Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2005 #1 Skrevet 12. juni 2005 Korleis går ein fram når ein vil bytte etternamn etter bryllupet? Eg skal ta mannen min sitt namn i tillegg til mitt eige, blir altså heitande Veslo Pikenamn Giftenamn. Kor må eg gi besjed om namne-byttet? Tenker på bank, ol... Treng eg å få nytt førar-kort, eller går det bra å ha det gamle namnet der? Kva kostar det eventuelt å få nytt førarkort? Eg har den gamle typen pass, er det i dei ein kan få eit stempe/klistremerke med det nye namnet på, eller må eg ha nytt namn også?
sixx Skrevet 12. juni 2005 #2 Skrevet 12. juni 2005 Du får skjema for navneendring hos Folkeregisteret.
Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2005 #3 Skrevet 12. juni 2005 Du får skjema for navneendring hos Folkeregisteret. Det veit eg. Men det er alt dette andre eg lurer på, kor eg skal gi besjed om endring, og kor eg kan la vere, kor endringa blir omgjort automatisk, ol.
sixx Skrevet 12. juni 2005 #4 Skrevet 12. juni 2005 Korleis går ein fram når ein vil bytte etternamn etter bryllupet? Eg skal ta mannen min sitt namn i tillegg til mitt eige, blir altså heitande Veslo Pikenamn Giftenamn. Hehe....jeg tolket dette spørsmålet som om du lurte på hvordan du skulle gå frem for å skifte navn. Det endres automatisk i offentlige registre. Hos andre må du endre selv.
Coria Skrevet 12. juni 2005 #5 Skrevet 12. juni 2005 Jeg har akkurat skiftet navn. Har sendt kopi av bekreftelsen fra folkeregisteret til bank, forsikringsselskaper, telefonleverandører osv. Noen oppdatere jevnlig adresser hos folkeregisteret, så disse hade fått det med seg automatisk. Jeg tok også bare mannens navn i tillegg til mitt eget, så jeg vet ikke om man strengt tatt trenger å få nytt førerkort, men jeg bruker det som legitimasjon, så jeg ville helt klart gjøre det. Jeg tror også det blir rot hvis man har en underskrift på noe og en annen et annet sted. Det koster 295 kr å få førerkort. Passet kan man bare få et stempel i, når man har håndskrevet pass. Det koster ingenting og ble gjort på et par minutter. Men jeg er fortsatt ikke helt "kvitt" det gamle navnet enda...
Lia Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Jeg viste frem vielsesattesten i banken for å få nye kort. Og så måtte jeg ha nytt pass, fordi jeg har den nye varianten hvor man ikke kan skrive på. Når du skal på bryllupsreise, så husk at det må stå samme navn på billetten din som i passet. Så hvis du planlegger å vente med passendringen til etter reisen, ville jeg ha bestilt billetten med pikenavnet. (Snakker om flybillett nå, altså. ) Førerkortet har jeg ikke fått somlet meg til å gjøre noe med ennå. Får se om de har åpent i ferien.
Gjest bankboksen Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 OBS! Husk at du må ha ny underskrift på alle kort med underskrift (f.eks bankkort) ellers kan du havne i trøbblete situasjoner (jobber i bank og har sett mye rart på det området)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå