ellapille Skrevet 10. september 2002 #1 Skrevet 10. september 2002 Jeg undersøkte litt priser mellom Ikea og Fretex og det er noe som ikke stemmer. Hvis man vil ha gamle ting og synes det er fint og ikke trenger tenke på penger, så er Fretex den rette plassen å gå. Det er ikke tvil om at Fretex har mange antikviteter og som sjefen der sa, de selger det billigere enn andre antikvitetsforhandlere. Men nå snakker jeg ikke om antikviteter. Jeg snakker om vanlige bruksmøbler og gjenstander som er til tider meget overpriset. Det skal jo være et alternativ til folk med dårlig råd, men der skurrer det. De fleste ønsker seg en ting eller et møbel fordi de trenger det og da tenker man penger. Jeg lagde meg ei handleliste som jeg brukte på begge plassene, sammenlignet prisene og så da ikke etter antikviteter eller andre fansy ting, jeg så på utseendet, pris,og om det gjorde nytta si. Ja jeg ville tjene 1184 kroner ved å handle nytt på Ikea. Freteks skaffer arbeidsplasser, samler inn penger og utstyr og gjør mye bra, men det er ikke det vi folk tenker på når vi ser summen på kassa-apparatet . Men hvis man tenker at man må gå på Fretex fordi man ikke har råd til å kjøpe nytt, så er det altså feil. Jeg hadde et innlegg i avisen tidligere i år om dette og mange tenker som meg, fikk flere telefoner av mennesker jeg aldri har sett som bare måtte ringe meg fordi dette var noe de reagerte på selv. Så jeg traff nok spikeren litt på hodet alikevel.
Tusenfryd Skrevet 10. september 2002 #2 Skrevet 10. september 2002 Jeg er veldig sjelden på Fretex - flere år siden sist - har ingen i umiddelbar nærhet hvor det er naturlig å gå. Men for noen år siden var jeg på den som lå på Majorstuen, kun klær, jeg stakk innom sånn med jevne mellomrom. Og det var særdeles liten vist å handle brukt der når jeg kunne kjøpe like fint nytt på H&M eller Lindex eller noe. Og hva er vitsen da? Det gjør meg ikke noe å betale for noe ekstra, men det var ikke det det var snakk om. Topper og gensere får du til 100lappen på kjedebutikkene, hvorfor skal man betale 200,- for en som er brukt? Så jeg er helt enig med deg. Men jeg skal jammen ta meg en tur på Bryn en dag og se hva de har. Man kan vel fortsatt gjøre kupp om man går gjennom alt...? Forresten ga jeg en haug med sekker til Fretex tidligere i sommer, gadd vite hva de blir solgt for nå... mye fint, men dessverre utvokst *kremt kremt*
Anglofil Skrevet 10. september 2002 #3 Skrevet 10. september 2002 Jaja...Så du ville handla på IKEA du ja..Vel,vel,etter min smak er så mye på IKEA så stygt at jeg ikke ville hatt det,selvom det hadde blitt kasta etter meg!Liker ikke alt dette "moderne og minimalistiske",minimalistisk meg i .....! 8) Og til pointet,hva er egentlig galt og handle på Freetex?"Der alle de fattige går",vel for å si det sånn,jeg er ungdom,kanskje ikke veldig fattig,men ja jeg har vært innom og handla der.Mye p.g.a at for det første kan jeg finne noe like fint der som på H&M,som har bedre kvalitet og pris.jeg har nemlig ikke så mye penger,men jeg er da ikke fattig!For å si det sånn:tanta mi handler der ofte,ikke fordi hun er så fordømt fattig,men hun lever på uføretrygd,hun er altså en minstepensjonist.Hun har psykiske proplemer og hun lider av schizofreni,noe Waco liker å tro han har og tror han er såå morsom med dustete utspill,men pliz,Freetex er ikke for bare de fattige.Dere får det til å høres ut som en tabo å gå å handle der:"å se der,hun har en genser fra Freetex,hun er sikkert fattig!".... Og ja Waco,for å glede moroa mer,hu har vært på Gaustad,feilinnlagt og familien så a ikke på 5 år.Jotakk,jeg kan da fremdeles huske henne med slanger i nesa etter spiseforsytrelsene hu pådro seg... Mange takk fra:
ellapille Skrevet 10. september 2002 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2002 Jeg blir litt forfjamset når det kommer innlegg som det Yvonne kom med, det blir så vanskelig å mate folk med teskje. Da jeg sa fattige nordmann så var det en overskrift som mange bruker i forklaringssammenhenger. Jeg kaller ingen fattige som handler der, det er det visst du som har problemer med. Og innlegget var faktisk ment for de som virkelig sliter økonomisk, som er på sidelinjen i samfunnet og som ofte blir glemt av sånne som deg. Jeg sa ikke at det var dritt på fretex og at Ikea var kjempebra, men hos de som faktisk må snu på krona så er dette verdt å vite. Å det gjelder jo ikke deg. Den tanta de kjøper seg sikkert mye fint hun og jeg skal ikke bestemme det, men jeg prøver å få deg til å forstå at det finnes tusenvis av mennesker i dette landet som lever på sultegrensen og tror at det eneste ALTERNATIVET er fretex. Så du er litt umoden i tankene dine hvis du ikke ser lenger enn deg selv og tanta de eller hvem det nå var. Jeg har selv handlet på fretex og jeg gir sekkevis med klær til dem i året fordi jeg mener de gjør masse bra, men når alkohollikere, alenemødre,narkomane, minstepensjonister og uføretrygdet handler der i god tro fordi de tror at dette er det de har råd til, da må jeg si ifra. Men du har jo det så greit og godt, men tenk på de som virkelig er fattige, som spiser middag en gang i uken og går i de samme skoene i 5 år, som ikke har råd til å ta bussen og som gruer seg til gebursdager og andre høytider fordi de har ingen ting å gi . Men som sagt, dette gjelder ikke deg forstår jeg. Så sett deg tilbake i godstolen og lukk øynene, det virker som om du er flink til det. den satt ikke sant
Bettie Skrevet 10. september 2002 #5 Skrevet 10. september 2002 De gangene jeg har vært innom Fretex har jeg funnet klær i ulike prisklasser. Hva med nye (ikke brukt) T-skjorter (hvite, sorte) til kr. 25? Olabukse (ikke akkurat "merkevare, men helt ok) til kr. 50. heller ikke brukt Ullsokker 3 par kr. 50 Vinterkåpe (brukt - men meget pen) i ull med pelskrave kr. 200 Selskapskjple med gitter og stæsj (brukt) kr. 200 Boblejakke til barn (brukt) kr. 75 Brukt sportsutstyr fra kr. 50 (skistøvler) Jeg synes ikke det er så dyrt, jeg. Men jeg fant også klær opp mot 4 - 500 kr. Møbler har jeg ikke sett etter. Men regner vel med at loppemarkeder og fingerferdighet vil bli billigere enn både Fretex og IKEA.
Gjest Starya Skrevet 10. september 2002 #6 Skrevet 10. september 2002 Jeg har ikke Fretex her jeg bor. Likevel finner jeg nok av billig tøy til guttungen (og litt til meg...) på H&M og Kapp Ahl. Hadde vi hatt Fretex hadde jeg sikkert tittet innom en gang i blant, men så lenge jeg finner det jeg vil ha til en billig penge i kjede-butikkene, så.. derimot har jeg massevis av klær å GI til Fretex...
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2002 #7 Skrevet 11. september 2002 Jeg har vaert paa freetex og handlet til 70-og 80-talls party paa Studentersamfundet, og jeg synes det var DYRT der! trodde de satte opp prisene rett for studentfestene, jeg. Men hvis det er saanne priser der hele tiden, da synes jeg virkelig vitsen med hele butikken forsvinner!
Tusenfryd Skrevet 11. september 2002 #8 Skrevet 11. september 2002 Tror nok du misforsto litt Yvonne... Dette var vel bare et hjertesukk om at det var dyrere på Fretex enn IKEA, ikke angrep på din syke tante...?
Labella Skrevet 11. september 2002 #9 Skrevet 11. september 2002 Jepp - Fretex har blitt alt for dyrt Kanskje enkelte dyre plagg/ting kan være rimeligere på Fretex enn andre steder, men det irriterer meg litt( :evil:: MYE!!) at det skal være priser omtrent på nivå med nye ting... Hos Fretex har de tross alt innkjøpspris lik kr. 0,- og da kunne de godt ha hatt rimeligere priser. Synes Frelsesarmeen gjør mye bra, men kvier meg for å gi dem våre brukte klær når de selger det så j***** dyrt :evil: :evil: :evil:
Ambi Skrevet 11. september 2002 #10 Skrevet 11. september 2002 Har handlet brukt lenge. Lenge før det ble hipt med "second hand" - Men nå er det slutt! Når tøy av samme type og tilsvarende kvalitet er billigere hos H&M ser jeg ikke vitsen (og mye av det de selger er nettopp fra H&M!!). Har "klaget" i foretningen, de bør være forsiktig så de ikke priser seg ut av et marked. Så får det ikke hjelpe at det går til en god sak.Men det går å prute - bare prøv! ...og de får fortsatt vårt avlagte tøy... mvh Ambi
Gjest Fattig Skrevet 11. september 2002 #11 Skrevet 11. september 2002 Jeg er fattig. Og da mener jeg fattig i ordets rette forstand. Vi handler det meste av det vi trenger av klær og møbler på Fretex, og det er billigere der enn kjedebutikkene. Selvfølgelig er det noen dyre ting der, men det er jo fordi det virkelig er verdt noe. Kjøpte nettopp en dongerikjole til datteren min som jeg betalte 25 kr for. Det koster faktisk ikke det for en ny. Ikke er det alltid det man trenger som er på salg. Når det gjelder møbler så er kvaliteten på Ikea generelt dårlig. Selv om vi er fattige, så bryr vi oss om sånt. Man får kvalitet på Fretex, selv om det er brukt. (Ja, jeg er klar over at det er mye søppel der og). Nå er det sikkert også forskjell på de ulike Fretexbutikkene. Noen er mer pop enn andre, og når de får solgt det de har, så ser de nok ingen grunn til å sette ned prisene. Det er også lov å prute hvis man ikke er fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå