Gå til innhold

Er jeg urimelig? Utenlandsk ektemann vil besøke familie alene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en tysker og vi har to barn. Da vi først ble sammen reiste jeg ofte dit på besøk og motsatt. Da han så flyttet hit reiste vi mye ned sammen og besøkte familie og venner. Jeg trives veldig godt der nede og savner familien hans og vennene. Hadde det vært opp til meg kunne jeg gjerne tenkt meg å bo der (sør i landet). Men så ble vi boende her altså, av økonomiske årsaker hovedsakelig. 
Det sier seg jo selv at det koster mye for alle oss fire å reise ned dit, så reisene har blitt færre med årene, 2-3 ganger i året at vi alle reiser. Dessverre så har familien hans dårlig økonomi og en del issues innad, som forhindrer dem fra å komme hit. Vi betaler innimellom billetter for hans foreldre så de kommer hit. Søsknene og vennene kommer sporadisk på besøk, dvs kanskje en gang i året kommer et søsken med familie, eller en venn med familie. Men ikke hvert år. Jeg skulle så ønske at vi fikk sett både venner og familie oftere. Mye pga jeg ikke kan språket skikkelig (prøver å lære meg), og jeg ofte føler jeg blir ekskludert i samtaler pga jeg ikke snakker språket. Ikke alle snakker så godt engelsk der nede, og folk blir lei av å ta hensyn til meg. Går også glipp av endel med barna i familien pga språket. Før var det ikke slik, da var jeg der så ofte at jeg ble en del av gjengen og lettere kunne hive meg på språket. Men nå føler jeg mer og mer at jeg sklir vekk fra dem og det gjør meg veldig trist.

Mannen ønsker mer og mer at vi alle fire kun drar ned maks 2 ganger i året, og ellers vil han reise dit alene med et av barna om gangen (for å spare penger). Jeg forstår jo hans poeng, det er jo hans familie og det er bedre for økonomien. Men jeg blir så lei meg av å tenke på alt jeg hadde der nede før, som nå blir mindre og mindre. Og at vi som familie blir så splittet i omgang med hans familie. Jeg tar meg i å misunne folk her som har begge familiene og vennene i nærheten og kan treffes når de vil uten å tenke på økonomi. 

Synes dere jeg er urimelig når jeg tenker slik? Har mannen min rett? Trenger noen objektive synspunkter.

Anonymkode: d123d...7a9

Videoannonse
Annonse
Gjest moreno
Skrevet

Hvorfor handler dette om hvem som har rett? Har du snakket med mannen din om hva du tenker og føler? Kan du bidra for å gjøre økonomien bedre / spare slik at dere alle kan reise?

Skrevet

Synes du er ganske urimelig faktisk. Altså, det er ikke noe galt i at du også helst har lyst til å bli med, men noen ganger går ikke det. Sånn er det bare. 

Og du burde jobbe hardere med å lære språket. Dere burde snakke tysk hjemme så mye som mulig. Bra for ungene også. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri turt . Les boken Ikke uten min datter.

Anonymkode: 86ab2...cfb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, moreno skrev:

Hvorfor handler dette om hvem som har rett? Har du snakket med mannen din om hva du tenker og føler? Kan du bidra for å gjøre økonomien bedre / spare slik at dere alle kan reise?

Nei det handler ikke om hvem som rett, men om jeg er urimelig, eller han er det. Jeg synes det er vanskelig å vite i denne situasjonen, kjenner ingen andre som er i tilsvarende. 
Det er ikke så mye jeg kan gjøre økonomisk sett, vi lever ganske nøysomt allerede, men det er klart at noen ting kunne blitt endret på.

Men økonomien er en ting. Han sier og at han føler behov for å reise alene ned dit innimellom. Noe jeg kan forstå og. Men synes samtidig det ikke er helt riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har også samboer fra Tyskland. Vi har vært der noen ganger som familie, (med barna). Men han har reist flere ganger alene. 
Jeg syns det er litt vanskelig fordi jeg føler meg litt til overs og til bry når han må oversette eller de forsøker seg frem på engelsk uten særlig hell.

Tenk hvis du aldri fikk tid med din familie alene.. jeg tenker det er fint for dem å være litt alene sammen og snakke om sine gamle minner og sine interne ting. 
Men savner å ha en svigerfamilie i nærheten jeg også men jeg tenker mer på hvor mye min mann trenger å føle den tilhørigheten med sine egne. Vi har jo min familie her og jeg treffer de alene ganske ofte.

Kanskje du burde spørre deg selv, hvorfor du ikke vil la han dra alene? Er det noe du frykter eller? Syns du det er Okey hvis han drar på en helgetur med kompiser? 

jeg syns du burde unna han dette. Familien hans synes kanskje det er fint å ha litt tid med han alene også, uten at det betyr at de ikke liker deg. 

Anonymkode: 5130e...e0b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg aldri turt . Les boken Ikke uten min datter.

? Ser ikke hvordan den er relevant her altså. Har både lest boken og sett filmen 🤔 Han er ikke fra Iran eller lignende land.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som dere treffes ganske ofte.

Vi bor i Oslo og svigers i Ålesund kommer til oss maks en eller to helger i året, og det er når ungene har bursdag. Ellers kommer de aldri til oss. Bare til sammenligning.

Og du, meld deg på tyskkurs og snakk tysk hjemme. Det er da ikke så vanskelig å lære seg for en som er norsk.

Anonymkode: 204c4...7f1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Ser ikke hvordan den er relevant her altså. Har både lest boken og sett filmen 🤔 Han er ikke fra Iran eller lignende land.

Tyrkia er ve også ett muslimsk land. Ble skeptisk da han ville ta et og et barn med.

AnonymBruker
Skrevet

Får du reise på ferie alene er par ganger i året da? Burde jo være likt 😊

Anonymkode: 935c7...e64

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tyrkia er ve også ett muslimsk land. Ble skeptisk da han ville ta et og et barn med.

Tyskland!!

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det står da vitterlig at mannen hennes er tysker, ergo fra Tyskland...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Beklager TS leste tyrker og ikke tysker. Gikk litt fort i svingene.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får du reise på ferie alene er par ganger i året da? Burde jo være likt 😊

Å besøke familie kan ikke sidestilles med ferie på den måten. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gift med en tysker og vi har to barn. Da vi først ble sammen reiste jeg ofte dit på besøk og motsatt. Da han så flyttet hit reiste vi mye ned sammen og besøkte familie og venner. Jeg trives veldig godt der nede og savner familien hans og vennene. Hadde det vært opp til meg kunne jeg gjerne tenkt meg å bo der (sør i landet). Men så ble vi boende her altså, av økonomiske årsaker hovedsakelig. 
Det sier seg jo selv at det koster mye for alle oss fire å reise ned dit, så reisene har blitt færre med årene, 2-3 ganger i året at vi alle reiser. Dessverre så har familien hans dårlig økonomi og en del issues innad, som forhindrer dem fra å komme hit. Vi betaler innimellom billetter for hans foreldre så de kommer hit. Søsknene og vennene kommer sporadisk på besøk, dvs kanskje en gang i året kommer et søsken med familie, eller en venn med familie. Men ikke hvert år. Jeg skulle så ønske at vi fikk sett både venner og familie oftere. Mye pga jeg ikke kan språket skikkelig (prøver å lære meg), og jeg ofte føler jeg blir ekskludert i samtaler pga jeg ikke snakker språket. Ikke alle snakker så godt engelsk der nede, og folk blir lei av å ta hensyn til meg. Går også glipp av endel med barna i familien pga språket. Før var det ikke slik, da var jeg der så ofte at jeg ble en del av gjengen og lettere kunne hive meg på språket. Men nå føler jeg mer og mer at jeg sklir vekk fra dem og det gjør meg veldig trist.

Mannen ønsker mer og mer at vi alle fire kun drar ned maks 2 ganger i året, og ellers vil han reise dit alene med et av barna om gangen (for å spare penger). Jeg forstår jo hans poeng, det er jo hans familie og det er bedre for økonomien. Men jeg blir så lei meg av å tenke på alt jeg hadde der nede før, som nå blir mindre og mindre. Og at vi som familie blir så splittet i omgang med hans familie. Jeg tar meg i å misunne folk her som har begge familiene og vennene i nærheten og kan treffes når de vil uten å tenke på økonomi. 

Synes dere jeg er urimelig når jeg tenker slik? Har mannen min rett? Trenger noen objektive synspunkter.

Du har ikke problemer. Kun "first world problems": for me penger og for mye tid til å tenke og bekymre deg.

La ham være og bestemme hvordan hans familie passer inn. Skaff deg en hobby.

Anonymkode: dbadd...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har også samboer fra Tyskland. Vi har vært der noen ganger som familie, (med barna). Men han har reist flere ganger alene. 
Jeg syns det er litt vanskelig fordi jeg føler meg litt til overs og til bry når han må oversette eller de forsøker seg frem på engelsk uten særlig hell.

Tenk hvis du aldri fikk tid med din familie alene.. jeg tenker det er fint for dem å være litt alene sammen og snakke om sine gamle minner og sine interne ting. 
Men savner å ha en svigerfamilie i nærheten jeg også men jeg tenker mer på hvor mye min mann trenger å føle den tilhørigheten med sine egne. Vi har jo min familie her og jeg treffer de alene ganske ofte.

Kanskje du burde spørre deg selv, hvorfor du ikke vil la han dra alene? Er det noe du frykter eller? Syns du det er Okey hvis han drar på en helgetur med kompiser? 

jeg syns du burde unna han dette. Familien hans synes kanskje det er fint å ha litt tid med han alene også, uten at det betyr at de ikke liker deg. 

Anonymkode: 5130e...e0b

Takk for svar😊 jeg har ingen problem med at han reiser med kompiser uten meg, det synes jeg faktisk er bedre. Jeg må si jeg kjenner på en slags irritasjon over at vi endte opp med å bo her, noe han inderlig ønsket, mens jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg å bo der nede. Vanskelig å forklare men jeg fant meg sånn til rette der. Føler vel nå at han får i pose og sekk, han fikk bo her som var hans utenlands drøm, og han får reise hjem når han vil. Og jeg må gi slipp på det samholdet/kulturen jeg opplevde der nede. Jeg kom så veldig godt overens med alle der, og må gi slipp på min «drøm». Har flere gode venninner der, men de er alle i småbarnsfase og når de reiser så er det med hele familien. Det er og en litt annen kultur enn her i nord, kvinnene er litt mer tradisjonelle kan du si😉 Føler meg uendelig barnslig når jeg skriver dette her, men sånn er det..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man trenger ikke rasisme til og med her i et tråd om familie saker. Slutt med propagandaen din.

Anonymkode: dbadd...7ca

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns han har rett, og at flere turer i året for dere alle er mye. Må jo bli dyrt, i tillegg til å betale billetter for hans foreldre. Min mann reiser ofte alene til sitt hjemsted (flyavstand). Da treffer han også kamerater, drar på skoletreff og slike ting som det ikke er logisk at jeg blir med på. Han har en haug med søsken spredt i inn- og utland, og ofte passer det å treffe noen av dem der også. Føler absolutt ikke behov for å bli med ham hver gang 🙂

Anonymkode: 6bae2...380

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager TS leste tyrker og ikke tysker. Gikk litt fort i svingene.

I så fall skulle han fått reist dit alene mer enn gjerne😄 ts

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at han også har behov for å møte familien sin alene i blant, bare være seg selv og snakke på sitt språk uten å ta hensyn til "utlendinger". Jeg har familie i en annen by (kjøreavstand), og synes også det er godt å bare komme hjem til mine foreldre og søsken alene av og til uten samboeren. Har rett og slett behov for det, og det tror jeg mange andre har også. De som har familie i samme by kan jo ha masse alenetid sammen med dem uten at det blir så synlig. Dette har jo ikke mannen din mulighet til. 

Anonymkode: c48d0...345

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...