Gjest Chrizzy Skrevet 12. juni 2005 #1 Skrevet 12. juni 2005 Hei Jeg har sånn lyst å skaffe meg en hund. Jeg vil ha en stor hun som kan "passe på meg" (er ikke redd for noe da, bare en måte å beskrive typen hund på), samtidig må den være barnevennlig og snill. Noen gode forslag?
Imax Skrevet 12. juni 2005 #4 Skrevet 12. juni 2005 Jeg har en storpuddel, og den passer på meg også, selv om den er veldig glad i folk og dyr. Han bjeffer når det kommer noen og stikker aldri av. Sosial, intelligeng og rolig inne, aktiv og leken ute. Hva mener du egentlig med å "passe på deg"? Vil du ha en hund som er skikkelig vakthund som andre folk og dyr ikke tør/kan hilse på og som folk er redd for?
Cherie Skrevet 12. juni 2005 #5 Skrevet 12. juni 2005 Jeg har en storpuddel, og den passer på meg også, selv om den er veldig glad i folk og dyr. Han bjeffer når det kommer noen og stikker aldri av. Sosial, intelligeng og rolig inne, aktiv og leken ute. Kongepuddel er knall hund. Lite sykdommer og holder man dem litt kort i pelsen så er det ikk all verdens jobb med pels heller. Høres ut som Ridback møter kravene dine, men du skal jo ha hunden i hus utover når den skal passe på deg også da....
Gjest Dalwhinnie Skrevet 12. juni 2005 #6 Skrevet 12. juni 2005 Sjekk rasevelgeren på www.canis.no (ligger under Oppslagsverk). Der fyller du inn dine ønsker og preferanser, og får opp forslag til raser og kan klikke videre på omtale av dem.
Cherie Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 Sjekk rasevelgeren på www.canis.no (ligger under Oppslagsverk). Der fyller du inn dine ønsker og preferanser, og får opp forslag til raser og kan klikke videre på omtale av dem. synes den rasevelgeren er en morsomhet mer en noe annet. Jeg la inn de kriteriene jeg visste passet til den hunden jeg har og jeg er en av få som ikke fikk opp ridgeback som en hund som kunne passe for meg.... litt skummelt i grunn siden ridgebacken anses å være en hund som ikke alle bør ha...... mine tanker om den saken. Kan trådstarter si litt mer om hvilke krav hun/han har til hunden så kan kanskje noen her inne, som har erfaring med hunder som passer kravene, hjelpe.
Gjest Moonshadow Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 Rottiser er trygge gode hunder. Barnevenlige og "vakthunder".
Cherie Skrevet 14. juni 2005 #11 Skrevet 14. juni 2005 Hei Jeg har sånn lyst å skaffe meg en hund. Jeg vil ha en stor hun som kan "passe på meg" (er ikke redd for noe da' date= bare en måte å beskrive typen hund på), samtidig må den være barnevennlig og snill. Noen gode forslag? du føler at du traf blink?
-Fisken- Skrevet 14. juni 2005 #12 Skrevet 14. juni 2005 Oida Hehe, jeg plumpa ut med min yndlingsrase, uten helt å ha lest tråden ordentlig. Men det er en veldig fin rase!
Imax Skrevet 14. juni 2005 #13 Skrevet 14. juni 2005 Mange flotte raser, og de fleste er fornøyde med rasen de har valgt, men ikke alle raser passer for alle! Så en liten voffs til trådstarter her er jo kanskje ikke passende...
Gjest hunden Skrevet 14. juni 2005 #14 Skrevet 14. juni 2005 Golden retriever. Har to selv, og jeg må si at hannhunden er som en rottis i en golden kropp. Han er menneskekjær, samtidig som at det er jeg som er livet hans (han er den typen da det var innbrudd, så gikk han ikke bort og ville ha kjeks og klapp og klem, men han sa virkelig i fra, og innbruds mannen stakk fort ut igjen) og nåde andre slemme mennesker hvis de nærmer seg meg. Pluss at han er en kosegris av dimensjoner. Topp hund vil jeg si, kunne ikke ønsket meg noe annet
smidja Skrevet 14. juni 2005 #15 Skrevet 14. juni 2005 Det finnes jo mange fine hunder som oppfyller det kravet du har der. Men du må nok finne ut litt mer om hva du ønsker deg før vi kan hjelpe deg med rase tror jeg. Enig med Cherie, den rasevelgeren ser jeg også mer på som en underholdning enn et virkelig bra hjelpemiddel.
-Fisken- Skrevet 14. juni 2005 #16 Skrevet 14. juni 2005 Mange flotte raser, og de fleste er fornøyde med rasen de har valgt, men ikke alle raser passer for alle! Så en liten voffs til trådstarter her er jo kanskje ikke passende... Nei, helt enig det, men så ikke at hun skrev STOR hund.
Pi@ Skrevet 14. juni 2005 #17 Skrevet 14. juni 2005 Jeg måtte ta testen som var vist til litt tidligere i denne tråden og jeg skulle ha en Akita. Jeg har en alaska huskey og snart har jeg en til. Synes det er verdens skjønnest hunder, sjølom det er stor variasjon innenfor "rasen". Passer perfekt til mitt bruk, med mye fjellturer med både kløv, pulk og snørekjøring. I tillegg er det rolige hunder med et godt lynne. Vanskelig å velge en rase, jeg brukte en del tid på det. Snakka med folk, reiste rundt på besøk og hilste på ulike hunder (ulike raser). Det er viktig å finne en hund som passer din bruk og ditt liv, det er en investering for 10-15 år fram i tid...
Gjest Gitte Skrevet 14. juni 2005 #18 Skrevet 14. juni 2005 ingenting annet enn doberman... har selv border collie, men den definerers vel ikke som en stor hund..
Gjest nei og nei Skrevet 14. juni 2005 #19 Skrevet 14. juni 2005 Ville ikke anbefalt dobermann som førstehund.
lillesky Skrevet 14. juni 2005 #20 Skrevet 14. juni 2005 Chrizzy: skal dere ha hund? Sjekk litt rundt, hør event. med oppdrettere "der oppe" (hvis dere flytter dit). Jeg vil heller ikke anbefale deg dobbermann, rottweiler eller schæfer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå