Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en liten utblåsning og komme med. For 2 år siden møtte jeg verdens beste og fineste mann (!!) vi flyttet fort sammen og han introduserte meg kjappt for sine foreldre. Jeg syntes de var helt fantastiske i begynnelsen. Men etter noen år har jeg lagt merke til at forholdet til svigermor har endret seg helt. Det skjedde i desember i år da jeg jobbet ekstremt mye (eksamen og jobb). Jeg og sambo skulle ikke feire jul sammen selv om hun ville det. Jeg har en ekstrem stor familie + foreldrene mine er skilt så det er skjeldent jeg rekker og treffe alle i min familie. Svigermor selv har ikke noe spess familie her vi bor og ble veldig hissig og masete på at jeg måtte komme dit i juleselskap i førjulstiden/romjula. Jeg svarte ærlig at jeg hadde det veldig travelt selv med at jeg jobbet 120% + eksamen og hadde nokk med min egen familie (vet det høres veldig selvsentrert ut men som nevnt har jeg en veeldig stor familie og har et tett program i jula og tradisjoner jeg liker og holde frem til jeg får min egen familie) hos oss blir alltid min familie nedprioritert og sambos foreldre er første prioritet så jeg ønsket hvertfall og ha jula med min. Men tilbake til problemet- svigermor blev veldig fornermet over dette har jeg følt i etterkant. Jeg synes hun er veldig vanskelig og forholde seg til og hun har sluttet og be meg på middag osv. Jeg har prøvd og be henne men hun bare bryter avtaler hele tiden. Synes det er veldig leit da jeg prøver mitt beste og ha en relasjon til henne- uansett om jeg synes hun er litt spesiell så er jo alle forskjellige og hun er trossalt moren til min fantastiske samboer. De få gangene hun kommer hit er hun bare negativ og sender meg små stikk-( de har en veldig tung drikke kultur i familien, noe som jeg ikke bryr meg om. Men jeg TOLERERER ikke det i mitt hjem og at min mann skal holde på sånn) hun mener jeg er for streng med alkohol osv når hun lever i et helvete selv sier hun der mannen hennes har drukket tungt hver helg i mange år og blitt tungt beruset).

Hun har også et veldig dårlig forhold til de andre svigerdøtrene i familien (vi er 4 svigerdøtre) og de snakker ikke noe særs med henne da de alle har hatt konflikter med henne. Jeg kjenner jeg blir veldig lei meg av dette- og jeg blir ikke helt klok på henne.

Men til det store spørsmålet- er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for og bygge en relasjon til henne? Jeg vet en relasjon går begge veier men jeg ønsker hvertfall og gjøre min part 😉 

og er det bare jeg som er for hårsår?

Anonymkode: 8ea03...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du ønsker bedre relasjon til henne.

Jeg syns ikke du høres hårsår ut, din opplevelse er at noe har endret seg i relasjonen mellom dere etter jul. Og jeg tenker at det eneste som kan (muligens) bedre relasjonen mellom dere er kommunikasjon. Jeg syns du skal sette ord på din følelser rundt denne endringen, samtidig som du presiserer at det er din opplevelse. Og sett ord på hvordan du ønsker å ha det mellom dere. Så får du høre hennes side av det som har skjedd, og hvorfor. Og det er klart at deres regler rundt alkohol må respekteres i deres hjem, og jeg håper samboeren din støtter deg i det. Tenker at det også er viktig å snakke mer med svigermor om, at dere har ulike regler i de ulike hjemmene og at det må respekteres.

Anonymkode: fc4af...a54

Skrevet

Jeg tenker at det er ting her du må ta på alvor. Jeg ser tydelige tegn på ar din samboer kommer fra en dysfunksjonell familie.  

Hvordan forholder din samboer seg til drikkekulturen, på selvstendig grunnlag? Er han konfliktsky i forhold til morens oppførsel? Hva sier og gjør han? 
Har han gått aktivt inn for å bearbeide traumer fra barndommen? 

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte ærlig at jeg hadde det veldig travelt selv med at jeg jobbet 120% + eksamen og hadde nokk med min egen famili

Hun høres spesiell ut men om du brukte disse ordene skjønner jeg at hun reagerer. Hadde tolket det som en avvisning og at du ikke inkluderer henne i din familie 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juniper skrev:

Jeg tenker at det er ting her du må ta på alvor. Jeg ser tydelige tegn på ar din samboer kommer fra en dysfunksjonell familie.  

Hvordan forholder din samboer seg til drikkekulturen, på selvstendig grunnlag? Er han konfliktsky i forhold til morens oppførsel? Hva sier og gjør han? 

Min samboer er veldig glad i og feste selv, men siden han jobber i industrien så kan han ikke feste så ofte pga de tester ofte for alkohol når han går skift. (Altså han kan ikke drikke på 3 uker da han går sprengskift i 3 uker) ellers så fester han litt- jeg synes av og til at det kan bli litt mye. Men igjen så kommer jeg fra en familie der alkohol er ganske tabu og jeg har aldri feks sett mine foreldre drikke. Vi er også barnløse og i slutten av tyve årene.

samboer selv mener han hadde en veldig fin oppvekst. Men når han forteller ting så er det mye jeg ikke klassifiserer som "normalt". Men det er ok- så lenge han forstår at jeg ønsker ikke og oppdra familie med en sterk alkoholkultur og at vi ikke skal være beruset hver helg som foreldre når den tid kommer.

samboer sier det samme om moren sin- men når jeg begynner og klage blir han veldig sint på meg. Han har alstå lov og si det men ikke jeg :( noe som gjør vondt fordi jeg vet at vi har forskjellige bakgrunnen og at det kan bli mye «kultur konflikter" men for og overkomme dette må man kommunisere og jeg også har behov for og snakke ut da moren hans ikke alltid er like greit mot meg (opplever jeg).

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Juniper said:

Dette er viktige ting å tenke nøye over før du evt får barn med han! Hilsen en som ikke gjorde det og nå har mange uventa problemer....

Anonymkode: 1faca...fba

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er veldig glad i og feste selv, men siden han jobber i industrien så kan han ikke feste så ofte pga de tester ofte for alkohol når han går skift. (Altså han kan ikke drikke på 3 uker da han går sprengskift i 3 uker) ellers så fester han litt- jeg synes av og til at det kan bli litt mye. Men igjen så kommer jeg fra en familie der alkohol er ganske tabu og jeg har aldri feks sett mine foreldre drikke. Vi er også barnløse og i slutten av tyve årene.

samboer selv mener han hadde en veldig fin oppvekst. Men når han forteller ting så er det mye jeg ikke klassifiserer som "normalt". Men det er ok- så lenge han forstår at jeg ønsker ikke og oppdra familie med en sterk alkoholkultur og at vi ikke skal være beruset hver helg som foreldre når den tid kommer.

samboer sier det samme om moren sin- men når jeg begynner og klage blir han veldig sint på meg. Han har alstå lov og si det men ikke jeg :( noe som gjør vondt fordi jeg vet at vi har forskjellige bakgrunnen og at det kan bli mye «kultur konflikter" men for og overkomme dette må man kommunisere og jeg også har behov for og snakke ut da moren hans ikke alltid er like greit mot meg (opplever jeg).

Det er jo en del ting her som ikke er ok. 
Er han villig til å jobbe med parforholdet og for eksempel gå i terapi med deg, lage regler rundt kommunikasjon og lagd felles spilleregler? 

Hvis nei, ta en runde med deg om dette virkelig er mannen du vil etablere seg med! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er viktige ting å tenke nøye over før du evt får barn med han! Hilsen en som ikke gjorde det og nå har mange uventa problemer....

Anonymkode: 1faca...fba

Ja helt enig- og det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker og få barn med det første. Jeg må se at han faktisk annerkjenner at feks. Den drikkekulturen aldri ville passet med meg dersom vi skal ha en familie sammen. (Høres ut som jeg er veldig streng nå) liker selv og ta en fest i ny og ne. Men jeg kommer ikke til og sette meg i situasjonen som ung mor sitte alene hjemme hver lørdagskveld mens mannnen min er ute og drikker til han blir voldsomt beruset.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du hsr en sunn holdning til drikking og alkohol, hold på den. Fint! Hun er nok fornærmet og ser ellers på dere alle som trusler. Husk at det blir værre når dere får barn og vær obs på at mannen din kan bli lik henne om de har lik personlighet. 

Anonymkode: b01e5...ca4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At han har lov å si stygge ting om sin mor/familie og ikke du er helt vanlig. 

Selv hos gifte etter mange år..

Sånn er det hos oss også med vår svigerfamilie. Blir veldig sint og såret om noen sier noe om mamma men blir sprø av hun selv til tider 🤪.

Men her er det ikke snakk om traumer og omsorgssvikt. Bare irriterende vaner etc.

Samme med egne barn. Må lufte frustrasjon hos venner men de kan (helst) ikke si noe negativt. 

Helt vanlig dynamikk.

Anonymkode: 2d883...2cb

AnonymBruker
Skrevet

Basert på det du sier om at dere er 4 svigerdøtre og hun ikke har noe særlig forhold til de andre, så får det meg til å tenke at hun syns det var veldig stas med deg - frem til du sa henne i mot. Så dette er hennes problem, ikke ditt. 

Angående det at samboeren din kan si ting, men han blir sint om du sier noe....sånn er det hos oss også ;) Det er ikke måte på hvor irritert kjæresten min kan bli av sin mor, eller hvor lite han kan ha lyst til å tilbringe en helg med henne. Men om JEG sier noe...oioi. Så jeg tror det er helt normalt.

Anonymkode: d26ff...af0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...