AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Syns det er trist når 8,9 åringer ikke lenger vil være barn. De vil sminke seg, kle seg som ungdommer osv... Trist at barndommen slutter så tidlig. Ting som før var vanlig for denne aldersgruppen er vist barnslig nå. Trist. noen som er enig? Anonymkode: 66c84...9f8 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Enig. Det er kjempetrist. Og enda tristere når man tenker på at det slik det har blitt nå; ungene skal oppføre seg voksent allerede fra tidlig alder. De blir kledd i merkeklær og utstyrt med alle mulige slags duppeditter som iPhone, iPad osv. Anonymkode: da0e8...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 Jeg syns det er kjemperart. Alderen kryper bare nedover også. Jeg husker at litt utti 5. klasse begynte de "populære" jentene å sminke seg og å nekte å kle på seg ordentlig på vinteren. Året før var det bratz dolls og aking liksom. Dette var på slutten av 2000-tallet, og syns allerede da at det var for tidlig. Anonymkode: 8b24d...53d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Jeg begynte også å sminke meg som 9-10 åring. Byttet ut leker med sminke, interesse for gutter, kabeltv osv. Dette er over 30 år siden. Ting har ikke forandret seg så mye som folk skal ha det til. Anonymkode: 2354d...8a1 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte også å sminke meg som 9-10 åring. Byttet ut leker med sminke, interesse for gutter, kabeltv osv. Dette er over 30 år siden. Ting har ikke forandret seg så mye som folk skal ha det til. Anonymkode: 2354d...8a1 Samme her, ikke sminke da, der var jeg sent ute, men begynte å interesse meg for gutter og byttet ut dukker og leker med musikk, TV-serier, klær osv. Og flere jenter i klassen sminket seg som 10-11 åringer. Dette er 40 år siden. Vi fjonga oss opp og hang ute med gutta.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 Kan ikke huske det var sånn på barneskolen da jeg gikk der for 27 år siden. Gikk på en liten bygdeskole da, kanskje derfor... Husker bare at noen av jentene sa at barne tv var barnslig og at de ikke lekte med dukker, men de lekte med barbie, my little pony osv... Ingen kledde seg som tenåringer og snakket om sminke og sånt. Anonymkode: 66c84...9f8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 Datteren min kom hjem fra barnehagen og sa "Jeg vil ha sminke, slik at jeg blir pen". Da var hun bare 4 år, og på et vis lært at for å være pen må man være sminket. Det gjorde litt vondt i hjertet å høre det, ingen småbarn skal lære sånt! Anonymkode: 5311f...a3f
Lykkehjerte Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 Jeg tenker at det kanskje virker mer utpreget nå pga barn i den alderen har tlf og iPad, generelt tilgangen på internett. Mange blir inspirert av alt som foregår på nett, eksempelvis på YouTube blant annet, der det legges ut tonnevis med makeup videoer av ung ungdom. Tenker også at det er mer fokus på utseende nå enn før, mye pga de massive mengdene med bilder og selfies som blir tatt og lagt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynte også å sminke meg som 9-10 åring. Byttet ut leker med sminke, interesse for gutter, kabeltv osv. Dette er over 30 år siden. Ting har ikke forandret seg så mye som folk skal ha det til. Anonymkode: 2354d...8a1 Jeg gikk på barneskolen for ca 20 år siden. Husker de «populære» jentene bleka håret og hadde merkeklær. Det var sånn før og, ja. Anonymkode: 5b44d...1b5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 Jeg har en 8-9-åring, og sminke er virkelig ikke noe tema ennå. Ikke merkeklær heller, selvom noen har det, er det en salig blanding, og barna selv vet ikke forskjell på HM og annet i det hele tatt. Til niårsdagen nå var ønskene barbie, dukketøy, lego og spill, men også telefon. Utkledning er gøy, da er det en del ansiktsmaling og stasj, hårfrisyrer og greier, men det drev vi med for 30 år siden også, kledde oss ut som "fine damer". Jeg er ikke så bekymret, på skolen går det i fotball og lek der også. I klassen til 12-åringen er de litt opptatt av klær og hår, men ingen sminker seg til vanlig, langt derifra. Anonymkode: 4010b...824 1
EEØm Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 Da jeg gikk i 4. klasse på 90-tallet ville jeg klippe håret kult, jeg kledde meg ikke i hva som helst og ville ha trange topper, og jeg begynte med maskara og fikk kjæreste (men vi kyssa ikke på munnen). Noen gutter luktet vondt etter de hadde svettet. Det var helt normalt, også for dem som var eldre. Jeg husker ei jente som likte Sesam stasjon ble snakket litt om, stakkars. Men vi lekte masse på ungdomsskolen og videregående. Ikke med leker, men aktiviteter(og jeg synes fremdeles det er gøy). Slik er det også med mine unger. 6-åringen snakker litt om noen ting som er barnslig, men leker masse. 10-åringen (gutt) vil ikke ha vinterbukse på og svetten begynte å lukte vondt for ett år siden, men de kan slå seg løs i leken om stemningen er riktig. 14-åringen har vært tenåring i mange år, og har nå begynt å kunne tulle litt mer igjen. Jeg tror det er omtrent som for oss for 30 år siden, bare mye mer eksponering i some og flere steder å lære om hvordan man skal se ut. Men jeg skulle selvfølgelig ønske at det tok litt flere år før man ønsket å være stor.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 Det er bare noe man begynner å tro når man er eldre Slik har det vært i generasjoner "før kunne vi være barn". (nei - før måtte du begynne å jobbe i kullgruvene da du var 7) Husker fortsatt at det var slik da jeg var 8-10 år på 80-tallet. Man ville være eldre. Begynte med sminke, klær, ville ha større frihet, og mye mer. Anonymkode: c97a3...4ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå