AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 hei jeg er ei jente på 23 år og har kommet i en situasjon der jeg må bli avholds pga av personlige årsaker. Og greia er at at jeg har blitt invitert til en bursdagsselskap til ei i nær familie. Det er 30 årslag. Det er en gjeng som liker å feste og jeg vet det kommer til å bli en del alkohol. Og det er et stykke unna der jeg til ellers bor, så må ha overnatting noe har fått. Men jeg er veldig usikker på om det er lurt om jeg drar siden dette er et ferskt valg. Jeg har akkurat bestemt meg for å ta helt avstand til alkohol fordi jeg sliter med mye følelser og har brukt alkohol til å dempe de. Og jeg vet rett og slett ikke om jeg er klar for å ta del i en slik fest og takle presset så tidlig i prosessen. Sist jeg var i en lignende bursdag så ble jeg skjenka av en i familien. Jeg ble til slutt lei av maset og personangrepet at jeg tilslutt bare gikk med på ting, og det førte selvfølgelig til ubehagelige konsekvenser og måtte bli henta av mamma. Da slet jeg også med angst og ble da avholds i to år. Dette er tre år siden. Jeg føler det blir feil og egoistisk å droppe bursdagen for å skåne meg selv, men samtidig så er denne prosessen ganske ny da jeg har slitt med alkohol siden Desember og vet ikke om jeg er klar for å kunne delta i en slik sammenkomst nå, da jeg vet jeg vil få masse reaksjoner og personangrep av enkelte. Og det vil også føles feil å være der når jeg sliter mye med følelser og at jeg er ekstremt introvert. Dette er et stykke unna som jeg sa, hadde det vært i min by, så hadde dilemmaet vært mye mindre da jeg bare kunne dratt hjem om det skulle føles feil. Det er ingen i familien som vet jeg har slitt med dette, og jeg føler meg ganske alene i dette og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler meg egoistisk om jeg ikke drar som jeg sa tidligere. Har noen råd? Kan ikke kjøre, så kan ikke bruke unnskyldningen om at jeg kjører Anonymkode: c7ffd...1ce
Fireflies Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Det første du bør gjøre er å finne en å prate med dette om. Det er tøft å slutte å drikke alene. Gjør det enkelt og si du er dårlig. Bli hjemme, og slapp av med en film. Hvis du ikke føler deg klar for å være edru rundt folk som drikker, så er det fordi du ikke er klar enda. Respekter deg og ditt valg. Senere vil dette bli lettere når du selv er blitt trygg på at du klarer det Lykke til. 1
Ullvott Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 Du sier at du synes det er feil og egoistisk å droppe bursdagen for å skåne deg selv. Det er jeg veldig uenig med deg i. Det er ikke egoistisk på en negativ måte å skjerme seg selv mot press i en slik situasjon som du beskriver. Du gjør det for å få bedre helse og for å få livet på rett kjøl. Det er livsviktig! Var jeg deg ville jeg meldt avbud. Jeg er enig med Fireflies over her at du må finne noen å snakke med, også. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Så bra og fornuftig at du har valgt å kutte alkohol Det gjorde jeg også har har det mye bedre! Det er lov å si nei til å delta i bursdagen, og hadde jeg gjort fordi jeg ikke engang liker å være rundt folk som drikker lenger. Og det er alltid drikkepress som gjør at man bare føler seg sur og undertrykt/urespektert. Dra heller bort en formiddag en annen dag med gaven, og ring på fødselsdagen å gratuler på telefon. Bursdagsbarnet har andre med på festen så det er ingen krise eller dårlig gjort hvis du ikke kommer! Anonymkode: 415e0...6d3
Cinnamondiva Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Nei, synes det er riktig av deg og skåne og beskytte deg selv. Særlig om du hsr blitt skjenket før. Ganske alvorlig situasjon og bli skjenket. Håper du anmeldte det egentlig. Synes du er flink som holder deg unna alkohol. Man kan fint bare drikke alkohol fri drinker eller bare brus.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Unngå ting med mye alkohol. Jeg drikker ikke alkohol lenger, fordi det er så bortkasta. Festing er ikke noe for meg lenger, da foretrekker jeg heller ut å spise en god middag eller lignende. Kan fint gå ut i kikke på livet jeg, men skal være i seng før midnatt uansett! Trist å se på mennesker som bruker livet sitt på alkohol til langt på natt, så vrak dagen etterpå. At noen får noe ut av det i årevis er trist. Anonymkode: 5de80...06a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 Selvfølgelig drar du ikke til et sted der du vil bli trakassert. Hvem trenger fiender med en sånn familie? Anonymkode: a0193...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå