Gå til innhold

Familiemedlem som snylter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt broren min boende hos meg en stund. Han bor her gratis da han er i mellom to jobber. Hyggelig det altså, og kunne bidra men problemet er at han forsyner seg av mat og snack som jeg handler inn. Noe kjøper han selv men lager jeg middag spiser han opp nesten alt. Han går i skaper og spiser snack og drikker 3 kanner kaffe hver dag. Som jeg kjøper. Jeg er avhengig av å ha kaffe om morgenen og kan derfor ikke bare droppe og kjøpe dette. Nå har han begynt og ta dusj såpe, Shampo og " bommer" røyk av meg i hytt og gevær. Jeg har sagt ifra at han får kjøpe sin egne greier og får da bare unnskyldninger om at han glemte ditt og datt eller rett og slett hisser seg opp. Han må bo her da han ikke har noen andre å bo hos men han leter etter hus hver dag. 

What to do?! Jeg har ikke allverden av økonomi og det er masse jeg ikke kan unne meg. Nå ser jeg meg nødt til å slutte å drikke kaffe og lage billig billig middager som en fattig student. Ikke slik jeg mener at mine få penger skal benyttes fordi det plutselig ble 2 i husholdningen. Han overførte 1500 kr til meg som en donasjon til lavbudsjett. Problemet er at han fra tidligere skylder meg 10.000 kr.. men han har ikke råd til å betale dette tilbake har han sagt. Men for meg har han betalt tilbake 1500 kr av gjelden sin til meg og ikke bidratt noe til matbusjett.. og med røyk, kaffe og snack kommer man ikke langt med 1500 kr heller. Jeg har snakket med foreldrene våres og de skjønner meg. De vil se i slutten av mnd om de kan bidra til meg økonomisk men det er usikkert. Broren min er 43 år !! Jeg er 38..

Hva skal jeg gjøre ?! 

Anonymkode: 654e9...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hiv han ut tvert. Gi han klinkende klar beskjed at han får finne seg en hybel. Makan til frekkhet. At dere er søsken er ingen unnskyldning for at han skal ta seg så godt til rette å ikke respekterer at det er DITT hjem og ikke hans.

Anonymkode: 3150d...b1a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en episode av den svenske serien Solsidan, der den ene karakteren har en litt sånn alternativ bror som er between jobs og som bare skal bo der litt, og som snylter hele veien. Han er også 43 år.. 🤓 fryktelig irriterende men du har bare ett valg og det er å ta en skikkelig samtale med broren din om den økonomiske situasjonen, og hvis ikke han forstår så må han bare flytte ut. 

Anonymkode: b368c...f44

• Liker 11
Skrevet

Ojsann. Her må du sette deg i respekt. Si fra uten å heve stemmen at nok er nok. At dette har du hverken råd eller lyst til. Mannen er voksen. Du har vært for snill.

Si at det er synd om du må be ham om å flytte, for det må du om han ikke skjerper seg. Bare si det! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han bor hos deg. Han får jo inntekt via NAV siden han ikke har jobb, så det er ikke det som stopper ham fra å finne en leilighet.

Hva bruker han inntekten sin til nå? Hvorfor bruker han den ikke til å betale deg det han skylder?

Hvorfor flyttet han fra stedet han bodde tidligere? Hvorfor sørget han ikke for å ha en egen leilighet klar da han flyttet ut?

Det tar jo ikke mer enn ei uke å finne en ok leilighet på finn.no. Hvis han ikke er fornøyd med den så trenger han ikke å bo der lenge.

Hvorfor lar du deg overkjøre?

Anonymkode: 5a026...fa0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hiv han ut. Han får støtte fra nav, de støtter kun grunnleggende ting og ikke røyk, så kanskje han da lærer seg å prioritere, evt det blir en dytt i ræva for å skaffe seg jobb. Det er DIN bolig, slutt å la deg overkjøre. 

