AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Jeg har aldri noen sinne vært sykemeldt. Jeg er enda ganske ny med å bare bruke egenmelding. Jeg trenger sykemelding, men jeg aner ikke hvordan i all verden det foregår 😅 Men hva er gangen i det? Jeg har forstått at jeg må møte opp og snakke med legen, men legen har ikke tid til konsultasjon før slutten av neste uke, så da er jo litt av poenget borte. Skal jeg bare møte opp på legekontoret og håpe de har tid til å ta meg inn? Om jeg kommer meg til legen, hva skjer da? Legen er delvis klar over situasjonen da jeg var innom forrige gang tidligere (men da brukte jeg egenmelding). Om jeg får sykemelding, får jeg den med meg, og hva gjør jeg med den. Må jeg inn til jobb og levere den? Eller går ting elektronisk nå? Om det går elektronisk, må jeg fortsatt snakke med sjefen, jeg må vel det tenker jeg? Si at jeg er blitt sykemeldt ut uka, eller? Og hvordan får sjefen tak i sykemeldingen om den er elektronisk? Går det automatisk? Ja jeg er klart å bli godt oppi 20 åra og har null peiling 😅 det positive med å ha vært relativt frisk hele livet 😅 Jeg har prøvd å google litt rundt, men finner ingen gode svar på hva jeg lurer helt på. Håper noen kan være hyggelige og forklare det på en enkel måte. Anonymkode: 53989...18f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Du ringer legen om morgenen og får en akutt time de har satt av flere sånne timer hver dag, sykmeldingen blir sendt elektronisk du får melding fra nav at du har en sykmelding så må du logge deg inn og fylle ut og godkjenne den så får arbeidsgiver melding om at det venter en sykmelding på han og han logger seg inn. Du må jo seff si fra tll sjefen at du er syk på morningen og si at du skal til legen. Anonymkode: 9d223...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 NAV har beskrevet dette greit her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmeldt Anonymkode: 08aae...56c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Ring legen med en gang de åpner og forklar situasjonen. Da kan det hende du får hastetime eller kanskje de har tlfkonsultasjon eller liknende. Du må si ifra til sjefen at du er syk og skal til legen og om du får sykemelding så sier du ifra om det når du har fått den, og hvor lenge den varer. Alt er elektronisk men du må fylle ut noen ting på nav.no - du får mail om dette fra dem Du trenger ikke gi noe til arbeidgiver osv lenger. Anonymkode: 4d489...b55
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Grunnen til å ringe imorgen tidlig er også at om du feks ikke får time før dagen etter så tror jeg de kan tilbakedatere sykemelding til første kontakt. Men har du ikke tatt kontakt og bare bestilt feks på nettsiden så tels ikke dette og du kan bare få sykemelding fra dagen du har legetime. Anonymkode: 4d489...b55
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Er det en grunn til at de alltid vil at du skal bruke egenmelding først? Egenmelding føler jeg er fint å bruke i forhold til forkjølelse, omgangssyke, influensa ol. Jeg trenger sykemelding i forbindelse med en litt mer kronisk sykdom. Jeg tar noen medisiner som gjør at jeg ikke kan være på arbeid. Det kan fort bli en hel del fravær før jeg får behandling (behandlingstid er litt for lang 😐), og da er jo egenmeldingsdagene brukt opp og jeg vil de neste 12 mnd måtte få sykemelding for hver en liten bagatell som gjør at jeg må holde meg hjemme. Kanskje jeg som misforstår hele forskjellen på sykemelding og egenmelding... Anonymkode: 53989...18f
Brunhilde Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Er det en grunn til at de alltid vil at du skal bruke egenmelding først? Egenmelding føler jeg er fint å bruke i forhold til forkjølelse, omgangssyke, influensa ol. Jeg trenger sykemelding i forbindelse med en litt mer kronisk sykdom. Jeg tar noen medisiner som gjør at jeg ikke kan være på arbeid. Det kan fort bli en hel del fravær før jeg får behandling (behandlingstid er litt for lang 😐), og da er jo egenmeldingsdagene brukt opp og jeg vil de neste 12 mnd måtte få sykemelding for hver en liten bagatell som gjør at jeg må holde meg hjemme. Kanskje jeg som misforstår hele forskjellen på sykemelding og egenmelding... Anonymkode: 53989...18f Egenmelding er, som du selv sier, greit å bruke ved "småsykdom". Det jeg tenker på når du er kronisk syk, er at du sammen med arbeidsgiver kan søke om fritak for arbeidsgiverperioden (de 16 første dagene du er sykemeldt og som arbeidsgiver må dekke). Det gjør at sykemeldingen din blir en mindre (økonomisk) belastning og da er det også lettere for deg når trenger å være sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå