Gå til innhold

Steinhard avføring, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på snart 2 år har små bæsje kuler hver eneste dag. Det er mange små harde kuler 😩 dette har hun hatt helt siden hun var 4-5 mnd.... vi har gått til legen for å få henvisning til eventuelt testing av allergier.
vi har prøvd melkefri kost og glutenfri kost uten at vi merker noe bedring.... 

hva kan det skyldes??😩 det eneste jeg kan tenke meg er mme som hun fremdeles drikker. (1 flaske med 120ml i døgnet). Vi prøver veldig veldig hardt med å slutte! kan det være den som gjør det? siden hun har drukke den mme’n siden hun var baby.. Men det er noen dager hvor vi ikke har gitt melken av diverse grunner men magen har uansett vært veldig hard..

hun virker forøvrig ikke plaget, men det kan umulig være godt å ha så hard mage 😢 jeg føler meg rådløs! 

Anonymkode: 0341a...3ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her. Vi slutta også med mme sent. Det hjalp ikke mot problemet men er jo greit å slutte allikevel . Det som hjelper er generelt fiberrik kost, nok vann. Bland maltekstrakt i melka, eller du kan få movicol junior hos fastlegen. 

Anonymkode: 5559a...8bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjalp her var mer rent vann. Gikk 10 dager med mer vann daglig før vi så bedring. 

Sikker på at barnet får i seg nok vann? 

Anonymkode: 636c3...1e3

• Liker 1
Skrevet

Mine var også plaget med hard mage. Jeg ga sviskeposer. Sånne for barn altså. Sånne klemmeposer. De står ofte litt for seg selv. Pass på at du ikke tar feil og gir med blåbær istedenfor. Blåbær gir hard mage. 

Hør med legen om du kan gi laktulose eller noe annet, avhengig av alderen på barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sensi skrev:

Mine var også plaget med hard mage. Jeg ga sviskeposer. Sånne for barn altså. Sånne klemmeposer. De står ofte litt for seg selv. Pass på at du ikke tar feil og gir med blåbær istedenfor. Blåbær gir hard mage. 

Hør med legen om du kan gi laktulose eller noe annet, avhengig av alderen på barnet. 

Blåbær gir ikke hard mage nei. Hvor har du det fra?

Anonymkode: 5c728...e2c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sensi skrev:

Ville heller laget sviskemos selv, da lager man sviskesaft I samme slengen og det tar kun 15 minutter. Den kan også fryses ned. 

Anonymkode: 636c3...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var (og er periodevis fortsatt) min også. Tilbakevendende forstoppelse/hard avføring. Tror hun var 2-3 år da vi fikk movicol junior og et tømmeregime utviklet på St. Olavs hos fastlegen. Det fikk systemet i rute, nå bruker hun movicol periodevis etter behov. Hør med fastlegen om de kjenner til dette tømmeregimet og om det kan være aktuelt for dere.

Ellers er mer vann, maltekstrakt og svisker gode råd.

Anonymkode: e8d5a...c26

AnonymBruker
Skrevet

Min var også sånn. Mange år siden nå, men det var så hardt at det så ut som at rompa skulle sprekke. Løste det ved å sette henne i badekaret for å bløte opp. For forebygging ga vi lactulose 2-3 ganger om dagen, mye sviskesaft, malt i grøt (hun var litt mindre enn din), og rikelig med saft og biola ellers. Det gikk en del måneder før magen stabiliserte seg. Får sikkert pepper nå for st vi ga saft, men det var helt nødvendig for å få i henne nok væske. 

Anonymkode: 0b6c7...4ac

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun blir lei av svismemos så vil jeg anbefale pærer. Både som mos og vanlig. Smoothie til frokost er bra. Da får hun mye veske i seg også. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmebehandlet blåbær gir hard mage, fersk blåbær er fint mot løs mage.

Anonymkode: 93e64...723

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmebehandlet blåbær har en stoppende effekt. Derfor ville ikke jeg gitt klemmeposer med blåbær i til barn når de er plaget med hard avføring. Friske blåbær er Ok. Men det er kombinasjonen fiber og væske som er viktig. 

Hvor jeg har dette fra? Det har jeg lært fra helsepersonell og lest meg frem til i og med jeg selv har barn som er plaget med forstoppelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på snart 2 år har små bæsje kuler hver eneste dag. Det er mange små harde kuler 😩 dette har hun hatt helt siden hun var 4-5 mnd.... vi har gått til legen for å få henvisning til eventuelt testing av allergier.
vi har prøvd melkefri kost og glutenfri kost uten at vi merker noe bedring.... 

hva kan det skyldes??😩 det eneste jeg kan tenke meg er mme som hun fremdeles drikker. (1 flaske med 120ml i døgnet). Vi prøver veldig veldig hardt med å slutte! kan det være den som gjør det? siden hun har drukke den mme’n siden hun var baby.. Men det er noen dager hvor vi ikke har gitt melken av diverse grunner men magen har uansett vært veldig hard..

hun virker forøvrig ikke plaget, men det kan umulig være godt å ha så hard mage 😢 jeg føler meg rådløs! 

Hvor i landet bor dere? Jeg vet om en barnelege som er spesialist på feltet. Han hjalp oss i allefall...

Anonymkode: df916...e88

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode råd 🥰 hun drikker mye vann hjemme, men de sier i bhg at hun drikker lite... hun har heller ikke særlig med tissebleier på dagtid men gode tissebleier på morgenen.. 

vi brukte lactulose i samråd med legen når hun var baby. Kanskje vi ikke skulle ha slutta med det🤔

skal prøve ut litt av rådene dere har gitt! Eneste er sviske, det liker hun ikke 🙈

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor dere? Jeg vet om en barnelege som er spesialist på feltet. Han hjalp oss i allefall...

Anonymkode: df916...e88

Vi bor i Bergen ☺️🤷🏼‍♀️

ts

AnonymBruker
Skrevet

Bruk lactulose, pass på at hun får i seg bra med fiber og samtidig gi hu sviskemos, pæremos osv som kan hjelpe. 

Anonymkode: 42555...47f

AnonymBruker
Skrevet

Få i henne litt svisker hver dag, så blir avføringen mykere. Avføringen kan bli litt hard av MME hvis jeg ikke husker helt feil, så derfor så mange bruker svisker og.. var det malt? Husker ikke.

Ps, 25 ganger må hun smake på sviskene før de smaker godt ;) - står på forskning.no

Anonymkode: d17df...3e5

• Liker 1
Skrevet

Men har du prøvd de klemmeposene? 

Skrevet

Prøv å få i henne litt chiafrø hver dag. I grøt, yoghurt eller smoothie f.eks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...