AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Hei, jeg bare lurer på om noe skulle skje, når kan jeg redde føden? Jeg er veldig redd for prematur fødsel, og jeg har ingen grunn for det, men av alle ting en skal være redd for, så er det jo prematurfødsel og død. i følge babyverden sin terminkalkulator står det fra og med uke 23 kan man redde babyen i samråd med foreldrene.. men jordmor sier at det ikke er før uke 24.. mange vil nok tenke at en uke fra eller til spiller ingen rolle, men jeg skal på flytur i uke 23, så hadde jo satt pris på om det var en slik «milepæl».. Anonymkode: 8bd38...bea
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Uke 24 er mest korrekt, men sjansen for at du da får et friskt barn som overlever er meget liten. Du kan alltids ringe føden før, men vil nok bli avvist. Og hva har flyturen med dette å gjøre? Anonymkode: 0bf60...191 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uke 24 er mest korrekt, men sjansen for at du da får et friskt barn som overlever er meget liten. Du kan alltids ringe føden før, men vil nok bli avvist. Og hva har flyturen med dette å gjøre? Anonymkode: 0bf60...191 Jeg er skikkelig redd for å føde pga flyturen... skal til England i en uke.. Anonymkode: 8bd38...bea
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skikkelig redd for å føde pga flyturen... skal til England i en uke.. Anonymkode: 8bd38...bea Hvor er sammenhengen? Fly utgjør ingen risiko for tidlig fødsel? Anonymkode: 642d5...d78 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Du kan ringe føden fra uke 22. Det betyr ikke at barnet kan reddes, men føden er rett sted uansett om noe skulle skje i graviditeten derifra. Anonymkode: 9f7cb...269 3
cattleya Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 Det varierer litt fra sykehus til sykehus tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 De redder barn født i uke 23, jeg kjenner flere fordi jeg har en prematur selv. Disse barna har det veldig bra selv om det var en haug med utfordringer i starten. Anonymkode: 52e69...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De redder barn født i uke 23, jeg kjenner flere fordi jeg har en prematur selv. Disse barna har det veldig bra selv om det var en haug med utfordringer i starten. Anonymkode: 52e69...f7c Enkelte steder i Norge gjør de det, men ikke mange som har riktig kompetanse. Og et fåtall av disse vokser opp uten varige senskader. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ringe føden fra uke 22. Det betyr ikke at barnet kan reddes, men føden er rett sted uansett om noe skulle skje i graviditeten derifra. Anonymkode: 9f7cb...269 I de aller fleste tilfeller vil du bli bedt om å ts kontakt med lege eller jordmor. Det er ingenting som kan gjøres i uke 22. Anonymkode: 0bf60...191 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte steder i Norge gjør de det, men ikke mange som har riktig kompetanse. Og et fåtall av disse vokser opp uten varige senskader. I de aller fleste tilfeller vil du bli bedt om å ts kontakt med lege eller jordmor. Det er ingenting som kan gjøres i uke 22. Anonymkode: 0bf60...191 Ikke helt sant. På St, Olavs fikk jeg beskjed om å ta kontakt med føden ved uke 20 ca. Kanskje er det noe som kan behandles/fødselen kan bremses. Og uansett om den ikke kan det, så er det ikke bare-bare å føde da, så det lå uansett gjøres på sykehus. Så redde babyen fra uke 23 ca avhengig av hvor man er/hvor man rekker å komme seg, og før det ivareta foreldrene. Anonymkode: 55782...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke helt sant. På St, Olavs fikk jeg beskjed om å ta kontakt med føden ved uke 20 ca. Kanskje er det noe som kan behandles/fødselen kan bremses. Og uansett om den ikke kan det, så er det ikke bare-bare å føde da, så det lå uansett gjøres på sykehus. Så redde babyen fra uke 23 ca avhengig av hvor man er/hvor man rekker å komme seg, og før det ivareta foreldrene. Anonymkode: 55782...1e1 St. Olavs ja, de er vel ganske kompetente på nyfødte og for tidligfødte. Men ikke alle bor i storbyene, og sykehusene rundt i distriktene har stort sett ikke kompetansen som trengs for å redde så små. Anonymkode: 6f0b9...a4d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte steder i Norge gjør de det, men ikke mange som har riktig kompetanse. Og et fåtall av disse vokser opp uten varige senskader. I de aller fleste tilfeller vil du bli bedt om å ts kontakt med lege eller jordmor. Det er ingenting som kan gjøres i uke 22. Anonymkode: 0bf60...191 Stemmer ikke, man kan absolutt kontakte føden i uke 22. Flere steder oppfordrer også til å kontakte føden etter OUL, som er noen uker tidligere. Det handler ikke bare om hvorvidt man kan redde et foster, men å ivareta kvinnen om et foster kommer så sent i svangerskapet. Anonymkode: 9f7cb...269 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 Da min første kom i uke 25, fikk jeg i andre svangerskap beskjed om å ta kontakt med føden hvis det skjedde noe fra uke 22. Jeg sokner til Ahus, men fødsel før uke 28 ville skjedd på Ullevål. Det handler også om sikkerhet til mor ved ekstremt prematur fødsel. Ved fødsel før uke 28 er det kun noen sykehus i Norge som har riktig utstyr og kompetanse: Ullevål, Riksen, St. Olav, og i Stavanger, Tromsø, Kristiansand. Men er det før uke 26 er det bare Ullevål, Riksen og St. Olav som gjelder. Når det gjelder overlevelse er den lav så tidlig som i uke 23, omtrent 27% av alle levendefødte. kilde: https://www.fhi.no/publ/2017/prognose-for-og-oppfolging-av-ekstremt-premature-barn-en-systematisk-oversi/ Anonymkode: 4044a...178 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke, man kan absolutt kontakte føden i uke 22. Flere steder oppfordrer også til å kontakte føden etter OUL, som er noen uker tidligere. Det handler ikke bare om hvorvidt man kan redde et foster, men å ivareta kvinnen om et foster kommer så sent i svangerskapet. Anonymkode: 9f7cb...269 Ja, men poenget er at mange ringer fordi de f.eks kjenner mindre liv i uke 22. Da vil man i de aller fleste tilfeller få beskjed om å ta kontakt med jordmor eller lege. De kan ikke ta imot hysteriske gravide som såvidt har bikket uke 20. Er man i fødsel er det selvsagt noe annet, da vil man få hjelp uansett hvor man ringer. Anonymkode: 0bf60...191
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Skrevet 5. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men poenget er at mange ringer fordi de f.eks kjenner mindre liv i uke 22. Da vil man i de aller fleste tilfeller få beskjed om å ta kontakt med jordmor eller lege. De kan ikke ta imot hysteriske gravide som såvidt har bikket uke 20. Er man i fødsel er det selvsagt noe annet, da vil man få hjelp uansett hvor man ringer. Anonymkode: 0bf60...191 Tråden handler vel om redsel for prematur fødsel og om man kan ringe føden om noe skjer, ikke å kjenne lite liv. Anonymkode: 9f7cb...269
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.3.2020 den 8.43): St. Olavs ja, de er vel ganske kompetente på nyfødte og for tidligfødte. Men ikke alle bor i storbyene, og sykehusene rundt i distriktene har stort sett ikke kompetansen som trengs for å redde så små. Anonymkode: 6f0b9...a4d Hva er det med deg? Du vet tydeligvis ingenting om for tidlig fødte barn. Det spiller ingen rolle hvor du bor! Dersom fødselen er i gang og helsepersonell ser at fødselen vil gå sin gang uansett tiltak, vil de sende pasienten til sykehusene hvor de innehar denne kompetansen! Jeg kjenner jeg blir mektig irritert når jeg leser svarene dine, for det er direkte feilinformasjon. Jeg kjenner 4 barn født i uke 23. Alt fra 22+5 til 23+4. 3 av disse barna er friske idag, den ene døde som følge av pustestans i en alder av 4 år. Ikke uttal deg om temaer du har lite kunnskap om, takk på forhånd. Anonymkode: 24442...fcf 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.3.2020 den 7.55): Enkelte steder i Norge gjør de det, men ikke mange som har riktig kompetanse. Og et fåtall av disse vokser opp uten varige senskader. I de aller fleste tilfeller vil du bli bedt om å ts kontakt med lege eller jordmor. Det er ingenting som kan gjøres i uke 22. Anonymkode: 0bf60...191 Det er mye som kan gjøres i uke 22. For det første vil de forsøke å stanse fødselen frem til 22+5, deretter vil det bli satt lungemodningssprøyter. Kunnskapsløse mennesker som uttaler seg om temaer de ikke kan noe som helst om er noe av det værste jeg vet. Slutt å spy ut galle som er direkte feil. Anonymkode: 24442...fcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mye som kan gjøres i uke 22. For det første vil de forsøke å stanse fødselen frem til 22+5, deretter vil det bli satt lungemodningssprøyter. Kunnskapsløse mennesker som uttaler seg om temaer de ikke kan noe som helst om er noe av det værste jeg vet. Slutt å spy ut galle som er direkte feil. Anonymkode: 24442...fcf Lol, de prøver å stanse fødselen fram til uke 34 men okeiiiiiii 🤪 Anonymkode: 1fc17...91f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lol, de prøver å stanse fødselen fram til uke 34 men okeiiiiiii 🤪 Anonymkode: 1fc17...91f Ja det er jeg fullt klar over. Det var ikke det poenget var heller. Det gjaldt tilfeller hvor fødselen er i gang før uke 23+0 . Selvsagt ønsker de å stanse den så lenge som mulig, men enkelte ganger går det dessverre ikke. Anonymkode: 24442...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lol, de prøver å stanse fødselen fram til uke 34 men okeiiiiiii 🤪 Anonymkode: 1fc17...91f Like kunnskapsløs du. Retningslinjene er at om fødselen er i gang før uke 23 setter de lungemodningssprøyter og forsøker holde igjen fødselen MINIMUM frem til sprøytene får virke, dette er 2 dager. Gjerne les på Helse-Norge sine sider dersom du har problemer med å forstå, istedenfor å kverulere og komme med barnslige uttalelser. «Lol». Skulle trodd du var et barn. Anonymkode: 24442...fcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 Her kan du lese dersom du er kapabel til å tilegne deg kunnskap : https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/preterm-fodsel/ https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/nyfodtmedisin-veiledende-prosedyrer-fra-norsk-barnelegeforening/2-initialbehandling-av-premature/2.1-generelle-retningslinjer-for-mottak-av-ekstremt-premature-barn Anonymkode: 24442...fcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå