Gå til innhold

Corona og samfunns beredskap. Noen som vet svartebørsprisen på et munnbind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte for noen dager siden at apotekene var tomme for munnbind. På nyhetene nå hørte jeg at det hadde hvert innbrudd på et sykehuslager og hele lagerbeholdningen på munnbind var stjålet. Det er beordret vakthold på alle lager av munnbind.

Jeg vet ikke om munnbind har noen effekt mot corona virus men jeg så i en NRK dokumentar fra Kina, der alle hadde munnbind, at mange sa at de ikke hadde gått utenfor dørene uten munnbind. Hadde du ikke munnbind kom du heller ikke inn i butikkene. Munnbind hjelper iallefall for dødsangsten for det ukjente. 

Er dette holdbar samfunns beredskap? Finnes det andre grunner til å ha munnbind til alle i en gitt krisesituasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange typer munnbind. For å være gode nok til å stoppe virus når man puster inn må de følge en standard som heter N95 eller P3. Disse er praktisk talt umulig å oppdrive nå.

Billige munnbind stopper ikke virus når man puster inn og er derfor ikke noen vits i å bruke for å beskytte seg hvis man er frisk. Hvis man er syk kan de likevel gjøre at ikke man "spytter" så mange dråper med virus når man prater eller hoster, og dermed føre til mindre smittefare. Siden veldig mange i Wuhan er smittet er det hensiktsmessig å kreve at alle bruker munnbind for å redusere faren for at de smitter andre.

• Liker 1
Skrevet

Fra 6 kroner stk på Finn.no akuratt nå hvertfall.

Nei faktisk så fraråder helsemyndighetene å bruke munnbind, for man tar seg ubevisst mere til ansiktet da så smitte lettere kan oppstå.

Skrevet (endret)

Tråden stenges, og henviser til de tråder om coronaviruset som er åpne for diskusjon i de ulike underforumene.

Håper det vises forståelse for dette.

Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...