Gå til innhold

Fremtidsnovelle om tunnel, trolig fra "Visjon og Virkelighet"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en novelle for mange år siden. Tror det var i 1980, og er nesten sikker på at novellen var med i "Visjon og Virkelighet", en bok vi brukte på videregående. 

Novellen gjorde et dypt inntrykk, og jeg skulle gjerne ha lest den igjen. Men jeg husker ikke hva novellen het, eller forfatter. 

Noen som kan hjelpe?

Novellen er fra fremtiden. Folk lever i en storby som er veldig forurenset og uten grøntområder. Så i helgene er folk nærmest tvunget til å komme seg ut av byen for å oppleve natur. De må igjennom en lang tunnel. Tunnelen fungerer som en slags "russisk rulett", og det vet alle som sitter i bilene. På et vilkårlig tidspunkt blir tunnelen stengt, mens det fremdeles er biler der. Disse som blir stengt ute/inne, vil ikke overleve. Det er en slags utrenskning av mennesker pga overbefolkning. Alle som kjører i tunnelen vet at de gjør det med livet som innsats. Likevel gjør de det. 

Det er 40 år siden jeg leste novellen, så jeg tar høyde for at jeg ikke husker alt helt korrekt. Men jeg tror at hovedtrekkene er ganske riktige. 

Noen som kjenner til denne novellen? Forfatter? 

Anonymkode: 2364b...b09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du tenker på "En tunell i din fremtid" av E. Karlsen.

Gjest theTitanic
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en novelle for mange år siden. Tror det var i 1980, og er nesten sikker på at novellen var med i "Visjon og Virkelighet", en bok vi brukte på videregående. 

Novellen gjorde et dypt inntrykk, og jeg skulle gjerne ha lest den igjen. Men jeg husker ikke hva novellen het, eller forfatter. 

Noen som kan hjelpe?

Novellen er fra fremtiden. Folk lever i en storby som er veldig forurenset og uten grøntområder. Så i helgene er folk nærmest tvunget til å komme seg ut av byen for å oppleve natur. De må igjennom en lang tunnel. Tunnelen fungerer som en slags "russisk rulett", og det vet alle som sitter i bilene. På et vilkårlig tidspunkt blir tunnelen stengt, mens det fremdeles er biler der. Disse som blir stengt ute/inne, vil ikke overleve. Det er en slags utrenskning av mennesker pga overbefolkning. Alle som kjører i tunnelen vet at de gjør det med livet som innsats. Likevel gjør de det. 

Det er 40 år siden jeg leste novellen, så jeg tar høyde for at jeg ikke husker alt helt korrekt. Men jeg tror at hovedtrekkene er ganske riktige. 

Noen som kjenner til denne novellen? Forfatter? 

Åja, den var pensum på ungdomskolen. Min hukommelse er ikke stort å skryte av men den der gjorde inntrykk. Husker ikke hva den het riktignok. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Macro skrev:

Ja unnskyld, tok feil forfatternavn🙈

Du må ikke si unnskyld! Ved hjelp av deg fant jeg novellen :blomst:

Skrevet

Interessant. Denne fikk jeg lyst til å lese. Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...