Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg og samboeren har forsøkt å få barn i akkurat ett år nå uten å lykkes. Begge har testet seg, og alt står bra til. Utfordringen er mine uregelmessige sykluser, som kan vare i alt fra 25-63 dager. Rett før jul hadde jeg min lengste syklus noensinne (så vidt jeg vet), og den varte i 100 dager. Jeg fikk heldigvis mensen igjen i starten av februar, og da kunne jeg endelig begynne på min første letrozol-kur (enkel dose). Jeg fikk en positiv eggløsningstest dag 11, og vi gjorde vårt. Men så fikk jeg på ny en positiv eggløsningstest dag 21. Har jeg forstått det slik at kroppen mest sannsynligvis ikke klarte å slippe egget, og at den forsøkte på nytt nå ti dager senere? Er det like stor sjanse for å bli gravid da? Jeg er så redd for at jeg ikke får eggløsning nå heller, og jeg er kommet til et punkt hvor hele denne prosessen virkelig begynner å tære på. 

Jeg skal ta letrozol i tre runder. Hvis vi ikke lykkes da heller blir vi henvist videre. Hvordan ser veien ut da? 

En annen årsak til min utålmodighet er at jeg har en kronisk sykdom som medfører at jeg må gå på medisiner. Jeg får ikke lov til å gå på disse så lenge vi prøver, og det medfører at jeg går rundt med en kropp som ikke behandler meg så pent om dagen.

Jeg trenger å høre noen suksesshistorier. Råd tas også imot med stor takk. 

Tilleggsinformasjon:

Vi er hennholdsvis 30 og 29 år. 
Ingen barn fra før av. 

Endret av frøk123
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, frøk123 said:

Jeg fikk en positiv eggløsningstest dag 11, og vi gjorde vårt. Men så fikk jeg på ny en positiv eggløsningstest dag 21.

EL-tester slår ut positivt når man er gravid.

Anonymkode: 012e5...586

Skrevet

Jeg har tatt et par graviditetstester, men de har vært negative 😞

Skrevet

En ide kan være å få ultralyd etter positiv eggløsningstest, da ser de om egget faktisk har sluppet :)

• Liker 2
Skrevet

Absolutt! Men gynekologen sa at det ikke var nødvendig. Hun sa at jeg skulle ta tre runder med letrozol, og at neste skritt var å sende inn en søknad om assistert befruktning. Det virket ikke som hun var innstilt på å gjøre noe mer enn det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skrive ikke noe om hvor gamle dere er? Kan du gå på medisinene dine om/når du blir gravid?

Anonymkode: 3dcb9...4f2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrive ikke noe om hvor gamle dere er? Kan du gå på medisinene dine om/når du blir gravid?

Anonymkode: 3dcb9...4f2

30 og 29 år. Kan ikke gå på medisiner underveis i svangerskapet heller, men mange med min sykdom opplever en markant bedring ved graviditet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere ikke gått igang med ivf? Jeg har selv en sykdom og måtte stå på en annen medisin som hadde masse bivirkninger da vi var prøvere og så lenge jeg var gravid. Etter 10 måneder med prøving gikk vi rett på ivf, ble anbefalt det av leger da kroppen min ikke hadde særlig godt av å stå på den medisinen lenger enn nødvendig. 

Anonymkode: e29f5...71f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere ikke gått igang med ivf? Jeg har selv en sykdom og måtte stå på en annen medisin som hadde masse bivirkninger da vi var prøvere og så lenge jeg var gravid. Etter 10 måneder med prøving gikk vi rett på ivf, ble anbefalt det av leger da kroppen min ikke hadde særlig godt av å stå på den medisinen lenger enn nødvendig. 

Gynekologen ville absolutt at vi skulle forsøke tre runder med letrozol først, og da måtte jeg vente på mensen som plutselig ikke kom før dag 100 😞 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, frøk123 skrev:

Gynekologen ville absolutt at vi skulle forsøke tre runder med letrozol først, og da måtte jeg vente på mensen som plutselig ikke kom før dag 100 😞 

Spurte dere om å få gå igang med ivf? Vi sa at vi ville rett på ivf og legene var som sagt enig pga medisin og sykdom, så vi startet på ivf en uke etter timen (var da jeg fikk mensen). 

Skrevet

Vi spurte om det var en mulighet pga. sykdommen, ja. Men hun sa at ettersom alt av blodprøver og undersøkelser var «positive», så ønsket hun at vi skulle fullføre tre kurer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, frøk123 skrev:

Vi spurte om det var en mulighet pga. sykdommen, ja. Men hun sa at ettersom alt av blodprøver og undersøkelser var «positive», så ønsket hun at vi skulle fullføre tre kurer. 

Hos privatklinikk? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos privatklinikk? 

Nei, dette var gjennom det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, frøk123 skrev:

Nei, dette var gjennom det offentlige. 

Må jo gå privat. Gjennom det offentlige kan dere bli i lang, lang tid før noe skjer. 

Skrevet

Føler ikke det er sant at det nødvendigvis tar lang tid i det offentlige, men "regelen" er at du kan få henvisning etter å ha prøvd i et år, vilkårlig om dere har diagnose eller gode/dårlige prøveresultat. Regner med gyn trodde dere vil få det til selv om du bare får eggløsning, men jeg mener at de burde følge opp bedre da, når de skriver ut medisin. 

Skrevet

Kom dere inn på ivf offentlig mens dere prøver. Kan ta en evighet å komme inn der. 

Selv hadde jeg 6 runder med letrozol og ble gravid 4 av dem. Mistet de tre første, men er gravid i uke 38 nå. Jeg hadde ikke problemer med lang syklys slik som deg da. 

Skrevet
4 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Kom dere inn på ivf offentlig mens dere prøver. Kan ta en evighet å komme inn der. 

Selv hadde jeg 6 runder med letrozol og ble gravid 4 av dem. Mistet de tre første, men er gravid i uke 38 nå. Jeg hadde ikke problemer med lang syklys slik som deg da. 

Det er heldigvis ikke sant lenger mtp ventetid til ivf, foruten Haukeland. St Olavs får du starte omtrent rett på første mulige syklus etter at alle prøver er tatt for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Neutral90 skrev:

Det er heldigvis ikke sant lenger mtp ventetid til ivf, foruten Haukeland. St Olavs får du starte omtrent rett på første mulige syklus etter at alle prøver er tatt for eksempel. 

Men virker jo så man må prøve mye annet før de vil gå igang med ivf. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, frøk123 skrev:

Hei,

Jeg og samboeren har forsøkt å få barn i akkurat ett år nå uten å lykkes. Begge har testet seg, og alt står bra til. Utfordringen er mine uregelmessige sykluser, som kan vare i alt fra 25-63 dager. Rett før jul hadde jeg min lengste syklus noensinne (så vidt jeg vet), og den varte i 100 dager. Jeg fikk heldigvis mensen igjen i starten av februar, og da kunne jeg endelig begynne på min første letrozol-kur (enkel dose). Jeg fikk en positiv eggløsningstest dag 11, og vi gjorde vårt. Men så fikk jeg på ny en positiv eggløsningstest dag 21. Har jeg forstått det slik at kroppen mest sannsynligvis ikke klarte å slippe egget, og at den forsøkte på nytt nå ti dager senere? Er det like stor sjanse for å bli gravid da? Jeg er så redd for at jeg ikke får eggløsning nå heller, og jeg er kommet til et punkt hvor hele denne prosessen virkelig begynner å tære på. 

Jeg skal ta letrozol i tre runder. Hvis vi ikke lykkes da heller blir vi henvist videre. Hvordan ser veien ut da? 

En annen årsak til min utålmodighet er at jeg har en kronisk sykdom som medfører at jeg må gå på medisiner. Jeg får ikke lov til å gå på disse så lenge vi prøver, og det medfører at jeg går rundt med en kropp som ikke behandler meg så pent om dagen.

Jeg trenger å høre noen suksesshistorier. Råd tas også imot med stor takk. 

Tilleggsinformasjon:

Vi er hennholdsvis 30 og 29 år. 
Ingen barn fra før av. 

Bestevenninnen min og mannen var så og si i samme situasjon. Hun hadde uregelmessige og lange sykluser, han hadde «kanskje» litt vel tykk spermvæske. De ble gravide med inseminering (vasket sperm) i en syklus med trippel letrozol og eggløsningssprøyte på syklusdag 27(!). De er nå i uke 35 :) 

Anonymkode: d0fe5...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å måle basaltemperatur for å kartlegge eggløsning? Hadde lenge sykluser med flere positivt EL-tester selv, men begge gangene jeg har tempet har jeg blitt gravid. Eggløsning var en helt annen dag enn jeg trodde. 

Lykke til, håper det klaffer så snart som mulig 😁

Anonymkode: 641ca...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...