Gå til innhold

Hva koster deres 10-11-12-13 åringer i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men at arbeidsgiver ikke gjør som de skal, det burde jo vært konsekvenser for dette! Hva sier Nav Innkreving om muligheter for å drive inn på andre måter?

Anonymkode: 77f11...eb9

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/utleggstrekk/

Du plikter å foreta utleggstrekk

Som arbeidsgiver plikter du å foreta utleggstrekket, uavhengig av den ansattes samtykke. Dersom du ikke gjennomfører trekk etter pålegget, kan ansvaret for unnlatt trekk rettes direkte mot deg.

Kan dette være noe å ta opp med Nav Innkreving? Jeg hadde ringt de hver uke (jeg gjorde det samme for å få fortgang i tvangstrekk, det hjalp)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok ikke at det hjelper hva du sier til han. Det er mange bidragsytere som ikke skjønner hvor mye det koster med barn uansett, har en bf som er helt lik! 

Men at arbeidsgiver ikke gjør som de skal, det burde jo vært konsekvenser for dette! Hva sier Nav Innkreving om muligheter for å drive inn på andre måter?

Det avslaget der er ikke rett. Det er jo for at du skal få noe når bidraget ikke betales. Søk på nytt der, for bidragsforskudd skal kun gå på din inntekt.

Når det går lang nok tid og arbeidsgiver ikke gidder å trekke i lønn så setter NAVI ultimatum. Enten trekker de bidragspliktig i lønn, eller så står de selv ansvarlige for bidraget og NAVI går etter dem i stedet.

Det skjedde her og jeg fikk bidrag inn på konto måneden etter. Jeg ringte og etterlyste for jeg visste han hadde fått jobb for flere måneder siden og det lå inne tvangstrekk som var flere år gamle.

Anonymkode: 120d0...9ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det går lang nok tid og arbeidsgiver ikke gidder å trekke i lønn så setter NAVI ultimatum. Enten trekker de bidragspliktig i lønn, eller så står de selv ansvarlige for bidraget og NAVI går etter dem i stedet.

Det skjedde her og jeg fikk bidrag inn på konto måneden etter. Jeg ringte og etterlyste for jeg visste han hadde fått jobb for flere måneder siden og det lå inne tvangstrekk som var flere år gamle.

Men hvor lang tid er dette da?

Det virker som dette er vilkårlig om blir satt inn eller ei. Derfor jeg råder TS til å henge på telefonen til Nav Innkreving  (21 05 11 00)

Vet om mange tilfeller hvor det stopper når arbeidsgiver ikke foretar pålagt trekk...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor lang tid er dette da?

Det virker som dette er vilkårlig om blir satt inn eller ei. Derfor jeg råder TS til å henge på telefonen til Nav Innkreving  (21 05 11 00)

Vet om mange tilfeller hvor det stopper når arbeidsgiver ikke foretar pålagt trekk...

Aner ikke. Når det ikke betales sendes det purring. En, to og tre purring, så går det til tvangstrekk, tror jeg. Så tar det enda lenger tid før arbeidsgiver stilles ansvarlig dersom de ikke trekker. Jeg ringte da det hadde gått 3 måneder etter han hadde fått jobb, siden jeg visste at han hadde fått jobb og det lå tvangstrekk inne.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så han/hun går ikke på noen fritidsaktiviteter? Hvor kjøper du mat til barnet? Siden du får det så billig? Hvor får dere klær, sko og annet utsyr fra? Dere reiser aldri på ferier? Barnet er aldri på bursdagsfest? 

Anonymkode: 1cba3...97d

Jeg skrev gjennomsnittet.
Sko 2 ganger i året, klær blir ofte prioritert bursdag/jul. billigst mulig abonnement på tlf. Fritidsaktiviteten er 1000 kr i året og vinterutstyr ligger her klar til bruk.
Har avtale i klassen om 100kr som fast beløp i bursdager, som da blir 800-1000 kr i året.

Vi har hytte på fjellet, 2 hytter ved vannet og en hytte i skogen som vi kan benytte oss av. Men nei, vi reiser ikke så mye til utlandet.. Bare til de andre nordiske landene, og der pleier vi å bo hos familie og venner... Tror ikke barnet mitt veier såpass mye at jeg bruker mer diesel når jeg kjører bil.

Hva angår mat så pleier jeg å bruke ca 2500kr i mnd på begge. Lager alt hjemmelaget fra bunnen av.

Men differensen er jo det som ble spurt om, og den er ikke så ille stor.. Bruker ca 1300 kr for strøm på vinteren og ned til 300kr på sommeren, men det er jo pga oppvarming.

Jeg er nok langt fra rik... Men jeg føler ikke at jeg er fattig, for jeg går aldri i minus.

Anonymkode: 5810f...4af

AnonymBruker
Skrevet

Har han opparbeidet bidragsgjeld kan skatteoppkrever motregne dette mot til gode skatt. Det er også skatteoppkrever som følger opp påleggstrekk. At en bedrift nekter å trekke i lønn når de har det skriftlig kan jeg bare forklare med at barnefaren har et meget godt forhold til sjefen. I så fall vil han neppe bytte jobb og bedriften vil til slutt gi etter. Staten er verste kreditor som finnes og den gir seg aldri.

Til tema.

Min 14-åring spiser som en hest. Han trener mye og skal ha et variert kosthold, så det går minst 2000 kroner. Han driver med kampsport, noe som i seg selv ikke er så dyrt egentlig, 400 kroner i måneden. Men så kommer graderinger, utstyr og ca 4 reiser til konkurranser. Reiser kommer på 20.000 i året så totalt blir det også 2.000 kroner. Klær går det 500, mobil 200, frisør og hygiene 300. Han elsker å dusje etter trening og passer man ikke på kan det bli en halvtime. Massevis av strøm ja.

Uten å regne med at vi trenger et ekstra rom i huset koster han oss ca 6.000. Jeg tror vi kommer til å merke stor forskjell når han flytter ut om noen år.

Anonymkode: 27bfd...959

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ca 8000-10000 på 12 åringen. 

Anonymkode: 84e1d...2c0

I mnd??

Anonymkode: b69c8...6ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I mnd??

Det var en høy sum men at enkelte her i tråden hevder de bruker 500-1000 er også ekstremt lite. 

bare matbudsjettet er vel sikkert 500-1000kr i mnd. Minst. 

Med flere ulike fritidsaktiviteter blir det kanskje 1000kr i snitt.

utstyr er vanskelig å beregne: ski, skøyter, sykkel, hjelm, sparkesykkel, turutstyr, i den alderen vokser de fort, bare ei overtrekksbukse koster fort 500kr og den varer kanskje max to sesonger... 

sier jeg 1000kr i mnd for alt utstyret i snitt er det vel innafor.

klær; klær varer heller ikke mer enn Max to sesonger i denne alderen. Det betyr nye sommersko, nye vintersko, nye sommerklær, nye vinterklær..

Kanskje 500- 1000kr i mnd i snitt? 

Hygieneprodukter, shampo, balsam, tannkrem, toalettpapir, deodorant

200kr

Aktiviteter: busskort, mobil, iPad, penger til bursdagsgaver, TV-spill, filmleie, kino, restaurant, bowling m.m: 300,-

Totalt 5000 i mnd. 
Da har jeg regnet nedover. Bruker nok i praksis mye mer... 

Anonymkode: 2d773...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Bare mat er mye til en ungdom. Min spiser mye mer enn meg.. 🙂

Anonymkode: 3598d...b1d

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I måneden??

AnonymBruker
Skrevet

Minimum 5000 i mnd 

Anonymkode: 0e15d...1c1

AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring: 
To fritidsaktiviteter 883,- i mnd, + noen turer/arrangementer i den ene aktiviteten 350 til (har delt på 12).
Buss 150 (to turer i uka, til en aktivitet)
Bursdagpresanger til andre 150 (meget nøkternt)
Klær, sko og personlige husholdningsartikler (dusjsåpe, shampo, deodorant) minst: 300,- 
Brød: (frokost, matpakke, kvelds, brød til 36 kr, en mnd): 270,-
Pålegg: 150,- 
Melk hjemme: 300,-
Skolemelk: 120,-
Lørdagsgodt/snacks: 150,-
Telefonabb: 149,-

Dette blir over 3000,-. Da er ingen middag med, verken hverdags eller noe pizza eller fredagstaco eller mCDonalds overhodet, heller ikke juice, youhurt, frokostblanding eller frukt.
Ingen ferier annet enn tur med aktivitet, ingen bilbruk, ingen strøm eller vann eller noe. Ingen slalåmturer eller svømmehall eller kino eller lommepenger. Ikke arrangering av egen bursdag (kan være dyrt), ikke egne presanger til jul, ikke tannregulering, ingen hytteturer med andre, ingen konserter, teater eller inngangsbilletter noe sted. 

Særlig på mat kan du sikkert presisere ganske nøkternt og nøye. Vis han dette (sifos referansebudsjett). Det er nøkternt.

image.png.fa0d1333a202199b616b92d8e66b92b1.png

Anonymkode: cbbd8...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig litt interessant tråd, dette.

Tenke først at "det er jo ikke så mye" og så leste jeg hva dere andre nevnte, og tenkte "ja det må jo med, og det også, og det også...) Så da blir det jo litt.

Har to barn i aldersgruppen (Hver sin ende av spennet) og jeg vil si det er en del forskjell i kostnad på dem.

Yngste spiser ikke så mye. Reiser ikke så langt på cup'er og sånt, og har ikke telefon. Men koster fortsatt litt i leker og sånt.

Eldste spiser jo som en stor voksen (og litt til), reiser på cup'er og overnatter da borte. Har telefon, og bruker litt data hver måned. (Og må nesten alltid ha alle klær "nykjøpt" i motsetning til nr 2 som arver det meste.)

Det er neste så jeg ikke tør å sett opp kostnadene, ser jeg, for det blir mer enn jeg tror.

Av årlige kostnader som må fordeles, så er følgene utgifter med:

Fritidsaktiviteter: (2 aktiviteter)

• Faste kostnader: 8000kr
  • Reiser: 5000kr
  • Utstyr:  1000kr

Klær: 6000kr
Sko: 2000kr
Sosiale ting (Kino, bursdager, gå ut og spise, lommepenger osv.): 3000kr
Ferier: 15.000kr

I tillegg kommer månedlige utgifter:

Telefon: 200kr
Mat: 3000kr
Internett: (Tenåringen krever bedre nett enn oss): 100kr

Nå sparer nok ikke vi på krona. Dette kunne vært billigere om vi hadde ønsket det.

10-åringen har da ikke telefon, men koster vel ca 3000kr i mnd til SFO istedenfor... Og er billigere i mat, klær og ferie.

Anonymkode: 7a101...8f3

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en med 3 tenåringer bruker 30000i mnd på disse? Tror ikke det. 

Anonymkode: 750a4...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å se alle disse summene her inne får vel kanskje bitre barnebidragsmenn til å innse at det er ikke billig å ha barn og at det ikke går til mors champagnelunsj og vesker

Anonymkode: 89ee0...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev gjennomsnittet.
Sko 2 ganger i året, klær blir ofte prioritert bursdag/jul. billigst mulig abonnement på tlf. Fritidsaktiviteten er 1000 kr i året og vinterutstyr ligger her klar til bruk.
Har avtale i klassen om 100kr som fast beløp i bursdager, som da blir 800-1000 kr i året.

Vi har hytte på fjellet, 2 hytter ved vannet og en hytte i skogen som vi kan benytte oss av. Men nei, vi reiser ikke så mye til utlandet.. Bare til de andre nordiske landene, og der pleier vi å bo hos familie og venner... Tror ikke barnet mitt veier såpass mye at jeg bruker mer diesel når jeg kjører bil.

Hva angår mat så pleier jeg å bruke ca 2500kr i mnd på begge. Lager alt hjemmelaget fra bunnen av.

Men differensen er jo det som ble spurt om, og den er ikke så ille stor.. Bruker ca 1300 kr for strøm på vinteren og ned til 300kr på sommeren, men det er jo pga oppvarming.

Jeg er nok langt fra rik... Men jeg føler ikke at jeg er fattig, for jeg går aldri i minus.

Hva slags fritidsaktivitet koster 1000 kr i året? Spør av ren nysgjerrighet. Regner med at den ligger i nærheten av bostedet, siden det ikke er noen utgifter til å kjøre til og fra? 

Du sier klær og sko prioriteres til jul og bursdager, så barnet får alle klærne i gave av andre familiemedlemmer? Ikke noe kjøpes av deg? Vinterutstyr ligger klart til bruk, ble det kjøpt av deg eller fikk dere det også i gave? 

Jeg koster bare mobilregning og lommepenger mer enn 500 kroner i måneden. Mobil 200 kroner, ukelønn 100 kroner i uka. Og så er det bursdager, vi har også Max grense på 100 kroner, men det er gjerne en bursdag måneden i snitt. Så blir det kino/lekeland/ en gang i måneden og det er gjerne 300-400 kroner inkludert mat, inngangsbilletter og kjøring til og fra. 

Fritidsaktiviteten koster 2800 kroner i halvåret, i tillegg kommer klær, utstyr, kjøring til og fra kamper, turneringer i helgene som også innebærer mye kjøring. Han driver med fotball. Usikker på hva det koster, men anslår minst 1500 kroner i måneden inkludert alle kostnader. 

Så er det mat og det er mellom 1500-2000 kroner per måned. 

Så reiser vi på hytta 2 ganger i året. Til utlandet en gang i året, samt småturer til badeland i Norge og diverse utflukter her i Norge. Dette koster i gjennomsnitt (delt på 12)  2000 i måneden. 

Anonymkode: 1cba3...97d

AnonymBruker
Skrevet

Dere har fått med det meste tror jeg, og det er nok ganske varierende hvor mye folk bruker på fritidsaktiviteter, utstyr og mat. Det legges lite vekt på strøm, men siden 5 min dusjing koster 6 kr, blir det nok noe. 

I tillegg betaler folk ofte nærmere 1000 kr eller mer i bursdagsgave og julegave, så det blir fort et par hundrelapper til snittet. 

I tillegg er det kanskje verdt å ta med slitasje på møbler o.l. Ikke noe man tenker på i det daglige, men sofaen vår hadde helt klart vært mer spenstig nå om det ikke hadde vært for ungene, og gulvet hadde vært penere.

Anonymkode: 3b09e...632

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en med 3 tenåringer bruker 30000i mnd på disse? Tror ikke det. 

Anonymkode: 750a4...fd3

Det kan man da lett gjøre? Bare se på regnestykkene her. SIFO beregner jo over 7 000 for et stort barn, og der er det ikke noe sløsing.
Jeg har to, vi har 70 000,- utbetalt i måneden, og pengene går jo med? Vi har faste utgifter på 34 000.- i måneden inkl.sparing, og resten går til forbruk. Det blir 9000,- pr person, og vi voksne er ikke dyrere enn barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... ca 500-1000 kr for min 13 åring.

Kjenner omtrent ikke på økonomien at vi er 2 kontra meg alene.

Jeg regnet nå på dette, og min 11-åring spiser brødskiver og drikker melk for over 600 kr i mnd. Kun det, ikke middag eller noe annen mat,  pålegg og smør ikke inkludert, (ett brød á 36,-= 20 skiver=  6 skiver om dagen blir 10,80 pr.dag= 324,- kr). (1 liter melk 30,-, varer 3 dager: 300,-  + skolemelk 6 kr i 20 dager= 120,-). 744,- i kun melk og og 6 skiver brød om dagen, ingen annen mat. Med femkronerskneipp blir det fortsatt 465,- kroner. 13-åringen din må da spise? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, MarianneE said:

I måneden??

18 hours ago, AnonymBruker said:

I mnd??

Skulle ha vært en null mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...