Anonymkode: 629f2...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han bor her da der var nedskjæringer på jobben og han ikke hadde råd eller anledning til å bli boende i sin bolig. Han sier det er masse rot med nav , osv. Og han har ikke egenkapital / depositum til ny bolig så han får ikke leid alt.. får ikke kastet han ut. Han har ett barn hos deg annen hver uke og for å ikke miste samvær sa jeg at han kunne bo her litt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke flytte hjem til foreldre?

Anonymkode: 3ff9c...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bor her da der var nedskjæringer på jobben og han ikke hadde råd eller anledning til å bli boende i sin bolig. Han sier det er masse rot med nav , osv. Og han har ikke egenkapital / depositum til ny bolig så han får ikke leid alt.. får ikke kastet han ut. Han har ett barn hos deg annen hver uke og for å ikke miste samvær sa jeg at han kunne bo her litt.

Det er forsatt ikke ditt ansvar eller plikt som søsken å ta deg av han. Med at han har barn på samvær så er det desto viktigere at han får ting på stell.

Anonymkode: 3150d...b1a

• Liker 3
Skrevet

Altså en ting att han ikke betaler leie i en vanskelig  situasjon, men han må jo selvfølgelig betale sin del av; strøm, mat, såpe osv. Dette burde du vært tydelig på fra dag 1!

Dette går bare ikke an på en voksen mann, han får vel dagpenger eller sosialstønad i værste fall.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt broren min boende hos meg en stund. Han bor her gratis da han er i mellom to jobber. Hyggelig det altså, og kunne bidra men problemet er at han forsyner seg av mat og snack som jeg handler inn. Noe kjøper han selv men lager jeg middag spiser han opp nesten alt. Han går i skaper og spiser snack og drikker 3 kanner kaffe hver dag. Som jeg kjøper. Jeg er avhengig av å ha kaffe om morgenen og kan derfor ikke bare droppe og kjøpe dette. Nå har han begynt og ta dusj såpe, Shampo og " bommer" røyk av meg i hytt og gevær. Jeg har sagt ifra at han får kjøpe sin egne greier og får da bare unnskyldninger om at han glemte ditt og datt eller rett og slett hisser seg opp. Han må bo her da han ikke har noen andre å bo hos men han leter etter hus hver dag. 

What to do?! Jeg har ikke allverden av økonomi og det er masse jeg ikke kan unne meg. Nå ser jeg meg nødt til å slutte å drikke kaffe og lage billig billig middager som en fattig student. Ikke slik jeg mener at mine få penger skal benyttes fordi det plutselig ble 2 i husholdningen. Han overførte 1500 kr til meg som en donasjon til lavbudsjett. Problemet er at han fra tidligere skylder meg 10.000 kr.. men han har ikke råd til å betale dette tilbake har han sagt. Men for meg har han betalt tilbake 1500 kr av gjelden sin til meg og ikke bidratt noe til matbusjett.. og med røyk, kaffe og snack kommer man ikke langt med 1500 kr heller. Jeg har snakket med foreldrene våres og de skjønner meg. De vil se i slutten av mnd om de kan bidra til meg økonomisk men det er usikkert. Broren min er 43 år !! Jeg er 38..

Hva skal jeg gjøre ?! 

Nå er det vel bedre for deg å anse de 1500 som bidrag til budsjett og att han fortsatt skylder deg 10 000,-

• Liker 7
Skrevet

Slutt å handle! Spis ute, før og etter jobb. Kjøp kaffe på vei til jobben.

Gjem snacks og godis på rommet ditt, om du vil ha det i fred. 
Om noen dager har han sikkert spist opp det du har i skap og skuffer, og om du da ikke handler noe, må han handle selv. 
Jeg hadde jobbet overtid, vært med venner, gått på kino osv, for å unngå å være hjemme med han.

Min søster hadde en slik kjæreste en sommer, men når det var tomt for mat hos oss, gikk han videre 😉

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt ifra at han får kjøpe sin egne greier og får da bare unnskyldninger om at han glemte ditt og datt eller rett og slett hisser seg opp.

Be ham om å jekke seg ned et par hakk, han får bidra mer på alle måter, hvis ikke hiver du han på ræva ut. Det er ikke ditt ansvar. Noe helt annet hadde vært om han var mer ydmyk og bidro så godt han kunne! Da kan man hjelpe til, men alfa og omega er at broren din forstår hva det koster deg, ikke bare i penger, men også i irritasjon. Makan! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tross alt broren din, jeg synes du burde være litt raus. Han er tydeligvis i en dårlig situasjon akkurat nå men det betyr ikke at han skal være hos deg for alltid.

Skjønner at det er kjedelig men noen ganger bør man stille opp uansett og det synes jeg du burde i denne situasjonen. Faktisk vil jeg si det er rimelig egoistisk å hisse seg sånn opp over det. Han har ikke noe sted å bo og ingen penger. Hadde det vært min bror hadde jeg stilt opp uten å nøle!!

Anonymkode: fb059...d43

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tross alt broren din, jeg synes du burde være litt raus. Han er tydeligvis i en dårlig situasjon akkurat nå men det betyr ikke at han skal være hos deg for alltid.

Skjønner at det er kjedelig men noen ganger bør man stille opp uansett og det synes jeg du burde i denne situasjonen. Faktisk vil jeg si det er rimelig egoistisk å hisse seg sånn opp over det. Han har ikke noe sted å bo og ingen penger. Hadde det vært min bror hadde jeg stilt opp uten å nøle!!

Nå er det en forskjell på å hjelpe og forsørge. Voksne mennesker skal ikke bli forsørget, hvert fall ikke av sin søster. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han får ta litt tak i livet sitt. Du gjør ham en tjeneste om du kaster ham ut, det er den eneste måten han kan lære å klare seg selv på. 

Anonymkode: 3d2a4...0d8

• Liker 5
Skrevet

Siden han ikke betaler leie kan han jo også vaske leiligheten 1 gang i uka😀

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hvorfor kan han ikke flytte inn til foreldrene deres? 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er jo om han faktisk ikke har noe penger? 40 år og mellom jobber, noe får han utbetalt ett eller annet sted, ikke urimelig att han betaler halvparten av mat og forbruksvarer

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker er dessverre slik at de er i en «dårlig situasjon» hele livet, og suger både penger og livsgleden ut av alle de har rundt seg. Har et slikt menneske i min egen familie. Har aldri penger, skal låne hele tiden, det er alltid noe rot som gjør at de ikke har penger selv. Og man stiller opp gang på gang, fordi det er jo familie. Overdriver ikke hvis jeg sier at min familie har brukt mange hundre tusen på å hjelpe dette familiemedlemmet, med lånte penger som vi aldri får tilbake, hjelp til bosted, hjelp til regninger osv. Når personen også har barn, blir det enda vanskeligere. Man vet innerst inne om den personen blir bedre eller ikke. Alle blir det faktisk ikke bedre med. Noen er bare sånn. 

TS har stilt opp for broren sin. Lånt ham masse penger, lar ham bo gratis og i det hele tatt. Hva får hun til takk? Sinne og dårlige unnskyldninger når hun sier fra at hun rett og slett ikke har råd til å forsørge han og at han ikke kan bare ta seg til rette med alt.

Joda, visst skal man være raus - men man skal da kunne forvente noe tilbake og. En ting var hvis broren var ydmyk og prøvde å hjelpe til der han kunne, viste forståelse for TS sin situasjon. Men det er visst ikke tilfellet her... 

TS - han MÅ ikke bo der. Hvis han mistet jobben på grunn av nedskjæringer, så har han rett på dagpenger. Det er vel ikke noe å bli rik på, men han bør ha råd til en hybel i hvertfall - eller betale leie, matvarer og liknende hos deg. Hvis det er «rot med Nav» er det nok antakelig HANS rot, og han må rydde opp i det. Slik at han får det han har krav på. Ikke snylte på deg. Er du sikker på at han ikke sa opp selv eller ble sagt opp etter flere advarsler? Da er det vel en karantenetid før du får dagpenger... Men ingen blir satt på gata i Norge akkurat - om ikke annet har han rett på sosialstøtte/nødhjelp. Hvor blir disse pengene av? Noe i historien hans rimer ikke. 

Anonymkode: 8cc70...a71

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...