn ikke alltid stemmer med hva barnet uttrykker mht «hardheten» i det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 Holder ikke du fast ett barn som prøver å løpe fra når han foreksempel nettopp har slått Sofie i hodet? Anonymkode: e7a44...149 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Skrevet 5. mars 2020 Det blir jo helt umulig å svare på for det kommer jo helt an på Anonymkode: e4ec9...944
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #15 Skrevet 5. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ligger det et barn under bordet og tuller, og som ikke vil komme frem, så har man heller ikke lov å fysisk dra barnet frem. Virkelig? Tviler jeg på. Hva om hele gruppa skal på tur, skal de bli igjen fordi Ole ikke vil komme frem fra under bordet eller ut av badet feks? Man trenger ikke dra de etter håret heller. Hadde hatt null problemer med at en ansatt hentet mitt barn fra under bordet om han ikke ville komme frem, så lenge det ikke var gjort på en voldsom måte. Anonymkode: b8ae3...4c7 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #16 Skrevet 5. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Virkelig? Tviler jeg på. Hva om hele gruppa skal på tur, skal de bli igjen fordi Ole ikke vil komme frem fra under bordet eller ut av badet feks? Man trenger ikke dra de etter håret heller. Hadde hatt null problemer med at en ansatt hentet mitt barn fra under bordet om han ikke ville komme frem, så lenge det ikke var gjort på en voldsom måte. Anonymkode: b8ae3...4c7 Enig. Jeg er lærer, og har jobbet litt på alle trinn på barneskolen. De minste barna kan jeg fint løfte opp og bære med meg i tilfeller selv om det ikke er en farlig situasjon. Om de nekter å bli med på tur, de går ikke ut til friminutt etter gjentatte beskjeder/ prat, de løper rundt og tøyser midt i undervisningen e.l. Ofte gir jeg dem en advarsel da: Om de ikke går selv, så må jeg bære dem eller ta dem i hånda. Da vet de i hvert fall hva som skjer om de ikke hører. Jeg dro en unge etter meg her en dag da vi hadde vært på tur, og ungen ikke hadde planer om å bli med tilbake til skolen. Skulle jeg bare stått og pratet med eleven om dette, hadde vi ikke kommet noen vei. Anonymkode: 84c4b...71e 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #17 Skrevet 5. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å bruke fysisk makt i barnehagene. Med mindre barnet kan gjøre skade på seg selv eller andre, og da helst med en forklaring samtidig "nå må jeg holde deg fast fordi.." Ligger det et barn under bordet og tuller, og som ikke vil komme frem, så har man heller ikke lov å fysisk dra barnet frem. Så jeg lurer veldig på hvorfor den ansatte du beskriver, har et hardt grep på barn? Anonymkode: 590e5...b32 Du har sikkert like god oppdragelse på dine bare som lynette i frustrerte fruer😂 Anonymkode: e7a44...149 1
godfisk Skrevet 5. mars 2020 #18 Skrevet 5. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Konfrontasjon er gjort. Men siden dette er styrer, så kan jeg ikke dra til styrer og klage. Da blir det vanskeligere. Hvem går man til og for hva? Anonymkode: 0fbea...a73 Kommunen er tilsynsmyndighet, også for de private barnehagene, og vil være et naturlig sted å starte om du er usikker på om barna ikke behandles godt i barnehagen. Du kan sikkert kontakte barnehagekonsulenten i kommunen og beskrive hva du har sett, så vurderer vedkommede om det bør gjøres noe med.
Sensi Skrevet 5. mars 2020 #19 Skrevet 5. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Konfrontasjon er gjort. Men siden dette er styrer, så kan jeg ikke dra til styrer og klage. Da blir det vanskeligere. Hvem går man til og for hva? Anonymkode: 0fbea...a73 Snakk med ped leder. Si hvorfor du reagerer og be om hans/hennes mening. Ped leder kan snakke med styrer. Styrer er også et menneske som kan trenge veiledning.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/bruk-av-tvang-og-fysisk-makt/ Du finner masse om du googler. Har selv brukt fysisk tvang et par ganger, da for å hindre skade på meg selv og barn, men aldri sånn at det har vært i nærhet av å gjøre vondt, kombinert med mye kommunikasjon med barnet før, under og etter og å slippe så snart som mulig. Har også selv snakket med leder om episodene i etterkant. Det du beskriver høres helt uakseptabelt ut. Anonymkode: 1af80...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå