Gå til innhold

Hva koster deres 10-11-12-13 åringer i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt nysgjerrig her :)

Jeg har en 12-åring i hus og forsøker å sette opp et budsjett. 

Hva koster det å ha et barn i den alderen i hus, andre steder tro? 

Nå tenker jeg på TOTALT, inkludert absolutt alt. Fra økte strømutgifter, telefonab., bursdager, klær, fritid, skoleturer, et ekstra soverom i kåken osv ;)

Takknemlig for svar! 

Anonymkode: 3e1df...24a

AnonymBruker
Skrevet

Strøm kan vel ikke ha så mye å si, mobil kommer an på hvilket abo du har, fritid- hva gjør vedkommende? - skoletur koster ingenting, bursdag varierer jo, et ekstra soverom / hva?

Du regner på bonusbarn?

Anonymkode: 961ba...ffc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet går vel til de som leier eller leaser unger da? :P

Anonymkode: 58f42...1f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 8000-10000 på 12 åringen. 

Anonymkode: 84e1d...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Mitt bonusbarn har gratis mobil abonnent (men kommer til å ha familiepakken når han blir 13 og trenger abonnent) bruker omtrent 200 i halvåret på bursdager, bruker 2000 i halvåret på klær, 200 i måneden på fritid, reiser ikke på skoleturer. Betaler ikke noe for ekstra rom, og forsto ikke helt det med strøm.

Anonymkode: 1d34c...275

AnonymBruker
Skrevet

Hi her, takk for svar :)

Nei jeg mener ikke å lease barn, haha. 

Men det koster jo å ha en tolvåring i hus versus det å ikke ha barn i hus i det hele tatt. 

Jeg forsøker å sette opp et budsjett for meg selv og mitt barn og å overbevise faren til min sønn at det koster mer enn "500 kr i måneden i mat" å fø på et barn. Han nekter å betale bidrag fordi han mener pengene bare går til meg selv. Nav er selvsagt på saken, men i går fikk jeg nemlig den slengt i trynet. 500 kr til tolvåringen, resten bruker jeg visst på meg sjæl i følge ham. Det koster visst ikke mer enn det i mnd å fø på et barn. 

Jeg VET jo selvsagt at det ikke stemmer, haha. Men så ble jeg nysgjerrig på hva dere andre har av utgifter til barn i den alderen 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hi her, takk for svar :)

Nei jeg mener ikke å lease barn, haha. 

Men det koster jo å ha en tolvåring i hus versus det å ikke ha barn i hus i det hele tatt. 

Jeg forsøker å sette opp et budsjett for meg selv og mitt barn og å overbevise faren til min sønn at det koster mer enn "500 kr i måneden i mat" å fø på et barn. Han nekter å betale bidrag fordi han mener pengene bare går til meg selv. Nav er selvsagt på saken, men i går fikk jeg nemlig den slengt i trynet. 500 kr til tolvåringen, resten bruker jeg visst på meg sjæl i følge ham. Det koster visst ikke mer enn det i mnd å fø på et barn. 

Jeg VET jo selvsagt at det ikke stemmer, haha. Men så ble jeg nysgjerrig på hva dere andre har av utgifter til barn i den alderen 🙂

Hvorfor gidde å krangle om det? Du sier Nav er på saken. Regner med at de skal ta seg av utregning og innkrevingen da?

Ungene koster mye!!!

Anonymkode: 77f11...eb9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidde å krangle om det? Du sier Nav er på saken. Regner med at de skal ta seg av utregning og innkrevingen da?

Ungene koster mye!!!

Hi her

Lang historie kort:

Arbeidsgiveren til barnefar trekker ham ikke i lønn slik NAVI har krevd. Han slenger dritt til meg fordi jeg, etter at han valgte å slutte å betale bidrag, tok det gjennom nav "bare for at jeg skulle vasse i penger". 

Hvorfor gidde å krangle om det? Fordi jeg sitter igjen med kr 0,- der den andre forelderen egentlig skulle bidratt med sitt (2700 kr) . Har fått avslag på forskudd fordi barnefar ER fullt ut bidragsdyktig, her er det viljen det skorter på... 

Og ja, det koster mye å ha barn. Dessverre skjønner ikke barnefar det. :(

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg VET jo selvsagt at det ikke stemmer, haha. Men så ble jeg nysgjerrig på hva dere andre har av utgifter til barn i den alderen

Hvis du går inn på SIFOs referansebudsjett får du et estimat. 

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strøm kan vel ikke ha så mye å si, mobil kommer an på hvilket abo du har, fritid- hva gjør vedkommende? - skoletur koster ingenting, bursdag varierer jo, et ekstra soverom / hva?

Du regner på bonusbarn?

Dusj hver dag koster noen kroner i strøm i løpet av et år. Og man må som oftest ga større hus for å ha plass til barna. 
 Si 40 000,- / kvadratmeter på sentrale Østlandet. Er barnets rom på 10-15 kvadratmeter, er det kapitalkostnader for en halv million. Drøyt kr 500,- i måneden etter skattefradrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er bare 8 år å far betalte 3000 kr i måneden,nå mener NAV at bidraget skal økes til 3700 kr ettersom han er blitt større.

Anonymkode: 20d3b...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Tipper ca 4000. 1000 i fritidsaktiviteter, 2000 i mat, 500 i klær og utstyr, 500 i strøm og diverse. (Gratis telefonabbonement.) Vi hadde nok ikke bodd billigere uten barn, men hadde bodd i en mindre leilighet med høyere standard. (Har måttet fire på standard for å få nok plass på vårt budsjett.) Hvis vi skal ta med reiser, opplevelser og gaver vi kjøper til ham, så blir det nok 1000-1500 ekstra i mnd.

Tenker far at mat er alt en 12-åring trenger? Og hva slags mat er det han unner sin sønn om han tenker han skal spise for 500,- i mnd? Vårt matbudsjett på 3 personer er på ca 6000, og 12-åringen spiser like mye som meg og mannen, noen ganger mer.

Anonymkode: aebac...f75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at vi bruker mer enn 500 på mat til ettåring.. Og han har full kost i barnegagen i tillegg... Så jeg hadde minst doblet for tolvåring... 

Anonymkode: 17351...84c

AnonymBruker
Skrevet

Hmm... ca 500-1000 kr for min 13 åring.

Kjenner omtrent ikke på økonomien at vi er 2 kontra meg alene.

Anonymkode: 5810f...4af

AnonymBruker
Skrevet

Syns 8 åringen spiser ekstremt mye😱 og det kommer sikkert til å bli verre

Anonymkode: 89ee0...69a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... ca 500-1000 kr for min 13 åring.

Kjenner omtrent ikke på økonomien at vi er 2 kontra meg alene.

Anonymkode: 5810f...4af

Så han/hun går ikke på noen fritidsaktiviteter? Hvor kjøper du mat til barnet? Siden du får det så billig? Hvor får dere klær, sko og annet utsyr fra? Dere reiser aldri på ferier? Barnet er aldri på bursdagsfest? 

Anonymkode: 1cba3...97d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mat: 1000,-

Mobil: 119,-

Klær, sko, uteklær: 1000,-

Spotify: 60,-

Ukepenger: 50,-

Bursdager: 100,- gjennomsnittlig

Fritidsaktivitet: 1400,-

Medisiner, hygiene: 500,-

Ferier: 300,- (den tipping på gjenomsnitt)

Er nok minimalt med merutgifter til strøm og bolig i vårt tilfelle.

Anonymkode: b1b22...c5b

Skrevet

Ekstra rom i bolig: 500 kr?

Mat: 3000

mobil 300

busskort 380

treningsabb 370

matpenger skole 600

ukepenger 400

diverse kino, bursdager, aktiviteter 500

reiser 2500

bursdag/ jul 500 

klær 1500

frisør 150

Og sikkert mer. Konfirmasjon, skoletur, sportsutstyr  mm.

ca 12 000 PR måned.

Skrevet (endret)

Det var faktisk et litt vanskelig spørsmål, har aldri tenkt over det før. 

Telefon: 99,-

Fritidsaktiviteter ca: 700-1000, - (noen måneder mer om det er konkurranser o.l utenbys) 

Bursdager gjennomsnittlig ca: 200, - 

Klær/sko/hårprodukter (ja, det går faktisk mest penger på hårprodukter) : ca 2000,-

Mat hjemme/ut å spise med venner: ca. 3000,- 

Strøm og rom blir så som så, blir sikkert noen kroner ekstra det også 🤷‍♀️

Så røft utregnet blir det ca 7000 i utgifter per måned. Noen måneder mindre og andre måneder mer.. 

Snart 12 åring.. Så 500 kroner kommer man ikke langt med 😅

Edit: glemte ukepenger på ca 500 per måned. 

Endret av LatersBaby
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hi her

Lang historie kort:

Arbeidsgiveren til barnefar trekker ham ikke i lønn slik NAVI har krevd. Han slenger dritt til meg fordi jeg, etter at han valgte å slutte å betale bidrag, tok det gjennom nav "bare for at jeg skulle vasse i penger". 

Hvorfor gidde å krangle om det? Fordi jeg sitter igjen med kr 0,- der den andre forelderen egentlig skulle bidratt med sitt (2700 kr) . Har fått avslag på forskudd fordi barnefar ER fullt ut bidragsdyktig, her er det viljen det skorter på... 

Og ja, det koster mye å ha barn. Dessverre skjønner ikke barnefar det. :(

Jeg tror nok ikke at det hjelper hva du sier til han. Det er mange bidragsytere som ikke skjønner hvor mye det koster med barn uansett, har en bf som er helt lik! 

Men at arbeidsgiver ikke gjør som de skal, det burde jo vært konsekvenser for dette! Hva sier Nav Innkreving om muligheter for å drive inn på andre måter?

Det avslaget der er ikke rett. Det er jo for at du skal få noe når bidraget ikke betales. Søk på nytt der, for bidragsforskudd skal kun gå på din inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...