AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #21 Skrevet 4. mars 2020 Fikk beskjed om 8 mnd, fikk svar 1 uke før fristen gikk ut på uføresøknaden. Alt tar tid hos NAV, hvis du venter brev fra saksbehandler tar det ofte mer en 1 uke. Anonymkode: 8b333...433
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #22 Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, Ganni skrev: Hei. Hvor lang tid fikk dere beskjed om at behandlingstiden var, og hvor lang tid tok det før dere fikk svar? Og når var dette? Dersom nav lokalt støtter, går det raskere? Eller er det helt tilfeldig når man får svar? Vet noen får svar noen uker etterpå, mens andre må vente 8 måneder. Og behandles søknadene i kommunen eller fylket jeg bor i? eller hvor sendes de? siden i min kommune står det at behandlingstiden er 8mnd, men er det fortsatt det da de sender den videre til nav forvaltning? og hvor ligger nav forvaltning? Vil ikke mase på nav veilederen min, så håper noen allerede vet og har ett svar Vær så snill å ikke kom med noen stygge kommentarer, jeg er ny her på kvinneguiden og finner ikke ett innlegg der noen spør om det samme. Kanskje fordi jeg ikke helt vet hvordan man finner det.. beklager om det allerede er ett slik innlegg. Men jeg lurer sånn på dette. Fikk ingen beskjed om forventet søknadstid,men fra nav registere min søknad som mottatt til vedtak ble fattet skilte det et døgn. Og fra søknad ble sendt til vedtaket tok det 5 dager. Anonymkode: 70ac5...ee7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #23 Skrevet 4. mars 2020 Tok 7mnd, fikk avslag og anket, da tok det 6 mnd så totalt litt over et år. Anonymkode: 13b7b...70d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #24 Skrevet 4. mars 2020 Jeg digger returadressen her! Som nevnt, tok litt under fire uker å få vedtaket. Anonymkode: 73eaa...8a0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #25 Skrevet 4. mars 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor på nav siden? Anonymkode: 49e26...8cb Logg inn på ditt nav og sjekk under dine saker Anonymkode: dd4ef...86a
Kittykat Skrevet 4. mars 2020 #26 Skrevet 4. mars 2020 (endret) Feil tråd 🙄 Endret 4. mars 2020 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #27 Skrevet 4. mars 2020 Jeg fikk beskjed om at det tok 4 mnd å behandle søknaden. Tok det lengre tid, så skulle NAV si i fra. Jeg fikk svar etter litt over 4 mnd. Man kan ikke søke om uføretrygd med mindre NAV lokalt åpner opp for at man kan søke om det. Søker man uten at NAV lokalt har sagt at det er greit, så får man automatisk avslag. Min søknad ble sendt til Molde og jeg bor i Bergen. NAV forvaltning er forskjellige avdelinger forskjellige steder i landet. De behandler forskjellige ting på kontorene. Anonymkode: 9cb47...46e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #28 Skrevet 4. mars 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg digger returadressen her! Som nevnt, tok litt under fire uker å få vedtaket. Anonymkode: 73eaa...8a0 Tusen takk! Anonymkode: 49e26...8cb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #30 Skrevet 4. mars 2020 Gradert ufør: Fikk beskjed om 8 måneders saksbehandlingstid - tok ca 2,5 mnd. Fikk avslag på ung ufør så klaget på dette. Fikk beskjed om 9 mnd saksbehandlinstid - tok 4 dager. Anonymkode: 8e98e...fda
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #31 Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gradert ufør: Fikk beskjed om 8 måneders saksbehandlingstid - tok ca 2,5 mnd. Fikk avslag på ung ufør så klaget på dette. Fikk beskjed om 9 mnd saksbehandlinstid - tok 4 dager. Anonymkode: 8e98e...fda Fikk du innvilget ung ufør etterpå da? og hva var grunnlaget for avslag? Anonymkode: 49e26...8cb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #32 Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du innvilget ung ufør etterpå da? og hva var grunnlaget for avslag? Anonymkode: 49e26...8cb Ja jeg fikk det innvilget. Saken min var egentlig et skoleeksempel - så det var bare uføregraden som egentlig var et spørsmål. Det er sikkert derfor de brukte såpass kort tid på den. Jeg var i en bilulykke når jeg var 20 år og sliter med en ganske alvorlig wiphlaphskade i etterkant. Avslaget på ung ufør var at jeg hadde klart å være i 100% jobb i etter fylte 26 år. Påpekte i klagen at jeg klarte å være i full jobb i 2 måneder før jeg var 100 % sykemeldt i nesten 4 år før jeg var i stand til å så mye som å i det hele tatt prøve meg i jobb igjen. Så at jeg har fungert 100% etter fylte 26 år er jo ikke reelt. Anonymkode: 8e98e...fda 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #33 Skrevet 4. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg fikk det innvilget. Saken min var egentlig et skoleeksempel - så det var bare uføregraden som egentlig var et spørsmål. Det er sikkert derfor de brukte såpass kort tid på den. Jeg var i en bilulykke når jeg var 20 år og sliter med en ganske alvorlig wiphlaphskade i etterkant. Avslaget på ung ufør var at jeg hadde klart å være i 100% jobb i etter fylte 26 år. Påpekte i klagen at jeg klarte å være i full jobb i 2 måneder før jeg var 100 % sykemeldt i nesten 4 år før jeg var i stand til å så mye som å i det hele tatt prøve meg i jobb igjen. Så at jeg har fungert 100% etter fylte 26 år er jo ikke reelt. Anonymkode: 8e98e...fda Ååå , håper du har det bedre ❤️ Anonymkode: 49e26...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #35 Skrevet 5. mars 2020 Jeg venter på svar, søkte for 5 mnd siden Anonymkode: c6224...e9d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #36 Skrevet 5. mars 2020 12 timer siden, Ganni skrev: Hei. Hvor lang tid fikk dere beskjed om at behandlingstiden var, og hvor lang tid tok det før dere fikk svar? Og når var dette? Dersom nav lokalt støtter, går det raskere? Eller er det helt tilfeldig når man får svar? Vet noen får svar noen uker etterpå, mens andre må vente 8 måneder. Og behandles søknadene i kommunen eller fylket jeg bor i? eller hvor sendes de? siden i min kommune står det at behandlingstiden er 8mnd, men er det fortsatt det da de sender den videre til nav forvaltning? og hvor ligger nav forvaltning? Har fått beskjed om at saksbehandlingstiden er 8 måneder. Søknaden var sendt for cirka en måned siden, så venter i spenning ennå. Alle skal gjennom opplegget med avklaring, og det er NAV lokalt som åpner for søking av uføretrygd. Uten NAV lokalt, så får man med høy sannsynlighet avslag. Utover det så kan det handle om avklaringen, diagnosen, alder osv. som gjør at ting kan gå fortere. I tillegg til hvor mange saker de har å behandle. Er det høyere trykk på enheten så tar det selvfølgelig lengre tid. Jeg er i starten av 30-årene så min sak vil bli sett veldig mye nøyere på enn f.eks en som er i 60-årene og nærmer seg pensjonsalderen. Det er fordi at vi snakker om over 30 år med uføretrygd, mens for en i 60-årene så er det snakk om noen få år. NAV Forvaltning er en saksbehandlingsenhet som kun tar seg av prosessen med saksbehandling og har lite kontakt med klientene. NAV lokalt sender sakene videre til NAV forvaltning. Hvor søknaden din blir behandlet, ser du på brevet om orientering om saksbehandlingstid. Forvaltning ligger ofte sentralt. Bor du utenfor Oslo, så kan du ofte oppleve at det ligger i en annen by enn den du bor i. Anonymkode: bece9...afc
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #37 Skrevet 5. mars 2020 Nå har ikke jeg søkt uføretrydg, men har ei venninne som skal søke nå. Og hun snakket om at nav lokalt måtte skrive en arbeidsevnevurdering som måtte godkjennes før det ble søkt uføre? Ser ikke at noen nevner det her, så stusset litt. Anonymkode: 2b895...e37
Live88 Skrevet 5. mars 2020 #38 Skrevet 5. mars 2020 Fikk beskjed om behandlingstid på åtte måneder, tok litt over fire måneder før jeg fikk det innvilget. Bor i Hordaland og søknaden min ble behandlet i Molde, dette var i fjor.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #39 Skrevet 5. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ååå , håper du har det bedre ❤️ Anonymkode: 49e26...8cb Så lenge jeg tar hensyn til det og ikke presser meg over toleransegrensen så går det fint Man lærer seg jo å leve med det meste. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg søkt uføretrydg, men har ei venninne som skal søke nå. Og hun snakket om at nav lokalt måtte skrive en arbeidsevnevurdering som måtte godkjennes før det ble søkt uføre? Ser ikke at noen nevner det her, så stusset litt. Anonymkode: 2b895...e37 Dette stemmer. Jeg var gjennom flere runder med avklaring. Dette skjer jo før man søker ufør, så det er jo egentlig ikke relevant i henhold til TS sitt spørsmål, derfor nevnte jeg det ikke i mitt innlegg. Det er en veldig lang prosess fra man blir sykemeldt første gang til man eventuelt får en uføretrygd. For meg tok det 15 år. Anonymkode: 8e98e...fda 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #40 Skrevet 5. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg søkt uføretrydg, men har ei venninne som skal søke nå. Og hun snakket om at nav lokalt måtte skrive en arbeidsevnevurdering som måtte godkjennes før det ble søkt uføre? Ser ikke at noen nevner det her, så stusset litt. Anonymkode: 2b895...e37 For de skriver arbeidsevnevurdering, og så åpner de slik vi kan søke. Så de som har fått åpnet til å søke, har allerede fått vurderingen. Så den sendes til nav forvaltning med en gang etter man søker, siden legeerklæringen og vurderingen allerede ligger inne. Anonymkode: c6224...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå