Gå til innhold

Dobbelt barnetrygd, har jeg misforstått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Student og deltidsmamma, får ingen stønad annet enn barnetrygd på 990,- eller noe sånt. Da barnefar dumpet for 1 år siden sa mekler at jeg hadde krav på dobbelt barnetrygd, jeg søkte da men har ikke fått noe økt barnetrygd på denne tiden. Betyr dobbelt barnetrygd bare at barnefar også får, og at min ikke økte? Lurer siden han tjener 600.000 i året, jeg lever på stipend. 

Anonymkode: d175b...bf6

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Kommer ann på samværsbrøken. Du er alenemor om du har over 60% tror jeg. Litt usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg og trudde du fekk to barnetrygden , tror du har krav på mer hjelp om du levernpå stipend og er mamma, om du ringer nav så hjelper de deg(ja faktisk)

Anonymkode: 55acd...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du alene med barnet? Søkte du for ett år siden og ikke har mottatt et vedtak enda? Ring i såfall NAV. 

Anonymkode: 2f14c...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du undersøkt om du har rett på overgangsstønad?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, theTitanic said:

Kommer ann på samværsbrøken. Du er alenemor om du har over 60% tror jeg. Litt usikker. 

Vi har 50/50, dette visste mekler da han sa jeg får dobbel trygd. Men kanskje han mente at dobbel trygd er at far også får, og at ikke min øker til 1990,-. Pengene hadde kommet godt med til barnet, snur på krona som student

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eg og trudde du fekk to barnetrygden , tror du har krav på mer hjelp om du levernpå stipend og er mamma, om du ringer nav så hjelper de deg(ja faktisk)

Anonymkode: 55acd...c4b

Ja, kan jo ringe NAV. Kan jeg evt få igjen det jeg ikke har fått om det har vært feil fra NAV sin side? Hadde ikke mamma betalt for klærne hans og alt annet hadde ikke ting gått rundt. Fått beskjed av NAV at jeg ikke har krav på noe annet enn barnetrygd 

AnonymBruker
Skrevet

Har du 50/50 er du per definisjon ikke aleneforelder og har derfor ikke krav på noe sånt. Er stipendet for lavt må du eventuelt søke sosialhjelp

Anonymkode: 407cd...b6b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50, dette visste mekler da han sa jeg får dobbel trygd. Men kanskje han mente at dobbel trygd er at far også får, og at ikke min øker til 1990,-. Pengene hadde kommet godt med til barnet, snur på krona som student

Ja, kan jo ringe NAV. Kan jeg evt få igjen det jeg ikke har fått om det har vært feil fra NAV sin side? Hadde ikke mamma betalt for klærne hans og alt annet hadde ikke ting gått rundt. Fått beskjed av NAV at jeg ikke har krav på noe annet enn barnetrygd 

Ved 50/50 delt bosted, får dere hver deres barnetrygd. Og for syns skyld, så heter det utvidet barnetrygd.

Du kan søke om bostøtte, sjekk husbanken.no

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vedl 50/50 har man ikke krav på os.

Anonymkode: 8fad9...351

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må i allefall undersøke om søknaden din og dokumentasjon er registrert. De har lang saksbehandlingstid, men ikke ett år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns å huske at barnefar tjente for mye. Eller så var det fordi jeg er student som var i veien 🤔 husker bare at jeg ikke hadde rettighet til noe som helst, siden vi har 50/50, og jeg ville ikke jukse på meg 80/20 som noen tipset meg til.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved 50/50 delt bosted, får dere hver deres barnetrygd. Og for syns skyld, så heter det utvidet barnetrygd.

Du kan søke om bostøtte, sjekk husbanken.no

vedl 50/50 har man ikke krav på os.

Anonymkode: 8fad9...351

Ok, så da betyr dobbel barnetrygd at mor og far får hvert sitt (990,-), ikke at jeg får dobbelt?

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det som står over her, du har ingen rett på noe når dere deler 50/50. MEN, du kan søke om barnebidrag!! Selv om dere har delt bosted, så kan du ha rett på barnebidrag for å utjevne forskjellen hos deg og far. 

PS. Man skal aldri stole på andre enn seg selv. Dvs, mekler har null ansvar for å gi korrekt info, så man må ALDRI noensinne tro på andre mennesker uten å sjekke slike ting på egenhånd. 

Anonymkode: 9f041...c42

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan få noe ekstra stipend av lånekassen også, da du har barn

Anonymkode: bb9b1...041

AnonymBruker
Skrevet

Du må i allefall undersøke om søknaden din og dokumentasjon er registrert. De har lang saksbehandlingstid, men ikke ett år. 

Den ble registrert for ca 1 år siden :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så da betyr dobbel barnetrygd at mor og far får hvert sitt (990,-), ikke at jeg får dobbelt?

UTVIDET barnetrygd når det er delt 50/50 betyr at dere får halvparten hver av den ordinære barnetrygden, og halvparten hver av den utvidede barnetrygden (ikke kall det dobbel, det er feil). 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ingen får i teorien dobbel barnetrygd, du får for ett barn mer enn du har.

Anonymkode: 85756...94b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

UTVIDET barnetrygd når det er delt 50/50 betyr at dere får halvparten hver av den ordinære barnetrygden, og halvparten hver av den utvidede barnetrygden (ikke kall det dobbel, det er feil). 

Da forstår jeg. Fikk inntrykk av at jeg ville få økt barnetrygd og far 0 i barnetrygd siden han tjener så bra, vet ikke hvor jeg fikk dette ifra, men var det jeg trodde. Men da tok jeg feil, takk for svar til deg og dere andre :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen får i teorien dobbel barnetrygd, du får for ett barn mer enn du har.

Anonymkode: 85756...94b

Nei, tydeligvis får jeg ikke det, men far får også trygd, altså får vi 990,- hver fremfor at jeg fikk 1990,-

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dobbel barnetrygd betyr ingenting! Ingen får dobbelbarnetrygd!

som aleneforsørger kan du søke en ekstra barnetrygd. Har du 1 barn får du for 2 barn, har du 10 barn får du for 11 barn. 

slutt å bruk ordet «dobbelbarnetrygd»  det er misvisende for foreldre med flere barn. 

Anonymkode: 59fcc...457

• Liker 7
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ble registrert for ca 1 år siden :) 

Dette kan umulig stemme, man får innvilget utvidet barnetrygd bortimot på dagen, men du må bevise at du er aleneforelder.

Tror det tok ca 1 uke når jeg fekk dette... Viktig også mht å få skattefradrag at man får dette registrert!

Noen krav:

Er du einsleg mor eller far kan du få utvida barnetrygd dersom du bur åleine med barn og

• er separert, skilt eller attlevande ektefelle
  • er ugift og ikkje lever saman med den andre forelderen til barnet. Samlivsbrot mellom sambuarar som har felles barn under 16 år må stadfestast med meklingsattest
  • har vore faktisk separert i minst 6 månader utan separasjonsbevilling eller dom
  • har ein ektefelle/sambuar som er fengsla med straff utan vilkår på minst 6 månader, eller som har sete i varetekt i minst 6 månader
  • har ein ektefelle/sambuar som har vore forsvunne i minst 6 månader

Når det ligg føre ei avtale om delt bustad vil begge foreldra rekna som at dei har rett til å vere mottakarar. Det er derfor viktig å søke om delt barnetrygd når ei slik avtale blir inngått etter barnelova § 36.

###############################

Skatt;

Hvem har krav på særfradraget?

Særfradraget gjelder deg som forsørger ett eller flere barn under 18 år, og som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann eller ikke lever med samboer på varig basis. Du har rett til særfradrag hvis NAV anser deg som en reell enslig forsørger, og du har mottatt utvidet barnetrygd fra NAV etter barnetrygdloven § 9 i løpet av inntektsåret. Barnetrygd gis for barn under 18 år. Du får altså ikke særfradrag om du kun forsørger ungdom som har fylt 18 år. 

Endret av The_Stig
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...